۰ نفر

علاقه کرونا به قلب

۷ مهر ۱۳۹۹، ۲۰:۵۶
کد خبر: 470448
علاقه کرونا به قلب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا متأسفانه علاقه به قلب دارد و مستقیما قلب را دچار بیماری می‌کند، توصیه داریم این بیماران به شدت نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی اسماعیلی‌ندیمی عصر امروز به مناسبت روز جهانی قلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قلب در معرض آسیب‌های فراوانی است، بیماری قلبی و عروقی سردسته علل کشتار و مرگ و میر در اغلب کشورها و ایران است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان کرد: سکته‌های قلبی و مغزی نزدیک به 40 درصد کل عوامل مرگ در کشور را شامل می‌شود وعلل دیگر گرفتاری و تنگی رگ‌های قلب است.

وی با بیان اینکه عوامل ایجادکننده بیماری‌های قلبی در اختیار و کنترل افراد است، ادامه داد: عوامل مهم سیگار، پرفشاری خون، افزایش چربی‌های خون و عواملی هم ژنتیکی هستند که در برخی خانواده‌ها شیوع بیماری قلبی بیشتر است.

اسماعیلی‌ندیمی بیان داشت: افزایش وزن، چاقی و کم‌تحرکی، استرس و مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر موجب شده سن بیماران قلبی و عروقی به 35 سال کاهش یابد که به جز عوامل ژنتیکی می‌توان عوامل خطرساز برای بیماری قلبی را کنترل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: یکی از علت‌های مهم مرگ و میر در جریان کرونا بیماران قلبی و عروقی است. با تشکیل لخته در رگ‌های ریه یا قلب احتمال بروز سکته قلبی وجود دارد و بیماری کرونا هم می‌تواند ضعف عضله قلب را هم ایجاد کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اضافه کرد: در مورد بیماری کرونا از دو جهت باید به قلب نگاه کرد؛ یکی اینکه کسانی که بیماری قلبی دارند و بسیار مستعد هستند که عوارض شبیه کرونا را داشته باشند توصیه داریم به شدت نکات بهداشتی را رعایت کنند و دوم اینکه بیماری کرونا متأسفانه علاقه به قلب دارد و مستقیما قلب را دچار بیماری می‌کند.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین علل مرگ و میر در ایران بیماری‌های قلبی و عروقی است، افزود: هر گامی در جلوگیری از بروز بیماری قلبی و عروقی برداریم هزینه‌اش بسیار کمتر از درمان است.

اسماعیلی‌ندیمی تصریح کرد: برای کنترل فشار خون انواع داروهای موثر وجود دارد، کنترل فشار خون احتمال حوادث مغزی و قلبی را به شدت کاهش می‌دهد؛ کنترل هم دیابت نقش کلیدی در کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی دارد و در کنترل چربی خون هم مهم است.