۰ نفر

در گفت‌وگو با یک متخصص ویروس‌شناسی مطرح شد؛

تاثیر آلودگی هوا در قدرت انتقال ویروس کرونا

۳ آبان ۱۳۹۹، ۲۱:۴۲
کد خبر: 476425
تاثیر آلودگی هوا در قدرت انتقال ویروس کرونا

با شروع موج سوم کرونا در کشور گمانه‌زنی‌هایی پیرامون جهش ویروس اتفاق افتاد؛ موضوعی که تمام نگاه‌ها را به سمت افزایش قدرت ویروس کرونا برد، اما آیا هر جهشی در ویروس می‌تواند به معنای افزایش قدرت آن باشد؟ آیا جهش ویروس در کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد؟ و... سوالاتی که برای پاسخ به آنها با یک متخصص ویروس‌شناسی به گفت‌وگو نشستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طلعت مختاری آزاد، استاد گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به تغییرات ویروس کرونا در کشورها،‌ گفت: بر اساس بررسی‌هایی که درایران صورت گرفته مشخص شده است ویروس با تغییراتی روبرو بوده است. این تغییرات که در دنیا هم به وجود آمده است می‌تواند باعث تکثیر بیشتر ویروس،‌ بیماری‌زایی بیشتر و.... شود.

وی افزود: در ابتدا تغییر ویروس مشاهده می‌شود اما زمان می‌برد که ثابت کنیم آیا این تغییر در بیماری زایی نقش داشته یا خیر؛ این موضوع به راحتی ثابت نمی‌شود و باید تحقیقات بیشتری در مورد آن کرد.

این متخصص ویروس شناسی ادامه داد: زمانی که از جهش ویروس صحبت می‌کنیم همه این فرضیه در ذهنشان شکل می‌گیرد که ویروس قدرت بیشتری پیدا کرده است درحالی که ممکن است ویروس جهشی کرده باشد که نتواند خوب تکثیر پیدا کند؛ بنابراین همیشه قرار نیست جهش به معنای خطرناک‌تر شدن ویروس باشد. این موضوع نه تنها برای ویروس کرونا بلکه برای سایر ویروس‌ها نیز صادق است.

مختاری آزاد افزود: ویروس کرونا در کشورهای مختلف می‌تواند توالی‌های تا حدودی متفاوت داشته باشد و اینکه بخواهیم بگوییم ویروس کرونا در ایران جهش خاصی داشته که در سایر کشورها این جهش مشاهده نمی‌شود مستلزم این است که جهش ویروس و توالی‌یابی آن در تمام کشورها دنبال شود و با تک‌تک ویروس‌ها مقایسه صورت گیرد تا مشخص شود. 

آثار آلودگی هوا بر انتقال ویروس کرونا

وی درباره تاثیر آلودگی هوا در قدرت انتقال ویروس کرونا،‌ اظهار کرد: هنوز مطالعاتی در مورد تاثیر آلودگی هوا بر روی انتقال ویروس کرونا انجام نشده است اما در مورد تاثیر آلودگی هوا بر سایر ویروس‌ها تحقیقاتی انجام شده است و نشان داده اند آلودگی هوا نمی‌تواند تاثیر چندانی در انتقال ویروس‌ها داشته باشد و از آنجایی که در فصول سرد سال افراد معمولا در فضاهای بسته قرار می‌گیرند انتقال ویروس افزایش می‌یابد.