۰ نفر

کاهش استرس با مصرف مواد غذایی فیبردار

۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۸:۱۲
کد خبر: 502756
کاهش استرس با مصرف مواد غذایی فیبردار

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، سبب کاهش استرس می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نسرین علیزاده  اظهار کرد: برخی دانش‌آموزان و دانشجویان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می‌کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده شود.

وی بیان کرد: غلات و موادی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده که بیشتر در نان سنگک و بربری یافت می‌شود و مقدار فیبر آنها بالا است، سبب کاهش استرس در افراد می‌شود.

علیزاده با تاکید بر اینکه در ایام امتحانات نباید وعده‌های غذایی حذف شود، افزود: خوردن صبحانه در کنترل استرس نقشی اساسی دارد، زیرا در هنگام صبح، میزان ترشح کورتیزول به بیشترین حد خود می رسد و صبحانه سبب کنترل استرس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان از خوردن غذاهای چرب و شور در ایام امتحانات خودداری کنند، گفت: غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می‌شوند و در شرایط استرس‌زا مانند ایام امتحانات، با ایجاد اختلال در کارکرد دستگاه گوارش سبب مسمومیت و حالت تهوع در فرد می‌شود.

وی مغزهای گیاهی یا آجیل را منابع خوبی برای دریافت انرژی و کاهش استرس عنوان کرد و گفت: مغزهای گیاهی منابع خوبی از فیبر و اسیدهای چرب ضروری، از جمله امگا 6 و 3 و بسیاری املاح دیگر هستند و چربی آنها بی‌ضرر محسوب می‌شود و حتی در صورت مصرف معقول (یک مشت در روز)، باعث از بین رفتن و کاهش چربی‌های مضر بدن نیز می‌شوند.

وی خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل و همچنین برخی سبزی‌ها مانند ریحان، نعنا و کاهو را در کاهش اضطراب موثر خواند.

علیزاده خاطرنشان کرد: استرس بحثی روحی و روانی است که افراد در قبال آن دو نوع واکنش تهاجمی یا افسردگی نشان می‌دهند که در حالت تهاجمی برخی افراد برای آرام کردن خود و فرار از استرس، به کارهای زیادی از جمله پرخوری و بدخوری روی می‌آورند درحالی که این رفتار خود سبب تشدید و افزایش استرس در فرد شده و حتی وی را در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می‌دهد.