۰ نفر

رییس سازمان انتقال خون کشور؛

نگران انتقال ویروس کرونا در مراکز اهدای خون نباشید

۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۴۸
کد خبر: 481589
 نگران انتقال ویروس کرونا در مراکز اهدای خون نباشید

عشقی گفت: با توجه به کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون در حال حاضر با کمبود ذخایر خونی در کشور مواجه هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، پیمان عشقی رئیس سازمان انتقال خون کشور در برنامه روی خط درباره وضعیت ذخایر خونی، گفت: ما بر اساس طبقه بندی‌هایی که داریم در وضعیت کمبود ذخایر خونی قرار داریم و هنوز به وضعیت بحرانی نرسیده‌ایم.

عشقی افزود: با توجه به کمبود ذخایر خونی در کشور افرادی که در بیمارستان‌ها عمل جراحی اورژانسی دارند، بیماران تالاسمی، خانم‌های باردار، نوزادانی که نیاز به تعویض خون دارند و بیماران دیگر ممکن است در آینده نزدیک دچار مشکل شوند.

رئیس سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: اهدای خون یک مسئولیت اجتماعی است و مردم نباید از آن اجتناب کنند.

او گفت: آلودگی هوا، سرما و تغییر ساعت رفت و آمد مردم در سال‌های گذشته نیز بوده و ما برای مواجه با آن‌ها آمادگی داشتیم، اما با توجه به شیوع کرونا در کشور، در خانه ماندن مردم و عدم تردد در سطح شهر برای مراجعه به مراکز انتقال خون مشکل جدیدی است.

عشقی بیان کرد: تا به حال کسی نبوده که با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون و با اهدای خون به کرونا مبتلا شود مراکز انتقال خون به طور مداوم ضدعفونی می‌شوند و جزو امن‌ترین مکان‌ها از نظر انتقال ویروس کرونا هستند. 

او ادامه داد: تمام پایگاه‌های ما موظف هستند فاصله اجتماعی را رعایت کنند و با رعایت تمامی موازین بهداشتی فعالیت خود را انجام دهند. همچنین نوبت دهی اینترنتی داریم تا هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون تجمعی صورت نگیرد.

او اظهار کرد: مردم تصور می‌کنند که با اهدای خون ایمنی بدن خود را کاهش می‌دهند، در حالیکه استاندارد‌های ما بسیار سخت گیرانه است و افرادی که از همه نظر کاملا سالم باشند و اهدای خون ضرری برای آن‌ها نداشته باشد می‌توانند خون اهدا کنند.

برپایی ۱۹۰ پایگاه انتقال خون سیار در کشور

عشقی گفت: از اقدامات مهم سازمان انتقال خون که قرار است در هفته آینده ابلاغ و اجرایی شود ایجاد پایگاه‌های سیار است. حدود صد و نود پایگاه ثابت داریم که قرار است به همان تعداد پایگاه سیار ایجاد کنیم.