۰ نفر

سخنگوی وزارت بهداشت:

کرونا جان ۷۵نفر دیگر را در ایران گرفت

۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۳۰
کد خبر: 499949
کرونا جان ۷۵نفر دیگر را در ایران گرفت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۶۰هزار و ۸۲۵نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۵نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ساعت گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در کشور به ۵۷هزار و ۲۲۵نفر رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سیما سادات لاری روز جمعه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (سوم بهمن ماه ۱۳۹۹) براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶  هزار و  ۳۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و  ۵۸۹ نفر در مراکز درمانی بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۸۵۲  نفر رسید.

وی افزود: تاکنون یک میلیون و  ۱۵۱ هزار و  ۶۷۶نفر از بیماران نیز بهبود یافته اند. همچنین  ۴ هزار و ۱۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ به دلیل شرایط نامناسب بالینی در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

لاری ادامه داد: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰ شهرستان در وضعیت قرمز هستند که تمام این شهرستان ها در استان مازنداران قرار دارند. همچنین ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی هستند که تمام این ۲۳ شهر نیز در استان های شمالی کشور شامل مازندران، گیلان و گلستان قرار گرفته اند.

وی گفت: به قطع بین رعایت پروتکل های بهداشتی و افزایش یا کاهش شمار مبتلایان و تعداد مرگ و میرها ارتباط معناداری وجود دارد. در حال حاضر شرایط  شکننده است و نیاز است همکاری ها و همدلی های مردم تقویت شود. همچنین با رعایت پروتکل های بهداشتی مجدا شاهد موج و خیز جدیدی از کرونا نباشیم.

 ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا وبدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری‌زایی آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.​