۰ نفر

تیتر امشب؛

مرگ و میر کرونای انگلیسی زیاد نیست

۱۸ دی ۱۳۹۹، ۰:۳۶
کد خبر: 496130
مرگ و میر کرونای انگلیسی زیاد نیست

متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا گفت: مرگ و میر کرونای انگلیسی نسبت به ویروس قبلی بیشتر نیست و از این نظر نگران نیستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، مسعود مردانی در برنامه تیتر ۴شنبه شب شبکه خبر افزود: تفاوت ویروس جهش یافته یا کرونای انگلیسی با ویروس کرونای قبلی این است که شدید آلوده کننده است.

وی گفت: میزان بیماری زایی و سرایت آن در حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد است و افراد مبتلا به این ویروس با یک تماس کوچک می‌توانند اطرافیان را مبتلا کنند و این ویروس افراد زیر ۲۰ سال را بیشتر از افراد میانسال دیگر مبتلا می‌کند.

 مردانی تصریح کرد: ویروس کرونای جهش یافته از اواخر شهریور در انگلیس مشاهده شد و به بیشتر مناطق سرایت کرد و مقامات انگلیس در اعلام آن با تاخیر اقدام کردند البته برخی معتقدند جانسون نخست وزیر انگلیس این موضوع را اعلام نکرده است، اما در هر صورت این ویروس جهش یافته در جنوب انگلیس مشاهده و بلافاصله در اکثر کشور‌های اروپایی دیده شد و حتی به کانادا و استرالیا هم سرایت کرد.

وی افزود: انجام تست پی سی آر برای تشخیص این ویروس کافی نیست و مراکز رفرانس که قدرت دسته بندی ویروس دارند؛ می‌توانند این ویروس را تشخیص دهند.

عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: خیلی از کشور‌ها ممکن است امکانات تشخیص کروموزومی و ژنتیکی این ویروس را نداشته باشند، اما خوشبختانه در ایران توانایی شناسایی این ویروس را با تست پی سی آر داریم.

وی گفت: شهروندان از دورهمی‌ها پرهیز و سعی کنند به دیدار افرادی که از مسافرت خارجی آمده اند نروند.

عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا افزود: همه کسانی که به کشور‌های خارجی سفر کرده اند و به ایران بر می‌گردند پس از بازگشت باید حداقل ۲ هفته در قرنطینه بمانند و اگر علایمی داشتند، سریع مراجعه کنند و تست بدهند و در این مدت از دید و بازدید از فامیل، بوسیدن و در آغوش گرفتن اعضای خانواده و دوستان و نزدیک شدن به دیگران خودداری کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: در کمین ویروس کرونای جهش یافته یا انگلیسی هستیم و این ویروس دوست دارد افرادی را که تاکنون درگیر کرونا نشده اند، گرفتار کند.

وی گفت: در انگلیس که جهش ویروس را اعلام کرد، واکسن کرونا به شهروندان تزریق می‌شود و این نشان می‌دهد که به احتمال زیاد واکسن‌های تولید و تایید شده در دنیا روی این ویروس جهش یافته موثر است.

متخصص بیماری‌های عفونی درباره چرایی جهش ویروس کرونا افزود: ماهیت ویروس، علت اصلی جهش کروناست و راه‌های پیشگیری از کرونای انگلیسی فرقی با کرونای معمولی ندارد لذا ماسک، فاصله گذاری، شستن دست و پرهیز از دورهمی‌ها توصیه می‌شود.

وی گفت: استفاده از ماسک موجب شد امسال آنفلوانزا نداشته باشیم و شاید از معدود سال‌هایی بود که ما درگیری عمده این بیماری را در کشور نداشتیم.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: موارد آنفلوانزا به شدت نسبت به سال‌های گذشته کم بود و علت آن هم مراقبت‌های مردم است.