۰ نفر

فوق تخصص غدد و متابولیسم؛

مهم‌ترین مشکل کنترل دیابت مقاومت در مصرف انسولین است

۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۲۱:۲۹
کد خبر: 473165
مهم‌ترین مشکل کنترل دیابت مقاومت در مصرف انسولین است

فوق تخصص غدد و متابولیسم، با عنوان این مطلب که مقاومت در مصرف انسولین مهم ترین مشکل در کنترل دیابت است، گفت: به تبلیغات مواد غذایی بدون قند اطمینان نکنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سیدوحید یوسفی، با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به دیابت نوع دو بیشتر از نوع یک است، تصریح کرد: عموماً دیابت نوع دو طولانی‌مدت است و معمولاً کسی که می‌گیرد آن را تا سال‌ها و یا برای همیشه همراه دارد، با کاهش وزن‌های بالا شاید بتوان این قند را تا مدتی کنترل کرد، اما بهترین راه کنترل آموزش و پیشگیری است، یعنی کاری کنیم که حتی با وجود دارا بودن ژنتیک به آن دچار نشویم، کسانی که پیش‌دیابتی بوده و ژن آن را دارند برای پیشگیری باید پنج درصد وزن‌شان را کم کنند، برای مبتلایان نیز علاوه بر مصرف متفورمین کاهش وزن ۵ تا ۷ درصدی، تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی ضروری است. کسانی هم هستند که با عمل جراحی ۵۰ تا ۶۰ وزن‌شان را کم می‌کنند و با این کار مصرف داروها و یا واحد انسولین‌شان کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حتی برای افراد سالم نیز مصرف قند و شکر توصیه نمی‌شود، در خصوص ابتلای بچه‌ها و افراد لاغر به دیابت نیز عنوان کرد: اتفاقاً اکثر دیابتی‌های نوع یک بچه‌هایی هستند که وزن کمی هم دارند، حتی وقتی دیابت پیشرفته شده و به مرحله پر ادراری و پرنوشی می‌رسد، یکی از علائم کاهش وزن است، بیمار وقتی به دیابت نوع دو مبتلا می‌شود عموماً هیچ علامتی ندارد یعنی بیمار به صورت تصادفی قند را چک می‌کند و متوجه می‌شود، ولی اگر قند بالای ۳۵۰ باشد و فرد نداند که دیابتی است ممکن است علائم کاهش وزن شدید داشته باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم، همچنین یادآور شد: دیابت نوع دو ۸۰ درصد وابسته به ژنتیک است و خیلی‌ها هم هستند که هیچ رعایتی نمی‌کنند و قندشان پایین است ولی چون ما از ژن خودمان خبر نداریم بهتر از است از همان سنین جوانی و نوجوانی کنترل کنیم، چراکه مصرف شیرینی یک عادت است و طبع آدم‌ها به غذایی که از کودکی می‌خورند عادت می‌کند حتی نمک هم همین‌طور است، از همان ابتدا مادران اگر کنترل کنند ذائقه به همان شکل عادت می‌کند چون مادران ایرانی خیلی دوست دارند با قند و شیرینی بچه‌ها را تا تپل‌تر کنند، اما باورها و فرهنگ کودکی در سلامت افراد خیلی تأثیر دارد. دیابت بیماری نیست که با یک نوع دارو درمان شود، بیماری پیشرونده‌ای است که به تدریج ممکن است با داروهای معمولی کنترل نشود. در دیابت نوع یک فرد به راحتی می‌تواند باردار شود، مثل افراد عادی می‌توانند زندگی طبیعی داشته باشند، در نوع یک بحث ژنتیکی مطرح نیست و معمولاً علت آن تخریب پانکراس به دلایلی از جمله ویروس و یا تخریب سیستم ایمنی است.

