۰ نفر

دلیل حس نکردن مزه غذا وقتی سرماخورده‌ایم

۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۲۳:۰۵
کد خبر: 487151
دلیل حس نکردن مزه غذا وقتی سرماخورده‌ایم

شاید بتوان برخی از عوارض سرماخوردگی را تحمل کرد ولی چیزی که نمیشود با آن کنار آمد حس نکردن مزه غذاها است که باعث میشود میلی به خوردن غذا نداشته باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، نزدیک به 100 نوع ویروس وجود دارد که می تواند همراه با سرماخوردگی ها روی ما اثر گذار باشد. دکتر ماروین یکی از ویروس شناسان بسیار برجسته و مهم در این زمینه اشاره می کند که علائم معمولی سرماخوردگی شامل گرفتگی بینی، گردن درد، سر درد، سرفه و بدن درد خفیف است. باید خوش شانس باشید که سرماخوردگی را تجربه کنید اما آنفولانزا را نه زیرا آنفولانزا بسیار بد تر و سخت تر از سرماخوردگی است و گاهی اوقات افراد بر اثر آن آرزوی مرگ می کنند تا از این شرایط خلاص شوند. 

چنانچه بارها و بارها گفته ایم علائم شدید آنفولانزا مثل تب بالا و خستگی، بدن درد و سر درد اغلب 5 الی 10 روز به طول می انجامد، در حالی که بدترین نوع سرماخوردگی معمولاً در عرض 2 الی 4 روز از بین خواهد رفت.

هنوز یکی از مشترکات بسیار مهم بین آنفولانزا و سرماخوردگی، این است که نمی توانید از طعم خوش مزه غذاها لذت ببرید. مثلاً نمی توانید با لذت تمام طعم سوپ مرغ را بچشید و احساس بهتری داشته باشید. البته دقیقاً حس چشایی هم مثل حس شادی و شوخ طبعی بعد از سرماخوردگی و آنفلوانزا از بین می رود. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا نمی توان بعد از گرفتگی بینی و سرماخوردگی طعم غذاها را متوجه شد؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم، این است که چرا سرماخوردگی باعث گرفتگی بینی می شود. دکتر ماروین در این زمینه توضیح می دهد که گلبول های سفید در بدن شما مواد شیمیایی را برای کشتن سلول های ویروسی عفونی تولید می کنند که همین امر مخاط را در بینی افزایش داده و ورم و التهاب را در بینی به وجود خواهد آورد.

سرما خوردگی

رابطه بین بو و مزه

مهم تر از همه این که باید بدانیم؛ حس بویایی و چشایی با یکدیگر ارتباط زیادی دارند و در حقیقت هشتاد درصد از حس چشایی ما مرتبط با حس بویایی است بنابراین اصلا جای تعجب نیست که زمانی که بویایی را از دست می دهیم ، چشایی ما نیز تضعیف شود. در یک مقاله آنلاین این گونه توضیح داده شد که زبان یک ارگان چشایی است که می تواند شوری، شیرینی، تلخی و ترشی خوشمز گی را احساس کند. حس بویایی ما ادامه احساسات مربوط به مزه غذا را تولید می کند به همین دلیل از زمانی که گرفتگی بینی را بر اثر سرماخوردگی تجربه می کنیم، نمی توانیم مزه غذاها را بچشیم.

سرماخوردگی و حس نکردن مزه غذا 

پروفسور "اولت" در این زمینه اشاره می کند که قسمت کوچکی به نام بخش بویشی در قسمت بالای سقف بینی مربوط به حس بویایی است . سلول های خاصی در این قسمت بوهای مختلف موجود در هوا را احساس می کنند که ما می توانیم آن ها را نفس بکشیم و سپس آن ها را به مغز از طریق عصب های بخش بویشی ارسال می کنند . هر چیزی که احساس مزه را متوقف کند ، به مغز منتقل شده و باعث مشکلات چشایی می گردد. زمانی که سرما می خورید، ورم باعث ایجاد التهاب و گرفتگی در بینی خواهد شد.

مزه غذا فقط بعد از این که حس چشایی و بویایی شروع به کار می کند ، تولید می شود. بنابراین گرفتگی بینی نه تنها حس بویایی را تحت تاثیر قرار داده ، بلکه چشایی را هم ضعیف می کند. 

زمانی که بینی شما گرفته است، سیگنال های دریافت کننده حس چشایی به گونه ای متفاوت عمل می کند. اگرچه که حدود 2000 تا 5000 ذرات مخصوص حس چشایی روی زبان وجود دارند که از دهان تا گلو هستند اما نمی تواند به اندازه بینی موثر عمل کند. 

دریافت کننده هایی که در قسمت بالای بینی هستند، بیش از 6 میلیون سلول دارند که می توانند بوهای مختلف و حداقل یک تریلیون بو را احساس کنند. از دست دادن حس چشایی هنگام سرماخوردگی قطعاً احساس بسیار بدی خواهد بود اما نگران نباشید زیرا مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید. زمانی که سرماخوردگی شما بهبود پیدا کند، این حس دوباره بر خواهد گشت.

حس بویایی

چه زمانی باید از از بین رفتن حس چشایی و بویایی ترسید ؟! 

بعضی از افراد این حس بویایی را بعد از سرماخوردگی به طور دائمی از دست می دهند. معمولاً این اتفاق به دلیل آسیب دیدگی مستقیم و التهاب سلول های عصبی در بینی است که بعد از سرماخوردگی تشدید می شود. در هر صورت با تجربه شرایط موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

 مشکل چشایی شما از بین می رود.

 مزه های غیر طبیعی همراه با علائم دیگر دارید.

 در مورد تغییر دائمی احساس چشایی و بویایی نگران هستید.

 احساس چشایی و بویایی شما بدون دلیل و به طور کاملاً ناگهانی از بین رفته است.