۰ نفر

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا؛

واکسناسیون همگانی کرونا با واکسن تولید ایران انجام خواهد شد

۲۲ دی ۱۳۹۹، ۲۳:۰۰
کد خبر: 497373
واکسناسیون همگانی کرونا با واکسن تولید ایران انجام خواهد شد

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: واکسن‌هایی که برای اولین بار در دنیا تجربه می‌شوند تا فاز سه را تمام نکردند و تجربه جهانی موفق نداشته باشند، وارد نخواهند شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و حسین کیوانی استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران امشب ۲۲ دی ماه با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی خرید واکسن خارجی کرونا و تولید واکسن داخلی پرداختند.

قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه تا این لحظه به ۵۶ داوطلب واکسن ایرانی کرونا تزریق شده است گفت: هیچ عارضه قابل توجهی که در روند واکسیناسیون اختلال ایجاد کند در داوطلبان دیده نشد.

او افزود: در ایران در مرحله حاد و اورژانس باید با یک واکسن شروع کنیم، البته حداکثر ۵۰۰ هزار نفر در روز امکان واکسیناسیون وجود دارد که حدود سه تا چهار ماه زمان خواهد برد و باید واکسنی در اختیار داشته باشیم که در انبار‌های ما موجود باشد و از طرفی هم کم هزینه‌ترین و مؤثرترین باشد.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تولید واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: در سبد واکسن دنیا قرار است تا شهریور حدود ۲۰ میلیارد دُز واکسن تولید شود که عمده این واکسن‌ها نوترکیب یا پروتئینی هستند.

قانعی ادامه داد: واکسن مشترک ایران و کوبا از ترکیب پروتئینی است و البته دو واکسن دیگر در کشور هم با همین روش پیش رفتند و سبد واکسن دنیا بر اساس همین واکسن بسته شده است، چون اگر کسی نقص ایمنی هم داشته باشد، این واکسن؛ مشکل ساز نیست.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: کوبا در واکسن هپاتیت B همکاری خوبی با ایران داشت و در حال حاضر انتقال فناوری واکسن هپاتیت B در ایران از کوبا انجام شده است، لذا ایران به هیچ وجه آزمایش مرحله (فاز) سه واکسن به روی ایرانیان را قبول نکرد به غیر از این که فناوری آن در ایران باشد، بنابراین به نظر می‌رسد فاز سه واکسن مشترک بین ایران و کوبا زودتر از واکسن تولید داخل در دسترس قرار گیرد.

او خاطرنشان کرد: واکسن‌هایی که برای اولین بار در دنیا تجربه می‌شوند تا فاز سه را تمام نکردند ایران واردات آن را انجام نمی‌دهد و واکسنی را انتخاب می‌کنیم که یک بار تجربه جهانی موفق درباره آن وجود داشته باشد، زمانی که واکسیناسیون همگانی مطرح می‌شود، چون واکسن‌های خارجی در فاز اضطرار اجازه دسترسی به همه داد‌ها را نمی‌دهند بنابراین توصیه این است که واکسیناسیون همگانی با واکسن تولید کشور خودمان باشد.