۰ نفر

عوارض بیهوشی عمومی کمتر است یا موضعی؟

۳۰ دی ۱۳۹۹، ۲:۳۷
کد خبر: 499102
عوارض بیهوشی عمومی کمتر است یا موضعی؟

بیهوشی عمومی و موضعی هردو فواید و عوارضی دارند. افرادی که عمل جراحی دارند باید قبل از انجام آن اطلاعات کافی در مورد هر کدام را داشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، عمل جراحی یک پروسه همراه با ترس و استرس است . حتی اگر خودتان مشتاق به آن جراحی ، مثل جراحی های پلاستیک و زیبایی باشید . بعضی از بیماران به شدت در مورد این پروسه نگران هستند و نمی‌دانند که کدام نوع بیهوشی را انتخاب کنند . از طرفی اگر اطلاعات کافی نداشته باشید ، نمی دانید که هنگام بیهوشی قرار است چه اتفاقاتی برایتان بیافتد.

معمولا هر دو نوع بیهوشی به افراد توصیه می شود . نوع بیهوشی بیش از هر چیز بستگی به میزان شدت جراحی دارد . مثلا جراحی های پلاستیک در مقیاس های وسیع مانند جراحی سینه ، لیفت ران و جراحی شکم از این دسته هستند که باید بیهوشی عمومی را برای آن ها انتخاب کرد اما وقتی که این پروسه کوتاه تر باشد و یا انتخاب آن دست خودتان باشد ، آیا بهتر است که از بیهوشی موضعی استفاده کنید یا بیهوشی سنگین عمومی را انتخاب کنید؟ در این قسمت فواید این دو نوع بیهوشی را برای شما بیان می کنیم.

بیهوشی عمومی چیست ؟

زمانی که فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد ، ترکیبی از داروها داده می شود که او را به خواب عمیق می برد و بدن را فلج می کند . برای ادامه پیدا کردن وضعیت طبیعی بدن ، بیمار را روی یک تخت مخصوص قرار می دهند تا بتواند از طریق دستگاه نفس بکشد.

در این وضعیت ، بیمار قادر به احساس کردن ، دیدن یا تشخیص اتفاقات اطرافش نیست . بعد از آن نیز نمی تواند در مورد فرآیند جراحی چیزی را به یاد بیاورد.

متاسفانه خطر سختی ها به وجود آمده در بیهوشی عمومی بیشتر است و بیماران آن بیش از بقیه در معرض عوارض جانبی قرار می گیرند . این عوارض جانبی شامل مشکلاتی مثل :گلودرد به دلیل لوله تنفسی ، خستگی ، حالت تهوع و استفراغ می باشد.

ریکاوری نیز بعد از بیهوشی عمومی به مدت زمان بیشتری نیاز دارد و طول می کشد تا بدن خودش را بعد از جراحی پیدا کند . معمولا بهتر است که بیمار حداقل به مدت 24 ساعت تحت کنترل باشد تا عوارض جانبی از بین ببرد و به حالت قبل برگردد.

همان طور که قبلا هم گفتیم ، بعضی از پروسه های جراحی نیازمند بیهوشی عمومی می باشند و علت آن هم وسعت جراحی است که میزان فلج کردن باید عمیق تر باشد.

بیهوشی موضعی چیست ؟

زمانی که بیمار تحت بیهوشی موضعی قرار می گیرد ، ماده ای به او تزریق می شود و محل مورد نظر بی حس می شود . بنابراین بیمار همچنان بیدار است و از اطراف خود آگاه است . البته ممکن است که همراه با این بیهوشی دارویی نیز مصرف کند.

بیمار در این شرایط قادر است که با جراح و پرستاران صحبت کند ، به سوالات آن ها پاسخ دهد و به احساس ناراحتی یا هر مشکلی اعتماد کند و آن را گزارش دهد . بیمار هیچ دردی را با وجود هوشیار بودن احساس نمی کند ، فقط ممکن است که اقداماتی مثل هل دادن یا کشیدن را بفهمد ، بدون این که هیچ دردی را متحمل شود.

بدن در بیهوشی موضعی تحت هیچ فشار خاصی قرار نمی گیرد ، بنابراین این نوع بیهوشی کاملا امن است و عوارض جانبی بیهوشی عمومی شامل :سرگیجه ، کبودی ، حالت تهوع ، خارش و ورم در نزدیکی محل برش جراحی می باشد.

مقایسه بیهوشی عمومی و موضعی

سنجیدن فواید این دو نوع بیهوشی بسیار مهم است و به همین علت قبل از عمل باید با پزشک خود در این مورد صحبت کنید . این که بدانید کدام بیهوشی برای شماست مناسب تر است ، باعث افزایش آرامشتان می شود و درکی را از پروسه جراحی به شما می دهد . حال انتخابتان هرچه که هست ، در این قسمت می توانید در مورد فواید و مضرات هرکدام از بیهوشی ها مطالعه کنید.

فواید بیهوشی عمومی

  • احساس آزاد بودن مطلق : بیمار هیچ درک و احساسی از اطراف ندارد و در نتیجه کم ترین استرس نیز به او راه پیدا نمی کند.
  • اجازه به بیمار برای ریلکسیشن کامل در بدن و عضلات خاص به مدت طولانی.
  • سهولت در کنترل جریان هوا ، تنفس و جریان اطراف دستگاه تنفس مصنوعی.

معایب بیهوشی عمومی

  • استرس به دلیل به هوش نیامدن ، در خود بیمار.
  • خطر برای ابتلا به سختی های بیشتر بعد از عمل.
  • ریکاوری طولانی تر بعد از عمل
  • اثرات جانبی شدید : خستگی ، حالت تهوع ، استفراغ و گلو درد.

فواید بیهوشی موضعی

  • وارد شدن فشار کم تر به بدن
  • اجازه داشتن برای تعامل با پرستار و جراح
  • مدت زمان کوتاه تر ریکاوری
  • نیاز نداشتن به فلج کردن بدن
  • هوشیار بودن نسبت به محیط اطراف بدون احساس ذره ای درد.

مضرات بیهوشی موضعی

  • عوارض جانبی مهم :حالت تهوع، استفراغ و گلو درد.
  • احساس ناراحتی در طول جراحی در قسمت هایی از بدن که بیهوشی موضعی نداشته اند.
  • حساسیت به نور
  • کاهش فشار خون
  • سفت شدن گردن

نکته : برای جراحی هایی مثل لیزر چشم ، بیهوشی های موضعی گزینه امن تری می باشند که در این نوع جراحی قسمت چشم را به طور کامل بی حس می کنند و در نتیجه سیگنال های مغزی برای ارسال پیام درد مسدود می شوند و هیچ نیازی هم به دستگاه تنفسی نیست.

عوارض بیهوشی عمومی کمتر است یا موضعی؟

پاسخ این سوال را با توضیحاتی که داده شد به راحتی متوجه شدید ، در کل بیشتر متخصصان بر این باورند که بیهوشی عمومی جان بیمار را به خطر می اندازد ولی عوارض بی حسی موضعی در نهایت کمردرد و سردرد است و احتمال مرگ در آن بسیار نادر است.