۰ نفر

معاون وزیر بهداشت:

کادر درمان تحمل رویارویی با موج چهارم بیماری را ندارد

۲۷ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۰۴
کد خبر: 498550
کادر درمان تحمل رویارویی با موج چهارم بیماری را ندارد

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا وقتی که ویروس در کشورمان وجود دارد، امکان شعله‌ور شدن شیوع آن نیز هست و به گفته وزیر بهداشت، دیگر هم اقتصاد و هم سیستم بهداشت و درمان کشور تحمل رویارویی با موج چهارم این بیماری که سخت‌تر از موج سوم خواهد بود، را ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی روز شنبه در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان زنجان با تاکید بر لزوم پایبندی به پروتکل های بهداشتی افزود: طبق آمار اعلام شده در سه روز اخیر، روزانه ۴۰ هزار نفر و هشت هزار خودرو  وارد جزیره قشم شده اند و از طرفی با وجود اینکه ۱۰ شهرستان استان مازندران رنگ کرونایی قرمز دارند، ترافیک در جاده های چالوس، هراز و فیروزکوه نیز برقرار بوده و با وجود رنگ کرونایی زرد استان گیلان ترافیک در جاده های رشت نیز نمایان است.

وی با اشاره به اینکه بیماری وقتی در جامعه کنترل می شود که از طریق واکسن ایمنی هدف دار ایجاد شود، اظهار داشت: باید به سطحی از ایمنی در جامعه دست یافت که ویروس انتقال پیدا نکند.

حریرچی ادامه داد: رویکرد دیگر حذف بیماری که چنین مساله ای در مورد آبله و برخی انواع فلج اطفال رخ داد زمانی بود که بشر به مرحله ای رسید که عامل بیماری را از بین برد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر امکان حذف ویروس کرونا وجود ندارد، اظهار داشت: تا زمانیکه این ویروس وجود دارد، باید ایمنی لازم را با انجام واکسیناسیون و استفاده از کمک ایمنی ایجاد شده توسط ابتلاهای قبلی انجام داد.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه راهکار موثر برای مبتلا نشدن به این بیماری رعایت پروتکل های بهداشتی و بهره گیری از روشهای بهداشتی گوناگون است، ادامه داد: بر این مبنا استانی که در کنترل بیماری موفق شده، تا زمانی که واکسن نیامده، همیشه در معرض خطر است.

حریرچی با قدردانی از تلاش‌های مردم و مسوولان استان زنجان در مقابله با ویروس کرونا و مدیریت آن عنوان کرد و افزود: هر چند با اقدامات انجام گرفته وضعیت خوب کرونایی در این استان برقرار شده اما امکان شعله ور شدن انتقال این ویروس وجود دارد بر این اساس عموم مردم باید تا انجام واکسیناسیون کامل و ایمنی لازم در چند ماه آینده بصورت جدی و شدید رعایت پروتکل های اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در زمان حاضر  واکسن هایی که در سطح جهانی تولید شده اند، هیچکدام ثابت نکرده اند که می توانند از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کنند و تنها مساله ثابت شده این است که تزریق آن از مرحله شدید و متوسط بیماری پیشگیری می کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس تا اطلاع ثانوی رعایت دستوالعمل های بهداشتی کرونایی ضروری است و باید از حضور در تجمعات و دورهمی های خانوادگی اجتناب کرد.

وی با بیان اینکه طبق دستور العمل های اعلام شده فعالیت تالارهای پذیرایی بصورت محدود امکان پذیر شده است، ابراز کرد: این موضوع به معنی برگزاری مراسمهای عروسی نیست و در این میان مجالس عروسی و ترحیم مساعدترین مکان ها برای انتقال ویروس کرونا به شمار می روند و حتی برگزاری مراسم با یک سوم جمعیت نیز به دلیل بسته بودن فضا امکان انتشار ویروس به سایرین را افزایش می دهد.

حریرچی با اشاره به انجام تست های کرونایی این استان با جمعیت بیش از یک میلیون نفر افزود: زنجان در این زمینه جزو استان های خوب و متوسط به  بالا محسوب می شود اما  این میزان کافی نیست و باید بیش از گذشته گسترش یابد.

وی اضافه کرد: این استان باید به ازای یک نفر مبتلا، ۱۰ مورد درگیر را تعقیب، شناسایی و تست می کند که البته این تعداد میانگین بوده و به عنوان مثال در کشور کره جنوبی به ازای یک مورد کرونایی ۴۳۰ نفر مورد بررسی قرار گرفته است.

 معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لازمه موفقیت در بیماریابی کرونایی را منفی بودن ۹۵ درصدی تست ها عنون کرد و گفت: این شاخص طی ماه گذشته در کره جنوبی هفت صدم درصد و در کشور عربستان هفت دهم درصد مثبت بوده و در این راستا انجام تست بیشتر و بیمار یابی هزینه نیست، بلکه حفظ جان ایرانیان و نجات اقتصاد کشورمان است.

وی با بیان اینکه انجام تست ها تا حدی باید باشد که به زیر پنج درصد مثبت بیماری برسد اظهار داشت: در شرایط کرونایی و زمانی که میزان ابتلا و شیوع بیماری در کشور و استانی افزایش می یابد، راه حل اصلی تعطیلات و محدود سازی عموم مردم و اجرای طرح مدیریت هوشمند است.

حریرچی افزود: فلسفه طرح شهید سلیمانی شناسایی بیماران مبتلا به ویروس به نحو مطلوب است که اهمیت زیادی دارد و از طرفی قرنطینه فرد در منزل به دلیل بروز مشکلاتی امکان پذیر نیست و باید در قطع زنجیره بیماری پیشقدم شد.

این مسوول با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اخیر ادامه داد: شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته در کشورمان آغاز شده است و به این مهم باید توجه داشت که رونق اقتصادی در گرو برداشتن محدودیت های کنونی است.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: مشکلات تحریم و  علل دیگر به رشد منفی اقتصاد کشور منتهی شده، اینکه گفته می شود همه مشکلات ناشی از کرونا است، اینگونه نیست و با تدابیر و تیز هوشی باید تصمیمهای لازم در این خصوصاتخاذ شود.

وی با تاکید بر اینکه ریشه کن نشدن کرونا در کشور تاثیرات نامطلوبی را بر اقتصاد می گذارد، گفت: با توجه به روند نزولی بیماری موقع خاموش کردن آتش آن است که در این شرایط عدم استفاده از ماسک در جامعه باید به عنوان تابو معرفی شود و در واقع باید گفت در جامعه ای که بیشترین فوتی و بستری کرونایی را بخود اختصاص داده، غیر اخلاقی ترین کار استفاده نکردن از این وسیله پیشگیرانه است.

وی خاطرنشان کرد: هر چند استفاده از ماسک به ۸۰ درصد رسیده اما رعایت فاصله گذاری اجتماعی ضروری است و تجمعات نیز در موارد بسیار ضروری و با محدودیت انجام می شود.