۰ نفر

وزیر بهداشت پاسخ داد؛

اولویت دریافت واکسن با چه کسانی است؟

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۱۰
کد خبر: 495057
اولویت دریافت واکسن با چه کسانی است؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مراحل تولید واکسن ایرانی کرونا به خوبی پیش می رود، مذاکره برای تولید مشترک واکسن با یک کشور خارجی هم در حال انجام است و فاز سوم مطالعه بالینی آن بهمن ماه در ایران اجرا می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سعید نمکی روز یکشنبه از رصدخانه سلامت وزارت بهداشت افزود: واکسن کرونا را از راههای مختلف برای مردم تهیه می کنیم، از مردم می خواهم از خبرهای متفرق درباره واکسن دوری کنند و در برابر این خبرهای نادرست یک گوش را در و یکی را دروازه کنید تا روح و روانتان را آزرده نکند. بارها گفته ام که خبرهای مربوط به واکسن را از وزیر بهداشت بشنوید، فردی که در این رابطه هم دارای تجربه و تخصص است و هم از روز نخست انتشار خبر ویروس در ووهان چین همواره همه مسائل را صادقانه با مردم مطرح کرده است.

وزیر بهداشت گفت: در مورد واکسن تمام تلاش را می کنیم که مطمئن ترین واکسن را از مطمئن ترین مسیر تهیه کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم تیمی را از مدتی پیش مامور کردیم تا اولویت های واکسن را در گروههای آسیب پذیر مهیا کنند. این کار انجام شده و امروز دقیقا می دانیم از چه کسی و در چه سن و سال و چه گروهی واکسیناسیون را شروع کنیم.در اولین فرصتی که وا کسن رسید حتما جزئیات را به مردم اعلام می کنم و حتما گروههای پر خطر را برای واکسن زدن دعوت می کنیم.

وی افزود: درباره واکسن خارجی روزی دوبار کار را پیگیری می کنم. تا این لحظه موفق ترین شیوه تزریق و آزمایش های افرادی که واکسن به آنها تزریق شده را از نظر بالینی داریم. و از نظر سطح سرمی آنتی بادی وضع آنها را دنبال می کنیم و به مردم گزارش می کنیم و بعد از فاز اول وارد فاز دوم بالینی می شویم.

نمکی گفت: واکسن دیگری را با یک کشور سازنده واکسن دنبال می کنیم همکاران من در حال مذاکره هستند در انستیتو پاستور از بهمن ماه فاز سه آزمایش بالینی این واکسن را شروع می کنیم که دو فاز جلوتر از واکسن تولید داخل است. امیدواریم اواخر بهار سال آینده واکسن ساخت داخل کشور را هم به کار ببریم.

وی در رصدخانه سلامت وزارت بهداشت افزود: طرح شهید قاسم شهید سلیمانی با همراهی دستگاههای مختلف به خصوص بسیج، وزارتخانه های دیگر، کمک مردم و کسبه ارجمند که اصول و پروتکل ها را رعایت کردند، دستاوردهای بسیار عظیمی داشته است.

نمکی گفت: هفته ای که گذشت برای جهان هفته تلخی بود، مرگ های کرونا در کشورهای آمریکا و اروپا به شدت جانگداز بود، آمریکا مرگ بیش از ۳۵۰۰ نفر در روز را تجربه کرد. کشورهایی مثل انگلیس، آلمان و ایتالیا مرگهای نزدیک و بیش از هزار نفر در روز را تجربه کردند.

وی افزود: کشور ما در کاهش موارد کرونا خوشبختانه دستاورد بسیار ستودنی داشت امروز هم آمار مرگ ها کاهش چشمگیری را می بینیم و به مرز دو رقمی می رسیم البته هنوز مرگها بالاست البته سقوط آمار را هر روز مشاهده می کنیم. امیدوارم در روزهای آتی به مرگ های دو رقمی برسیم و میزان فوتی ها را به حداقل ممکن برسانیم. البته اینکه می گوییم خوشبختانه، خوشبختی از آمار نزولی است نه اینکه خوشبختی از حتی یک مرگ از مردم این سرزمین.

نمکی گفت: باز هم نگرانی هایی داریم که هر چه زودتر هر منطقه نارنجی به منطقه زرد تبدیل شود. نقشه های همه گیری کرونا در کشور نشان می دهد که مرتب لکه ها و نقطه های قرمز کم شده اند به نارنجی و زرد اضافه شدند و نارنجی ها به زرد تبدیل شدند و امیدواریم در آینده زردها جایشان را  به سفید و سرزمین های عاری از بیماری بدهند.

وزیر بهداشت افزود: متاسفانه چهار نقطه قرمز جدید را که در استان مازندران پیدا کردیم، نقاطی که قبلا نارنجی بود. قبلا هم اعلام کردیم اگر مراعات نکنیم این مناطق به نقاط قرمز تبدیل می شوند. همکاران استانداری مازندران، دانشگاه علوم پزشکی و کارشناسان وزارت بهداشت تمام تلاش خود را انجام می دهند که این نقاط قرمز که چهار شهر استان مازندران هستند هر چه زودتر به نارنجی و زرد تبدیل شوند.