۰ نفر

واکسن آنفلوآنزا کجاست؟

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۲
کد خبر: 470081
واکسن آنفلوآنزا کجاست؟

با اینکه 6روز از زمان اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت مبنی بر توزیع واکسن آنفلوآنزا می‌گذرد، اما این واکسن نه در داروخانه‌ها پیدا می‌شود و نه در مراکز بهداشت؛ این در حالی است که مسئولان سازمان غذا و دارو از توزیع واکسن در شبکه بهداشت کشور از روز شنبه خبر داده و گفته بودند که توزیع داروخانه‌ای در مرحله بعدی انجام می‌شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، پیگیری‌ها از مراکز بهداشت، اما حکایت دیگری را روایت می‌کند. مسئولان و بخش پذیرش این مراکز نه‌تنها واکسن نداشتند که هیچ اطلاعی از زمان توزیع آن هم ندارند. آنها حتی از اولویت‌بندی‌ها بی‌خبرند. مسئول مرکز بهداشت بیمارستان طالقانی، اعلام کرد که هنوز برایشان واکسن آنفلوآنزا نیاورده‌اند و نمی‌دانند چه زمانی موجود می‌شود. مرکز بهداشت خواجه‌نوری در دروازه شمیران هم با تکرار همین موضوع، تأکید کرد که زنان باردار در اولویت تزریق واکسن قرار دارند و افراد بالای 65سال با بیماری‌های زمینه‌ای باید واکسن را از داروخانه‌ها تهیه کنند. مسئول پذیرش مرکز بهداشت پورهدایت در خیابان پیروزی از لزوم ثبت‌نام زنان باردار برای اختصاص سهمیه واکسن خبر داد، اما این را هم اضافه کرد که از اختصاص سهمیه برای سایر گروه‌های پرخطر بی‌اطلاع است. برای همان زنان باردار هم مشخص نیست چه زمانی واکسن برسد. مسئول پذیرش مرکز زارع‌نژاد در خیابان 17 شهریور حتی از اولویت‌بندی زنان باردار و اسم‌نویسی آنها بی‌خبر است. او گفت هنوز اطلاعی به آنها درباره نحوه توزیع واکسن داده نشده و آنها از جزئیات بی‌خبرند. پیگیری‌های بعدی هم نشان داد که بسیاری از مراکز بهداشت سهمیه واکسن نخواهند داشت؛ چراکه در زمینه پیشگیری و مراقبت‌های کوویدـ 19فعالیت نمی‌کنند و مشخص نیست پس از توزیع واقعی، افراد باید به کدام مراکز برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

 توزیع نشدن واکسن آنفلوآنزا در مراکز بهداشت و بی‌خبری از سهمیه‌ها و وجود واکسن، در شرایطی است که روز جمعه رئیس سازمان غذا و دارو، زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا را 5مهر یعنی روز گذشته اعلام کرده بود. محمدرضا شانه‌ساز به شبکه خبر گفته بود که از شنبه 2و نیم میلیون دوز از این واکسن در مراکز بهداشت کشور برای گروه‌های حساس ازجمله زنان باردار، بیماران مزمن و صعب‌العلاج و کادر درمان به‌صورت رایگان توزیع می‌شود و در فاز بعدی با پخش آن در داروخانه‌ها، افراد بالای ۶۵ سال و کودکان بین 6‌ماه تا 5سال هم می‌توانند واکسن دریافت کنند. هر عضو خانواده می‌تواند با مراجعه به داروخانه و با کارت ملی اعضای خانواده ۳ واکسن دریافت کند. پس از این مرحله، افراد عادی می‌توانند واکسن را تهیه کنند که با واردات 15تا 16میلیون دوز واکسن انجام می‌شود. براساس اعلام وزارت بهداشت، واکسن در داروخانه‌ها برای گروه‌های اولویت‌دار با کارت ملی، حدود 44هزار تومان فروخته می‌شود. وزارت بهداشت از مردم خواسته تا قبل از اعلام توزیع داروخانه‌ای، مردم به داروخانه‌ها برای خرید واکسن مراجعه نکنند. روز گذشته هم مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به ایسنا گفت که یک‌ونیم میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا از سوم مهر در شبکه‌های بهداشتی توزیع شده و تا 2روز آینده در اختیار افراد پرخطر قرار می‌گیرد. حالا اما هیچ‌کس از سرنوشت این واکسن‌ها خبر ندارد. داروخانه‌داران می‌گویند نمی‌دانیم و مراکز بهداشت هم بی‌اطلاعند. این واکسن‌ها کجا هستند؟

سرگردانی بیماران خاص و پرستاران

وزارت بهداشت چندی پیش، دستورالعمل مصرف واکسن آنفلوآنزای امسال را منتشر و اولویت‌بندی‌ها را اعلام کرده بود.

