۰ نفر

افزایش عجیب آمار سوختگی در دوران کرونا!

۲ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۲۸
کد خبر: 491959
افزایش عجیب آمار سوختگی در دوران کرونا!

کرونا میزان سوختگی را افزایش داده است. افراد بیشتر در خانه هستند، مصرف الکل افزایش یافته و به این دلیل، میزان سوختگی‌ها بیشتر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، محمدجواد فاطمی، رئیس انجمن سوختگی ایران دیروز به مناسبت اول دی‌ماه و شروع فصل زمستان و روز ملی پیشگیری از سوختگی یک نشست خبری داشت و گفت که ایران از نظر آمار سوختگی در رده بالایی قرار دارد و حتی نسبت به کشورهایی که از نظر اقتصادی مشابه ما هستند، وضعیت بدتری دارد.

 به‌گفته او، در ایران در هر سال نزدیک به ۲۰۰هزار نفر می‌سوزند که ۳۰هزار نفر از آنها در بیمارستان‌های سوختگی بستری می‌شوند. آمار مرگ‌ومیر در این خصوص بالاست و حدود 3هزار نفر در طول سال بر اثر سوختگی حرارتی، الکتریکی و... فوت می‌کنند و همه اینها سبب شده که هزینه جانی، روانی و مالی بر کشور تحمیل شود.

 فاطمی با بیان اینکه باید از حوادث قابل پیشگیری جلوگیری کرد، افزود: پیشگیری آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است. 3روش مهم در پیشگیری از سوختگی داریم؛ یکی از آنها اجبار است. در هیچ زمینه‌ای نیست که نیاز به پیشگیری باشد و اجبار تأثیرگذار نباشد. در کوویدـ ۱۹ اجبار به ماسک زدن، اجبار به محدودیت تردد، اجبار به تعطیلی برخی مراکز و... توانست مؤثر واقع شود. او با بیان اینکه شایع‌ترین علت سوختگی اکنون وسایل گازسوز شامل گاز پیک‌نیکی، گازهای کپسولی و... هستند، گفت: اگر سیستم‌های اطفا و اعلام حریق اجباری شود و در مدارس استانداردسازی صورت بگیرد، پیشگیری ممکن است. دومین اقدام مهم برای پیشگیری، استانداردسازی است؛ یعنی وسایل گرمایشی مدارس استاندارد باشد. مهندسان باید در این زمینه کمک کنند تا بدون نیاز به انسان، وسایل به شکل اتوماتیک جلوی سوختگی را بگیرند. سومین نکته آموزش است که تا زمانی که این اقدام انجام نشود، نمی‌توانیم موفق باشیم. هزینه کردن برای پیشگیری از سوختگی نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت است.

سوختگی قابل درمان نیست

فاطمی با بیان اینکه شایع‌ترین علت سوختگی کودکان، سهل‌انگاری مراقبین است، ادامه داد: اگر کودکان دچار سوختگی شوند، سخت‌تر با آن مواجه می‌شوند. بدانید که سوختگی قابل درمان نیست.

 سوختگی بهبود پیدا می‌کند، اما درمان نمی‌شود. پوست سوخته جایگزینی ندارد، با تغییر بدن فرد به واسطه سوختگی مشکلات زیادی در روابط اجتماعی، احساسی و... به‌وجود می‌آید.

الکل قابل اشتعال است، دقت کنید

فاطمی با اشاره به اینکه الکل ماده سریع‌الاشتعالی است و گاهی شعله‌اش دیده نمی‌شود، درحالی‌که آتش گرفته است، گفت: باید مراقب بود که از الکل و مواد قابل اشتعال در کنار شعله استفاده نشود. به‌دلیل ترس از کرونا همه‌‌چیز را با الکل آغشته می‌کنیم و این خطرناک است و بسیاری از افراد به‌دلیل مصرف زیاد الکل دچار آتش‌سوزی می‌شوند. برای تمیز کردن  موبایل هم نباید از الکل استفاده کرد. در استفاده از الکل باید دقت کافی داشته باشیم.

صندوق حوادث سوختگی ایجاد شود

او با اشاره به نقش مجلس برای کاهش هزینه‌های سوختگی، گفت: امیدوارم همانگونه که صندوق حوادث تصادفات داریم و سبب شده که بیماران حوادث تصادفات دغدغه نداشته باشند، صندوقی به‌عنوان صندوق حوادث سوختگی ایجاد شود تا دغدغه مالی این بیماران کاهش یابد و با این اقدام بیمارستان‌های سوختگی را از ورشکستگی نجات بدهند. بیماران سوختگی می‌میرند؛ چون امکانات نداریم.