۰ نفر

۸دلیل سردی پاها

۱۵ آبان ۱۳۹۹، ۰:۵۶
کد خبر: 479091
۸دلیل سردی پاها

سندرم رینود یک بیماری نادر است که موجب تنگ شدن رگ های خونی در دست ها و پاها هنگام احساس سرما یا استرس می شود.

احساس سرما در پاها اتفاقی معمول است و در بیشتر موارد مساله نگران کننده ای محسوب نمی شود. این شرایط اغلب به واسطه سرمای هوا رخ می دهد و شاید با پوشیدن یک جفت جوراب اضافه برطرف شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، اما اگر احساس سرما در پاها را به صورت مزمن تجربه می کنید، این ممکن است نشانه ای از یک مشکل زمینه ای باشد. در ادامه با برخی شرایط پزشکی که می توانند موجب سردی پاها شوند بیشتر آشنا می شویم.

آترواسکلروز

آترواسکلروز یا تصلب شرایین  شرایطی است که به واسطه رسوب چربی در سرخرگ ها شکل گرفته و از جریان خون کافی در پاها جلوگیری می کند که به گردش ضعیف خون منجر می شود. زمانی که خون گرم به میزان کافی در پاها گردش نمی کند، این شرایط می تواند موجب احساس سرما در آنها شود.

سرخرگ های پا از جمله کوچکترین نمونه ها در بدن هستند، از این رو، احتمال بیشتری دارد که ابتدا تحت تاثیر آترواسکلروز قرار بگیرند. زمانی که این سرخرگ ها مسدود می شوند، ممکن است سرما و گاهی اوقات درد را در پاهای خود تجربه کنید.

از جمله عوامل خطر برای آترواسکلروز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سیگار کشیدن

- فشار خون بالا

- کلسترول بالا

- سن بالا

دیابت

چند دلیل وجود دارند که چرا  دیابت  می تواند به سردی پایدار پاها منجر شود:

نوروپاتی دیابتی:  در شرایطی که دیابت به خودی خود ممکن است موجب سردی پاها نشود، برخی افراد مبتلا به دیابت نوع یک یا دو، آسیب عصبی یا نوروپاتی را در پاهای خود تجربه می کنند. این شرایط در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 رایج‌تر است. این آسیب عصبی می تواند فعالیت اعصابی در پا که دما را تشخیص می دهند، مختل کرده و موجب احساساتی ناخوشایند شود.

گردش خون ضعیف:  افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور کلی از گردش خون ضعیفی برخوردار هستند و این می تواند موجب سردی پا در آنها شود. با گذشت زمان، سطوح بالای قند خون مرتبط با دیابت می تواند به دیواره داخلی رگ های خونی کوچک که به سمت پاها می روند، آسیب وارد کند که به باریک و سخت شدن این رگ ها و کاهش جریان خون به پا می شود. این شرایط می تواند به احساس سرما در پا منجر شود.

سندرم رینود

سندرم رینود یک بیماری نادر است که موجب تنگ شدن رگ های خونی در دست ها و پاها هنگام احساس سرما یا استرس می شود.

زمانی که این اتفاق رخ می دهد، خون کافی به دست و پا نمی رسد و فرد ممکن است با سفید یا آبی شدن رنگ این قسمت های بدن مواجه شود. همچنین، دست ها و پاها سردتر از حالت عادی احساس می شوند. اگر به این بیماری مبتلا باشید، هنگام گرم شدن پاها ممکن است قرمزتر شدن رنگ آنها را تجربه کنید.

افرادی ساکن در مناطقی با آب و هوای سردتر احتمال بیشتری دارد به بیماری رینود مبتلا شوند. همچنین، این شرایط در زنان و افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به آن را دارند، شایع‌تر است. بیماری رینود خطرناک نیست اما می تواند تحریک کننده باشد.

نوروپاتی محیطی

افزون بر نوروپاتی دیابتی، نوروپاتی محیطی به هر شرایطی که موجب آسیب عصبی در سیستم عصبی محیطی می شود، اشاره دارد. سیستم عصبی محیطی از کلیه اعصاب بدن بجز آنهایی که در مغز و نخاع قرار دارند، تشکیل شده است. این سیستم مسئول ارسال سیگنال از مغز و نخاع به دیگر قسمت های بدن است.

