۰ نفر

دانستنی‌هایی درباره دوبینی در یک چشم

۳۰ دی ۱۳۹۹، ۱:۵۰
کد خبر: 499092
دانستنی‌هایی درباره دوبینی در یک چشم

اگر یک چشم خود را بسته و همچنان با دوبینی مواجه باشید، با دوبینی در یک چشم مواجه هستید که به نام دوبینی تک چشم نیز شناخته می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، هر زمان که نسخه دوم یا سایه ای از چیزی که به آن نگاه می کنید را مشاهده می‌کنید، در واقع دوبینی را تجربه می کنید.

به گزارش هلث لاین، دوبینی به طور معمول هر دو چشم را به طور همزمان تحت تاثیر قرار می دهد، اما گاهی اوقات ممکن است تنها یک چشم تحت تاثیر این شرایط قرار بگیرد. دوبینی در یک چشم به نام مونوکولار دیپلوپیا شناخته می شود که می تواند بسیار گمراه کننده باشد.

دلایل دوبینی در یک چشم از موارد جزئی تا جدی و شدید را در شامل می شوند. در ادامه آنچه باید درباره این شرایط بدانید، از نشانه ها و زمان مراجعه به پزشک ارائه شده است.

دوبینی در یک چشم در برابر دوبینی در دو چشم

زمانی که در یک یا هر دو چشم خود با دوبینی مواجه هستید، دو چیز را هنگام نگاه کردن به یک تصویر مشاهده می کنید.

اگر دوبینی را زمانی که هر دو چشم باز هستند تجربه می کنید با دوبینی در هر دو چشم مواجه هستید که به نام بینوکولار دیپلوپیا شناخته می شود.

دوبینی در هر دو چشم می تواند به واسطه بیماری های چشم شکل بگیرد و همچنین می تواند با آسیب دیدگی هایی مانند ضربه مغزی و ترومای سر مرتبط باشد.

اگر یک چشم خود را بسته و همچنان با دوبینی مواجه باشید، با دوبینی در یک چشم مواجه هستید که به نام دوبینی تک چشم نیز شناخته می شود.

دلایل دوبینی در یک چشم

اگر با دوبینی در یک چشم مواجه هستید، دلیل آن به احتمال زیاد با خود چشم و نه عصب یا شرایط مغزی مرتبط است. از دلایل احتمالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشکی چشم

خشکی چشم می تواند یک علامت موقتی از شرایطی دیگر مانند آلرژی ها باشد. همچنین، خشکی چشم می تواند مزمن باشد که در این شرایط به عنوان سندرم خشکی چشم شناخته می شود.

زمانی که سطح چشم انسان با اشک به میزان کافی روانکاری نشود، تجربه تصویری تار یا شبح گونه در یک چشم غیرمعمول نیست.

آستیگماتیسم

آستیگماتیسم به واسطه نقص در انحنای عدسی چشم یا قرنیه شکل می گیرد. زمانی که عدسی یا قرنیه از انحنای مناسب برخوردار نباشند، فرد ممکن است تحریف یا تاری دید خود را تجربه کند.

اگر به آستیگماتیسم در یک چشم مبتلا باشید، ممکن است دوبینی را فقط در یک چشم تجربه کنید.

قوز قرنیه

به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، قوز قرنیه (وقتی قرنیه نازک می شود و بیرون می زند) شرایطی مرتبط با مالش و آسیب دیدگی چشم است. همچنین، به نظر می رسد قوز قرنیه ژنتیکی باشد.

آکادمی چشم پزشکی آمریکا به این نکته نیز اشاره دارد که قوز قرنیه به طور معمول در اواخر نوجوانی یا اوایل دوهه دوم زندگی فرد ظاهر می شود. اگر به این شرایط مبتلا هستید، ممکن است دوبینی در یک چشم را تجربه کنید.

آب مروارید

آب مروارید کدری عدسی چشم که به تمرکز چشم کمک می کند، منجر می شود. اگر به آب مروارید در یک چشم مبتلا باشید، دوبینی در یک چشم ممکن است یکی از نشانگرهای اولیه این شرایط باشد.

ناخنک

ناخنک یک توده غیرسرطانی است که اغلب شبیه به یک گوه به نظر می رسد. زمانی که به ناخنک مبتلا هستید، ملتحمه یا غشای مخاطی در میدان دید شما رشد می کند.

این شرایط به طور معمول دلیلی برای نگرانی محسوب نمی شود و در صورت بروز اختلال در زندگی روزانه فرد امکان حذف آن وجود دارد. یکی از علائم ناخنک تاری یا دوبینی در یک چشم است.

تشخیص دوبینی در یک چشم

اگر با عود دوبینی در یک چشم مواجه باشید، چشم پزشک آزمایش کامل چشم برای تایید علائم و تشخیص دلیل این شرایط را انجام می دهد.

معاینه ممکن است با درخواست پزشک برای مشاهده یک تصویر و بررسی تاری دید یا دوبینی آغاز شود. سپس، ممکن است از فرد خواسته شود تا یک چشم خود را بپوشاند و پایدار بودن علائم بررسی شود.

پس از آن، پزشک قسمت های مختلف چشم را معاینه خواهد کرد. این روند به طور معمول مشخص می کند که به عنوان مثال با آب مروارید مواجه هستید یا به آستیگماتیسم مبتلا شده اید.

اگر معاینه فیزیکی دلیل دوبینی در فرد را آشکار نکند، ممکن است به آزمایش های تصویربرداری مانند ام‌آر‌آی، ارجاع به یک متخصص یا معاینه اعصاب برای بررسی احتمالات دیگر نیاز باشد.

درمان دوبینی در یک چشم

درمان دوبینی در یک چشم به دلیل بروز این شرایط بستگی خواهد داشت. از جمله گزینه های درمان احتمالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- قطره های چشم برای روانکاری چشم ها و تسکین علائم خشکی چشم

- عدسی های اصلاحی برای بهبود دید در صورت ابتلا به آستیگماتیسم

- عمل جراحی برای درمان آب مروارید یا توده های ناخنک

- عمل جراحی در صورت ابتلا به قوز قرنیه پیشرفته

سخن پایانی

دوبینی در یک چشم می تواند تجربه ای سرگیجه‌آور باشد، اما به این معنی نیست که فرد باید دچار وحشت شود.

این نوع از دوبینی می تواند به دلایل ساده ای مانند خشکی چشم شکل بگیرد که درمان آنها به راحتی صورت می گیرد.  

دوبینی عودکننده در یک چشم می تواند نشانه ای از تحت تاثیر قرار گرفتن سطح چشم باشد که بروز عیوب انکساری از جمله دوبینی را موجب می شود.

دلایل دوبینی در یک چشم به طور معمول به اندازه ای ساده هستند که چشم پزشک آنها را طی معاینه فیزیکی چشم تشخیص می دهد و گزینه های درمان بر اساس دلیل بروز این شرایط انتخاب خواهند شد.