یوسفی با اشاره به اینکه متأسفانه مشکل بزرگی که در مبتلایان به دیابت داریم این است که فرد از انسولینی شدن می‌ترسد، اظهار کرد: اولاً وقتی برای کسی انسولین تجویز می‌شود به این معنی نیست که او تا آخر عمر باید انسولین استفاده کند، در بیماران بسیاری که در برهه‌ای از زمان به دلیل متابولیسم بدن، استرس‌های مداوم، افزایش جراحی، کاهش وزن‌های زیاد دچار دیابت شدند مجبوریم تا مدتی انسولین را شروع کنیم اما بعد از مدتی فرد ممکن است نیازی به مصرف نداشته باشد، اما این مقاومتی که برای شروع انسولین وجود دارد یک مشکل بزرگ جهانی برای کنترل دیابت است. متأسفانه فرهنگی که وجود دارد این است که پدر ما دیابتی بوده از زمانی که شروع به مصرف انسولین کرده مشکلاتش آغاز شده و به سمت دیالیز و سکته مغزی رفته لذا من انسولین نمی‌زنم.

وی ادامه داد: اگر شروع انسولین در پدر یا مادر این فرد همزمان با عوارض شدید بوده به این دلیل است که او هم گوش به حرف طبیب نداده و خیلی دیر انسولین را شروع کرده، اگر بر اساس قواعد درمان انسولین شروع شود این عوارض دیر اتفاق می‌افتد، معنی‌اش این نیست کسی که انسولین می‌زند همیشه باید انسولین مصرف کند و دیگر اینکه برای مصرف انسولین خیلی مقاومت نکنیم اگر پزشک صلاح دید داروی بسیار خوبی است. در اوایل که قند بالا می‌رود ما مسمومیت قندی داریم و با داروهای خوراکی معمول نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم، مثل چوبی می‌ماند که مقاوم است و خم نمی‌شود، اما انسولین باعث می‌شود این مقاومت بشکند و گلوکز به حد طبیعی رسیده و با داروهای خوراکی بیماری را کنترل کرد.

این متخصص غدد در خصوص رژیم غذایی مناسب برای کنترل قند، افزود: موادی که میزان کربوهیدرات پایینی دارند، بهتر است از نان‌های تیره مثل سنگک به جای برنج استفاده شده و به جاری رطب از خرمای خشک استفاده شود، عسل هم قند پیچیده‌ای داشته و برای دیابتی‌ها مناسب نیست. در ضمن افراد نباید متفورمین را تحت هیچ شرایطی قطع کنند. ضمن آنکه هنوز مشخص نیست که قند مواد غذایی که بدون قند اعلام می‌شود در چه سطح است و نمی‌شود روی قند پایین آنها حساب کرد، چراکه فرآیند تغییر یا کم کردن گلوکز آنها بسیار پرهزینه است لذا برای من جای شک دارد، عموماً این فرآیند با این قیمت‌ها نمی‌صرفد، بنابراین این کمی قند با آن چیزی که در تصور است فرق دارد و بهتر است مردم احتیاط کنند، چراکه برخی از آنها ممکن است درست نباشد. ضمن آنکه به تولیدکنندگان داخلی توصیه می‌کنم کالری هر ماده غذایی روی برچسب آن حک شود.

وی در پایان در خصوص لزوم خرید دستگاه‌های قند خون برای همه افراد، گفت: برای همه واجب نیست، اما افرادی که دیابت نوع یک دارند و خانم‌های باردار، تا زمانی‌که افراد قرص‌های خوراکی استفاده می‌کنند، بهتراست همراه داشته باشند، اما بیشتر برای افرادی است که انسولین مصرف می‌کنند. احتمال خطای ۱۰ درصدی در این دستگاه مشکلی ندارد. اگر می‌خواهید دستگاه‌تان را چک کنید آن را با خودتان به آزمایشگاه ببرید و همزمان با ارائه آزمایش درصدها را با دستگاه چک کنید دستگاه تا ۱۰ درصد خطا، قابل اطمینان است.