علائم نوروپاتی محیطی اغلب ابتدا در پاها ظاهر می شوند و افراد بسیاری سردی پاها را در این زمینه گزارش کرده اند. همچنین، فرد ممکن است گزگز، سوزش، یا خارش را در پاهای خود احساس کند.

دیابت، یکی از دلایل شایع نوروپاتی محیطی است. از دیگر عوامل خطر برای این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بیماری کبد

- بیماری کلیوی

- سابقه خانوادگی این بیماری

کم خونی

کم خونی  به واسطه تولید کمتر از حد عادی گلبول های قرمز در بدن رخ می دهد. این شرایط بیشتر به واسطه کمبود آهن رخ می دهد زیرا آهن یک ماده معدنی ضروری برای تولید گلبول های قرمز خون است.

کم خونی می تواند به برخی مشکلات از جمله سردی مزمن پاها منجر شود. این به دلیل آن است که فرد مبتلا به کم خونی دارای تعداد کم گلبول های قرمز و هموگلوبین است که مسئول انتقال اکسیژن در سراسر بدن هستند.

اگر بدن به میزان کافی هموگلوبین تولید نکند قادر به تولید گلبول های قرمز سرشار از اکسیژن برای گرم نگه داشتن پاها نخواهد بود. این به دلیل آن است که عضلات و بافت ها در پاها اکسیژن کافی برای ارائه عملکرد درست و عادی خود را دریافت نمی کنند.

دیگر دلایل سردی پاها

از دیگر دلایل احتمالی سردی پاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اضطراب:  زمانی که اضطراب دارید، بدن هورمون آدرنالین ترشح می کند. افزون بر وارد شدن بدن به حالت جنگ یا گریز، آدرنالین موجب کاهش جریان خون به بخش هایی با اهمیت کمتر در بدن مانند دست و پاها برای محافظت از اندام های اصلی مانند قلب و مغز می شود. این ممکن است به احساس سرما در دست ها و پاها منجر شود.

کم کاری تیروئید:  در این شرایط غده تیروئید به میزان کافی هورمون برای عملکرد عادی تولید نمی کند. کم کاری تیروئید می تواند به کاهش گردش خون، کاهش جریان خون به پاها و احساس کلی سرما در پاها منجر شود.

بیماری برگر:  این شرایط موجب ملتهب شدن سرخرگ ها و سیاهرگ ها و مسدود شدن آنها با لخته های خون می شود. دلیل دقیق بیماری برگر نامشخص است، اما پژوهش ها نشان داده اند که استفاده از تنباکو ممکن است دیواره داخلی سرخرگ ها و سیاهرگ ها را تحریک کرده و موجب تورم آنها شود. این شرایط ابتدا دست ها و پاها را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است به احساس سرما و بی حسی در این اندام ها منجر شود.

چگونه پاهای خود را گرم کنیم

اگر به این که سردی پاهای شما به واسطه یکی از دلایل بالا شکل گرفته است، مشکوک هستید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و یافتن دلیل اصلی و دریافت درمان در صورت نیاز بهترین گزینه است.

اما اگر احساس سرما در پاهای شما به دلیل یک شرایط پزشکی زمینه ای شکل نگرفته باشد، در ادامه برخی درمان های خانگی که می توانید برای گرم کردن پاهای خود مد نظر قرار دهید، ارائه شده اند:

ورزش منظم.  این به بهبود گردش خون و گرم شدن پاها کمک می کند.

پوشیدن لباس گرم.  گاهی اوقات پوشیدن یک جوراب ضخیم‌تر و پوشاندن پاها به درستی ممکن است تمام آن چیزی باشد که برای گرم کردن آنها نیاز دارید.

ماساژ پا.  ماساژ می تواند به بهبود گردش خون و افزایش جریان خون به پاها و گرم شدن آنها کمک کند.

ترک سیگار.  نیکوتین ممکن است موجب ضعف در گردش خون شود، از این رو، ترک سیگار یا دیگر محصولات حاوی تنباکو می تواند مفید باشد.