۰ نفر

آنفولانزا چطور و چه کسانی را می‌کشد؟

۱ آبان ۱۳۹۹، ۲:۱۰
کد خبر: 475897
آنفولانزا چطور و چه کسانی را می‌کشد؟

بسیاری از افراد در تشخیص سرماخوردگی های شدید و آنفولانزا اشتباه می کند، در صورتی که آنفولانزا بسیار جدی است و حتی می تواند زندگی انسان را تهدید کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، افراد معمولا آنفولانزا را با سرماخوردگی شدید اشتباه می گیرند اما سرماخوردگی معمولا نشانه های خفیف تری دارد و هنگام ابتلا به آن دچار سرفه ، عطسه ، آبریزش بینی ، صدای گرفته و گلو درد می شوید اما آنفولانزا این گونه نیست و می تواند باعث بیماری های شدید تر بشود و زندگی فرد را تهدید کند.

آنفولانزا گاهی اوقات به طور مستقیم باعث می شود که فرد جان خود را از دست بدهد و یا این که دچار نارسایی شدید در ریه ها شود و نتواند اکسیژن کافی را به دیگر نواحی بدن برساند.

آنفولانزا همچنین روی قلب ، مغز و عضلات تاثیر می گذارد و آن ها را ملتهب می کند و همچنین می تواند باعث مسمومیت غذایی شود که نوعی تهدید جان افراد می باشد. اگر هنگام ابتلا به آنفولانزا به یک عفونت دیگر هم دچار شوید ، احتمال این که دیگر اعضای بدن شما دچار نارسایی شود نیز بالا می رود. باکتری از این عفونت ها وارد جریان خون می شود و مسمومیت را پخش می کند.

نشانه هایی که خطرناک شدن آنفولانزا را نشان می دهد، شامل مواردی است که در ادامه این بخش عنوان شده است:

- تنگی نفس

- کوتاهی تنفس ها

- سردرگمی

- سرگیجه شدید و ناگهانی

- دل درد شدید

- درد در قفسه سینه

- استفراغ ممتد

آنفولانزا

مشکلاتی که زندگی کودکان را در آنفولانزا تهدید می کند ، شامل موارد زیر است:

- تب بالای 38 درجه سانتی گراد در کودکان 3 ماهه یا کوچک تر

- کاهش ادرار (خیس نشدن لباس زیر)

- ناتوانی در غذا خوردن

- ناتوانی در تولید اشک

- حمله

علائم اورژانسی آنفولانزا شامل موارد زیر است :

- کلافگی و بی قراری

- ناتوانی در نوشیدن نوشیدنی ها و در نتیجه کم آبی بدن

- تنفس تند

- سفتی و درد گردن

- سردردی که با مسکن هم درمان نمی شود.

- مشکلات تنفسی

- هاله ای آبی روی پوست، قفسه سینه و صورت

- ناتوانی در تعامل

- سخت بیدار شدن

- حمله

افرادی که سیستم ایمنی آن ها نیز درگیر می شود، در خطر بیشتری هستند و احتمال مرگ آن ها افزایش پیدا می کند.

زمانی که سیستم ایمنی فرد ضعیف می شود ، احتمال ابتلا به ویروس ها و عفونت های شدید در او افزایش پیدا می کند و در نتیجه بدن او سخت تر با مشکلات مبارزه می کند و توانایی آن در شکست عفونت و ویروس کاهش پیدا می کند.

به طور مثال اگر مبتلا به آسم ، دیابت، اختلال خود ایمنی ، بیماری ریوی، سرطان باشید و همزمان به آنفولانزا هم مبتلا شوید ، در نتیجه شرایط شما بسیار سخت تر از افراد عادی می شود. اگر مشکلات کلیوی داشته باشید ، بدن تان کم آبی بیشتری از آنفولانزا پیدا می کند و عملکرد کلیه شما بیشتر ضعیف می شود.

آنفولانزا و مرگ

چه کسانی بیشتر در خطر مرگ بر اثر آنفولانزا قرار می گیرند ؟

- کودکان زیر 5 سال (مخصوصا کودکان زیر 2 سال) و افراد 65 سال به بالا. این افراد معمولا نیاز به بستری شدن پیدا می کنند و خطر مرگ آنها بسیار بالاتر از بقیه است.

- افراد 18 سال به پایین که آسپیرین یا داروهایی با پایه سالیسیلات مصرف می کنند.

