۰ نفر

چرا ولع مصرف شکر دارم؟

۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۱:۳۹
کد خبر: 486788
چرا ولع مصرف شکر دارم؟

بسیاری از افراد به خوراکی‌های دارای شکر و قند مانند شکلات و شیرینی علاقه مندند و این موضوع عجیبی نیست، اما گاهی اوقات این اشتیاق به قند بیش از حد می‌شود و باید به فکر درمان باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، اگر علاقه شما به شکر از حد عادی خارج شده است، باید ابتدا بدانید ولع مصرف شکر چیست؟ ولع مصرف خوراکی زمانی ایجاد می‌شود که شما به شدت مایلید خوراکی خاصی را مصرف کنید، اما پس از صرف خوراکی احساس عذاب وجدان می‌کنید.

گاهی اوقات افراد به دلایلی مشخص به شیرینی تمایل پیدا می‌کنند، برای مثال ناگهان مصرف مواد قندی را قطع می‌کنند یا اخیراً مصرف کربوهیدرات را قطع کرده اند. بزرگترین عامل اشتیاق به یک ماده غذایی خاص این است که آن غذای خاص را محدود کنید. هنگامی که افراد سعی می‌کنند به سرعت لاغر شوند، بسیار معمول است که آن‌ها کار‌هایی انجام می‌دهند که در واقع مانع از کاهش وزن آن‌ها می‌شود.

آیا شما به اندازه کافی غذا می‌خورید؟ افرادی که از وعده‌های غذایی صرف نظر می‌کنند، وعده‌های غذایی کمی می‌خورند یا کالری کافی نمی‌خورند اغلب به سمت استفاده از شکر تمایل دارند. یکی از بهترین روش‌ها برای حل این مشکل جایگزین کردن قند طبیعی به جای قند مصنوعی و دریافت انرژی لازم از طریق خوراکی‌های مقوی است.

آیا در بیشتر وعده‌های غذایی سه گروه غذایی مهم را دریافت می‌کنید؟ خوردن هر سه ریز مغذی شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی و همچنین سبزیجات بدون نشاسته در بیشتر وعده‌های غذایی برای احساس سیری مهم است. اگر فقط به عنوان ناهار یک سالاد بسته بندی گیاهی ساده می‌خورید، در حالی که سرشار از فیبر و مواد مغذی است، شما را به اندازه کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌های سالم سیر نمی‌کند. تأمین نکردن نیاز‌های مغذی درشت می‌تواند اشتیاق به قند و محرومیت از خوردن را تحریک کند.

آیا شما فوق العاده استرس دارید؟ استرس می‌تواند تأثیر زیادی در عادات غذایی داشته باشد، گاهی باعث کمبود اشتها می‌شود، اما در بیشتر مواقع باعث افزایش ولع مصرف می‌شود. همچنین داشتن وقت برای خرید مواد غذایی، پختن وعده‌های غذایی خود و یا غذا خوردن در زمان دلخواه مشکل‌تر می‌شود. اگر در پاسخ به استرس به طور خودکار به دنبال چیزی شیرین باشید، ترک این عادت سخت است؛ بنابراین روش‌هایی برای کاهش استرس مزمن خود یا جستجوی تکنیک‌های مدیریت استرس مانند پیاده روی، نوشتن مجله، یوگا، مدیتیشن یا گفتگو با یک درمانگر پیدا کنید.
آیا شما به اندازه کافی خوابیده اید؟ کمبود خواب کاملاً می‌تواند اشتیاق قند را افزایش دهد. بیشتر افراد به هفت تا نه ساعت خواب شبانه نیاز دارند و کمبود خواب می‌تواند بر سطح لپتین، هورمون تنظیم کننده گرسنگی تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند بر گرلین، هورمون تحریک کننده اشتها تأثیر بگذارد.