۰ نفر

کرونا عامل تشدید بیماری‌های عصبی

۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۲:۲۴
کد خبر: 487723
کرونا عامل تشدید بیماری‌های عصبی

یک روانشناس گفت: کرونا می‌تواند عامل تشدید وضعیت بیماران اعصاب و روان شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، لیلا میررضایی در پاسخ به این سؤال که آیا بیماری کرونا می‌تواند باعث تشدید وضعیت بیماران اعصاب  و روان شود؟ اظهار کرد: کرونا و شرایط حاصل از آن می‌تواند روی وضعیت روان‌شناختی بیماران تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به چگونگی تأثیر این بیماری بر سیستم عصبی، افزود: اولاً شرایطی که در شیوع کرونا ایجاد می‌شود، این است که روابط اجتماعی افراد باید محدود تر باشد و محدودیت‌های اجتماعی که برای جلوگیری از انتقال ویروس بکار می‌رود؛ مانند بیشتر در خانه ماندن و کمتر بیرون رفتن،   ارتباط کمتر با بقیه افراد و انزوا، باعث بدتر شدن شرایط روان‌پزشکی افراد می‌شود.

میررضایی عنوان کرد: افرادی که مستعد بیماری‌های روانپزشکی هستند، سابقه این اختلالات را دارند و یا در حال حاضر یک اختلال کنترل شده یا نشده دارند به این انزوا بیشتر حساس هستند، چراکه انزوا باعث تشدید علائم خُلقی می‌شود و افسردگی و اختلال دو قطبی را بدتر و علائم اضطرابی را بیشتر کند.

این روانشناس  ادامه داد: از طرفی این شرایط جدید حاکم باعث شده برخی افراد اختلال خواب پیدا کنند؛ چون بیشتر کلاس‌های درس آنلاین و دورکاری رواج پیدا کرده و اگر فردی قبلاً می‌توانست ورزش کرده و باشگاهی می‌رفت، اکنون نمی‌تواند برود؛ در نتیجه این باعث می‌شود سیکل خواب و بیداری افراد دچار تغییر شود.

وی بیان کرد: اثر دیگر اینکه دسترسی به درمان بیمارها محدودتر شده و افراد نگران هستند تا با مراجعه به مطب‌ها و درمانگاه‌ها به کرونا مبتلا شوند و این باعث می‌شود کمتر به پزشک شان به صورت مرتب مراجعه کرده و ویزیت لازم را انجام ندهند.

میررضایی اضافه کرد: در چنین شرایطی شاید داروهای مصرفی خود را سرخورد تمدید یا قطع کنند که این عدم دسترسی به خدمات پزشکی به خاطر نگرانی از ابتلا به کرونا باعث می‌شود این بیماران در معرض تشدید بیماری قرار گیرند و مشکل ساز می‌شود.

این روانشناس با اشاره به استرس و اضطراب ناشی از شیوع کرونا در افراد مختلف، اظهار کرد: افراد هر روز اخبار ناگواری می‌شنوند و حتی اگر خودشان نیز نخواهند اخبار را دنبال کنند، وقتی تلویزیون را روشن می‌کنند، به صورت مداوم در خصوص تعداد مبتلایان و مرگ و میر زیرنویس می‌شود؛ این خبرهای ناگوار فرد را بمباران می‌کند و این باعث بدتر شدن کسی می‌شود که خود مستعد اختلالات روانی است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می‌شود اضطراب فرد را تشدید کند؛ حتی ممکن است افراد دچار وسواس شوند و به جز این اخبار که به صورت غیر ارادی از تلوزیون ببینند، مدام شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنند و اطلاعات از منابع مختلف باعث می‌شود نگران و نگران تر شود و حتی در افرادی که زمینه بیماری وسواس دارند این بیماری تشدید شود.

میررضایی عنوان کرد: اگر کسی با اختلالات روانی مبتلا به کرونا شود به خاطر داروهایی که مصرف می‌کند و احتمال تداخل دارویی، درمانش با چالش‌های بیشتری همراه است.

این روانشناس با اشاره به این‌که برخی داروهایی که در روند درمان کرونا استفاده می‌شود نیز می‌توانند علائم روان‌ پزشکی بروز دهند و علائم این بیماران را تشدید کنند، عنوان کرد: اینگونه افراد اولاً باید مدام دنبال خبرهای ناگوار نروند و این وسواس دنبال کردن اخبار ناگوار را کنترل کنند.