- خانم های باردار مخصوصا آنهایی که دو هفته تا زایمان وقت دارند.

- هر فردی که مبتلا به یک بیماری مزن باشد.

- افرادی که در سیستم ایمنی بدن خود مشکلی دارند.

- افرادی که تحت مراقبت هستند و نمی توانند کارهای عادی خود را انجام دهند و نیاز به پرستار دارند.

- افرادی که توده یا BMI بدنی آنها 40 به بالاست.

- افرادی که بدن آن ها دارو ها را پس می زند.

- افرادی که در کشورهای جنگ زده زندگی می کنند.

- افرادی که به ویروس ایدز یا اچ.آی.وی مبتلا هستند.

- افراد 65 سال به بالا که در سیستم ایمنی بدن خود دچار مشکل هستند و بیماری مزمن نیز دارند، در معرض ابتلا به ذات الریه قرار می گیرند.

 جلوگیری از آنفولانزا

چگونه از مشکلات آنفولانزا پیشگیری کنیم ؟

در آنفولانزا باید مراقب باشید که علائم شما بدتر نشوند و زمانی که احساس کردید دچار مشکلاتی مثل تنگی نفس شده اید ، باید به پزشک مراجعه کنید یا اگر دیدید که با مصرف دارو بهبودی در حال شما پیدا نشد ، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا علائم شما بدتر نشود و دچار سختی های بیشتری نشوید.

علائم آنفولانزا فقط باید یک هفته طول بکشد و شما نیز باید قادر باشید در طول این یک هفته علائم آن را بهبود ببخشید و درمان خانگی را نیز انجام دهید. از داروهای تب بر، بدن درد و داروهایی برای از بین بردن خلط ها استفاده کنید.

از آن جایی که ویروس ها همیشه تلاش دارند تا رشد کنند و قوی تر شوند، بنابراین نباید دست روی دست بگذارید و منتظر باشید تا علائم بدتر شوند و بعد به پزشک مراجعه کنید.

بازیابی کامل از بیماری آنفولانزا نیاز به مصرف کامل داروها، مایعات و استراحت کافی دارد.

اگر پزشک هرچه زودتر آنفولانزای شما را تشخیص دهد ، می تواند داروهای ضد ویروس را برای شما تجویز کند تا مدت ابتلا به علائم را کاهش دهد.

خطرات آنفولانزا

آنفولانزا چگونه باعث مرگ فرد می شود و چرا بعضی از افراد را خیلی زود می کشد ؟

پزشکلان سیستم ایمنی فرد را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به آنفولانزا به سه دلیل به این بیماری مبتلا می شوند :در معرض جرم قرار گرفتن که معمولا از باکتری به نام استرپ است ، مشکلات مزمن و سختی مثل بیماری های قلبی و آسم و وضعیتی به نام طوفان سیتوکین که سیستم ایمنی آن ها نمی تواند به عفونت پاسخ دهد و با آن مبارزه کند.

گاهی اوقات این اتفاق خیلی زود رخ می دهد. در سال 1918 در کشور اسپانیا این بیماری حدود 50 نفر را کشت که همه آنها در ساعات اولیه ابتلا به بیماری و ظاهر شدن علائم جان خود را از دست داده بودند.

محققان دوباره بافت های نمونه را مورد بررسی و آزمایش قرار دادند و گرازش ها را مطالعه کردند و به این نتیجه رسیدند که این آنفولانزا ها به دلیل جرم ها اتفاق افتاده اند اما بیشتر افراد جوانی که به سرعت بر اثر آنفولانزا جان باخته بودند، مبتلا به طوفان سیتوکین بودند.

سیستم ایمنی همه ما مجهز به یک سلاح برای مبارزه با عفونت هاست که به آن سیتوکین می گویند. سیتوکین توسط سلول های سیستم ایمنی تولید می شود و این ماده از پخش شدن ویروس ها جلوگیری می کند.

درد عضلات و تب در بیماری آنفولانزا همگی نشانه مبارزه سیستم ایمنی با تب می باشد. البته که علائم مبارزه سیستم ایمنی در بین افراد متفاوت می باشد.

در بعضی از افراد ، واکنش سیستم ایمنی خود را در سیستم تنفسی و ریه ها نشان می دهد و در نتیجه فرد مبتلا به تنگی نفس و سرفه می شود که همین امر نشانه مبارزه با آنفولانزا است.