۰ نفر

دوری از فراموشی؛

چطور آلزایمر نگیریم؟

۱۰ مهر ۱۳۹۹، ۲:۲۱
کد خبر: 470998
چطور آلزایمر نگیریم؟

هنگام تمرین و ورزش، حتی اندک، خون بیشتری به مغز می‌رود که باعث سلامت مغز می‌شود. حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز شما را به هدف خود یعنی دوری از آلزایمر، می‌رساند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که بیشتر افراد می‌خواهند از آن اجتناب کنند و دلیل خوبی هم دارند. اگرچه راه اثبات شده‌ای برای جلوگیری از آلزایمر وجود ندارد، اما کار‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش شانس ابتلا به آن انجام دهید.

پزشکان هنوز هم به طور دقیق نمی‌دانند چرا برخی از افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند و برخی دیگر نه. چرا این بیماری در بدن افراد با گذشت سال‌ها شدیدتر می‌شود یا چگونه می‌توان آن را درمان کرد. از آنجا که آن‌ها پاسخ این سوال‌ها را نمی‌دانند، بنابراین کاملاً مطمئن نیستند که چگونه آن را درمان کنند.

درست است که آلزایمر با افزایش سن شیوع بیشتری می‌یابد، اما ابتلا به این بیماری بخشی از روند طبیعی پیری نیست. البته گفته می‌شود که برخی از مشکلات ژنتیکی می‌تواند احتمال ابتلای افراد به این بیماری را بیشتر کند.

واقعیت این است که شما نمی‌توانید جلوی پیری را بگیرید یا ژن‌های خود را کنترل کنید، اما این به این معنی نیست که دست شما در برابر این بیماری بسته است و هیچ کاری از شما برنمی‌آید. این کار‌های ساده می‌تواند شما را تا حدی از خطر ابتلا به آلزایمر دور نگه‌دارد.
 

اعداد بدن خود را مدیریت کنید

آیا می‌دانید فشار خون، قند خون و کلسترول شما بیش از حد بالا است؟ تحقیقات نشان می‌دهد ارتباطی قوی بین آلزایمر و شرایطی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی وجود دارد. بسیاری از افراد از درگیر بودن بدون با این اعداد بالا خبر ندارند. معاینه و آزمایش منظم می‌تواند شما را از این شرایط مطلع کند.

وزن خود را بررسی کنید

اگر دچار اضافه وزن هستید، از همین امروز به فکر کاهش آن باشید. اضافه وزن، علاوه بر اینکه می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات بسیاری در بدن شما باشد، یک عامل خطرساز برای آلزایمر نیز محسوب می‌شود. مطالعات بسیاری نشان داده که چاقی می‌تواند مغز را به گونه‌ای دچار تغییر کند که احتمال ابتلا به آلزایمر افزایش یابد.

ورزش کنید

هنگام تمرین و ورزش، حتی اندک، خون بیشتری به مغز می‌رود که باعث سلامت مغز می‌شود. حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز شما را به هدف خود یعنی دوری از آلزایمر، می‌رساند.

ذهن خود را به چالش بکشید

افرادی که به یادگیری ادامه می‌دهند و همچنان اجتماعی هستند ممکن است کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا شوند. اگر چه این موضوع هنوز کاملاً مشخص نیست، اما تحریک ذهنی ممکن است مانند تمرینی برای مغز شما باشد تا از روند فراموشی جلوگیری کند.

کمربند و کلاه ایمنی استفاده کنید

تصادف در ماشین آن هم زمانی که کمربند ایمنی خود را نبسته‌اید، یا افتادن از روی موتور سیکلت و دوچرخه وقتی کلاهی به سر ندارید، ممکن است صدمه و ضربه‌ای به سر و مغز شما وارد کند که سال‌ها بعد باعث بیداری آلزایمر در شما شود.

 
علاوه براین‌ها، محیط زندگی خود را از عواملی که باعث سقوط، صدمه و آسیب به مغز می‌شود، پاک کنید. یک جسم معلق در خانه، یا فرشی بدون محافظ چسبنده از نمونه عوامل خطرساز در محیط زندگی شما هستند.

دخانیات را کنار بگذارید

اگرچه مصرف سیگار بیش از هر ماده مخدر دیگری در میان افراد عمومیت پیدا کرده است، اما باید بدانید که مصرف هر نوع توتون و تنباکویی می‌تواند زمینه بروز بیماری آلزایمر در شما را فراهم کند.

سالم بخورید

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید که در آن انواع میوه‌ها و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم چربی لیست شده باشد. این رژیم غذایی شما را از خطر ابتلا به آلزایمر و چندین بیماری خطرناک دیگر دور می‌کند. چربی اشباع شده موجود در روغن، گوشت‌ها و لبنیات پر چرب، قند‌های اضافه شده، کربوهیدرات، نمک و الکل را محدود کنید.