براساس این دستورالعمل، تنها افرادی می‌توانند واکسن را به‌صورت رایگان دریافت کنند که پرسنل بهداشتی، درمانی، خدماتی و انتظامی مراکز درمانی باشند یا دانشجویان گروه پزشکی که در این فصل در مراکز درمانی فعالیت می‌کنند، یا پرسنل نظام بهداشتی و مراکز اورژانس باشند یا در سازمان دامپزشکی و محیط‌زیست در ارتباط با پرندگان فعالیت کنند. در گروه بعدی که بیماران قرار دارند، افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مثل افراد دیالیزی، تالاسمی ماژور هموفیلی، گروه‌های پرخطر ایثارگر و جانباز، سالمندان و پرسنل مراکز سالمندان و معلولان جسمی، حرکتی و عصبی، بیماران روان مزمن و کودکان بی‌سرپرست با هماهنگی بهزیستی، مادران باردار و... دیده می‌شوند. در همین دستورالعمل اعلام شده سایر گروه‌های پرخطر مثل آنها که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و سن‌شان بالاست، می‌توانند واکسن را از داروخانه‌ها و بخش خصوصی تهیه کنند. مسئله اما اینجاست که این واکسن را کجا می‌توان پیدا کرد؛ پرسشی که برای فعالان حوزه‌ حمایت از بیماران خاص پیش‌آمده و پاسخی برایش ندارند. احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران می‌گوید که جز دستورالعمل اخیر وزارت بهداشت، هیچ بخشنامه اجرایی به آنها داده نشده و نمی‌دانند واکسن را از کجا باید تهیه کنند. به گفته او، در دستورالعمل وزارت بهداشت به صراحت درباره اختصاص سهمیه واکسن به بیماران هموفیلی اشاره شده و در مصاحبه‌ها اعلام کرده‌اند که این افراد می‌توانند از مراکز بهداشتی منطقه خودشان با کد ملی واکسن را تهیه کنند، اما هنوز خبری نشده است: «مشخصات افراد مبتلا به هموفیلی در وزارت بهداشت در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده و اگر این سامانه متمرکز را فعال کنند به‌راحتی می‌توانند این واکسن را به این افراد اختصاص دهند.» در این بخشنامه پرستاران به‌عنوان کادر درمان در اولویت تزریق واکسن قرار دارند. اما محمدشریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار می‌گوید تاکنون هیچ اعلامی به پرستاران نشده و اطلاعی هم ندارند که چه زمانی قرار است سهمیه‌ای برای این افراد درنظر گرفته شود. سوپروایزر بیمارستان امام‌خمینی اما می‌گوید که به آنها گفته‌اند تا پانزدهم مهر منتظر واکسن نباشند. تا آن موقع خبری نیست. در دستورالعمل مصرف واکسن آنفلوآنزای وزارت بهداشت، افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی (ایدز) هم قرار دارند. اما زهرا بیات، مدیر باشگاه مثبت بیمارستان امام خمینی  می‌گوید هر سال مراکز مشاوره رفتاری برای مبتلایانی که از نظر مالی شرایط مساعدی ندارند یا کارتن‌خواب‌ هستند سهمیه‌ بسیار کمی به‌صورت رایگان درنظر می‌گیرد، اما امسال تا امروز خبری نشده و نمی‌دانیم چه تعداد قرار است برای این افراد توزیع شود.

وزارت بهداشت پاسخگوی تقاضای بالای مردم نیست

محمود هادی‌پور، داروساز و عضو هیأت‌مدیره انجمن تالاسمی ایران از پیگیری‌هایش برای اختصاص سهمیه برای بیماران تالاسمی خبر می‌دهد و می‌گوید شرکت‌های پخش واکسن، تمام موجودی خود را تحویل معاونت درمان داده‌اند: «سازمان غذا و دارو می‌گوید افراد با کارت ملی می‌توانند واکسن را از داروخانه‌ها بگیرند، اما ما که سامانه ثبت کد ملی نداریم. شاید منظور داروخانه‌های مرجع و خاص است.» او می‌گوید: شرکت‌های دارویی خصوصی و دولتی نتوانسته‌اند واکسن به میزان کافی وارد کنند و وزارت بهداشت باید به‌صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی کند که چه میزان می‌تواند واکسن توزیع کند: «در بهترین حالت وزارت بهداشت می‌تواند جوابگوی 5تا 10درصد متقاضیان واکسن باشد.» توزیع نشدن واکسن آنفلوآنزا در ششمین روز مهر، در شرایطی است که زمان طلایی تزریق از اوایل مهر تا اواسط آن است و با این وضعیت، زمان مناسب برای تزریق این واکسن در حال سپری شدن است؛ یعنی افراد کمتر از 10روز دیگر برای تزریق واکسن فرصت دارند. براساس اعلام شروین شکوهی، مدیرگروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی، پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا، ایمنی لازم ایجاد می‌شود؛ بنابراین اگر واکسن خیلی دیر زده شود، ممکن است آلودگی در فرد قبل از ایمن شدن بدنش رخ دهد.