۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

علائم سکته کدامند؟/ بیماری‌های قلبی؛ علت اصلی مرگ زنان

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۱۷
کد خبر: 470100
علائم سکته کدامند؟/ بیماری‌های قلبی؛ علت اصلی مرگ زنان

امروزه، سکته قلبی یکی از عوامل اصلی در مرگ و میر زنان شناخته شده و با وجود خطرات بسیاری که در این زمینه وجود دارد، زنان زیادی از علائم این مشکل آگاهی ندارند. از علائم سکته قلبی در میان زنان می‌توان به تنگی نفس، حالت تهوع، احساس درد در پشت یا قفسه سینه، عرق سرد و غیره اشاره کرد.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ بیماری‌های قلبی همچنان مهم‌ترین علت مرگ و میر زنان در ایالات متحده به شمار می‌رود. تقریبا از مرگ 5زن، یک مورد با بیماری‌های قلبی مرتبط است.

یک نظرسنجی جدید که توسط انجمن قلب آمریکا انجام شده است، نشان داد به رغم وجود خطر، بسیاری از زنان از علائم حمله قلبی و سکته مغزی و خطرات بیماری قلبی که در معرض آن قرار دارند، بی‌اطلاع هستند.

بیماری‌های قلبی، علت اصلی مرگ زنان در ایالات متحده است. طبق این تحقیقات جدید، اگر از اکثر زنان آمریکایی سوال کنید، تعجب‌آور است که شمار اندکی از آنها از این واقعیت آگاهی دارند.

بر اساس منبع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود یک مورد از 5مورد مرگ زنان، مربوط به بیماری قلبی است.

یک نظرسنجی ملی که در هفته گذشته در مجله Circulation منتشر شد، نشان داد که به رغم وجود خطر، بسیاری از زنان از علائم حمله قلبی، سکته مغزی و یا خطر بیماری قلبی اطلاعی ندارند.

این بررسی نشان داد که از سال 2009 تا 2019، میزان آگاهی از بیماری‌های قلبی که اصلی‌ترین علت مرگ و میر زنان است، از 65درصد به 44درصد کاهش یافته است.

همچنین آگاهی در این موارد کاهش یافته است: علائم هشدار دهنده حمله قلبی و سکته مغزی، اولین اقدامی که در زمان حمله قلبی یا سکته مغزی انجام شود، و بیماری‌های قلبی و عوامل خطر سکته مغزی.

آنچه زنان باید بدانند

این کاهش آگاهی در میان زنان سنین مختلف، به جز افراد بالای 65 سال و در تمام گروه‌های نژادی و قومی مشاهده شد.

دکتر ایگنیا جیانوس، سرپرست بخش سلامت زنان در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک گفت: "شنیدن اینکه زنان جوان‌تر در سال 2019 کمتر از سال 2009 یک سبک زندگی سالم برای قلب دارند، نا امیدکننده است. این مسئله به همراه عدم آگاهی در خصوص بیماری‌های قلبی، ممکن است توضیحی برای افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در میان زنان جوان‌تر باشد.

با این حال، عدم آگاهی در میان زنان سنین کمتر از 34سال، گروه‌های سیاه‌پوست اسپانیایی و غیر اسپانیایی بیشتر بود.

بر اساس گزارش CDC، زنان سیاه‌پوست حدود 60درصد بیشتر از زنان سفیدپوست دچار حملات قلبی می‌شوند. این مسئله به طور عمده به دلیل عوامل اجتماعی مانند پوشش بیمه ضعیف، پایین بودن کیفیت مراقبت و مشاوره ناکافی پیش از تولد است.

هنگامی که زنان دچار حمله قلبی می‌شوند، ممکن است علائم متفاوتی نسبت به مردان داشته باشند. در حالی که ناراحتی قفسه سینه شایع است، آنها ممکن است علائم دیگری را تجربه کنند که کمتر به حملات قلبی مرتبط است. مانند سرگیجه، تنگی نفس یا حالت تهوع.

علائم دیگر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

درد یا احساس ناراحتی در پشت، فک، معده، یا هر دو بازو

عرق سرد

تنگی نفس بدون درد در قفسه سینه

استفراغ

درد قفسه سینه

سکته قلبی

اهمیت آموزش:

یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد که بیشترین عدم آگاهی در میان زنان زیر 34سال و سیاه‌پوستان اسپانیایی تبار و غیر اسپانیایی وجود دارد.

این یافته‌ها، در میان موارد دیگر، تفاوت آموزش در جوامع اقتصادی اجتماعی را برجسته می‌کند.

این گزارش همچنین نشان داد که افراد دیابتی کمتر از علائم هشداردهنده مشکلات قلبی آگاهی دارند  حتی اگر بیشتر در خطر سکته قلبی باشند.

علاوه بر این در این گزارش دریافتند که زنان مبتلا به فشار خون بالا در مقایسه با زنانی که مشکل فشار خون ندارند، 30درصد آگاهی کمتری نسبت به علائم هشداردهنده بیماری‌های قلبی دارند.

جیانوس گفت: "اگرچه اختلافاتی در عدم توازن در آگاهی از بیمای‌های قلبی که به عنوان عاملی اصلی در مرگ زنان است وجود دارد، درس اصلی از این مطالعه این است که یک نقص جهانی در آموزش وجود دارد که باید فورا رفع شود."

دلایل بیماری‌های قلبی در زنان

برخی از عوامل خطر برای بیماری قلبی در میان زنان شامل موارد زیر است:

فشار خون بالا

کلسترول بالا

دیابت

سیگار کشیدن

سبک زندگی کم تحرک

چاقی

سوابق خانوادگی

خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود دارد که همه زنان می‌توانند به صورت روزانه انجام دهند تا به آنها در کمک به کاهش خطرات بیماری‌های قلبی کمک کند. برخی از این اقدامات عبارتند از:

یک رژیم غذایی سالم، غنی از میوه، سبزیجات و غلات کامل و استفاده کمتر از چربی‌های اشباع شده، کلسترول، نمک و قندهای افزودنی داشته باشید.

سیگار کشیدن را ترک کنید.

استرس را مدیریت کنید.

ورزش کنید.

از سوابق خانوادگی خود آگاهی داشته باشید.