۰ نفر

واکسن آنفلوانزا چقدر از ما محافظت می‌کند؟

۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۲۲:۲۹
کد خبر: 466490
واکسن آنفلوانزا چقدر از ما محافظت می‌کند؟

نایب رئیس انجمن داروسازان استان تهران، افراد زیر ۵سال و بالای ۶۵سال و نیز بیماران زمینه‌ای را اولویت اول دریافت واکسن آنفلوانزا عنوان کرد و گفت: اثر محافظتی این واکسن زیر ۴۰درصد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بهمن صبور، در برنامه رادیو گفتگو اظهار کرد: در سال‌های ۹۴ تا ۹۸ دو میلیون دوز واکسن وارد کشور و توزیع شد و فقط در سال ۹۸ به دلیل دو مرحله‌ای بودن شیوع آنفلوانزا، تمام دوزهای وارداتی، مصرف شد.

وی بر اساس اطلاعات سازمان غذا و دارو از واردات ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا به کشور در سال جاری خبر داد و افزود: امسال شرایط ما ویژه است و همگی باید مراعات کنیم.

صبور این واکسن‌ها را متعلق به دو برند غربی و دو برند آسیایی دانست و اضافه کرد: نیمی از این واکسن‌ها وارد کشور شده و در حال توزیع است و نیمی دیگر در مهرماه توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه این شرکت‌ها در حوزه واکسن سازی معتبر بوده و در سال‌های گذشته هم واکسن همین شرکت‌ها در کشور مصرف می‌شد، اضافه کرد: در بهترین شرایط اثر محافظتی واکسن زیر ۴۰ درصد است و لذا افرادی که فاقد بیماری زمینه‌ای هستند، اولویت اول نیستند.

صبور افراد زیر ۵ سال و بالای ۶۵ سال را اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا دانست و افزود: این افراد ممکن است دچار آسم یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای باشند.

این داروساز ادامه داد: خانه‌های بهداشت و کادر درمانی امسال ۲ و نیم میلیون دوز واکسن دریافت می‌کنند و افراد پر ریسک و دارای پرونده نیز در دسته اول دریافت کنندگان واکسن قرار می‌گیرند.

صبور با اشاره به اینکه افراد اولویت دار، با کارت ملی قادر به دریافت واکسن داروخانه‌ای هستند، افزود: این افراد باید در سامانه‌ای که بدین منظور طراحی شده، ثبت نام کنند.

وی اضافه کرد: در فاز سوم هم ۱۱ میلیون دوز واکسن وارد کشور می‌شود که افراد عادی قادر به دریافت آن با کارت ملی و ثبت نام در سامانه هستند.

صبور با اشاره به اینکه ثبت نام زودهنگام داروخانه‌ها برای فروش واکسن آنفلوانزا تخلف محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: ثبت نام زودهنگام برای دریافت واکسن جزو ضوابط انجمن داروسازان و وزارت بهداشت نیست.

وی با بیان اینکه مردم باید پیش فروش داروخانه‌ها را به عنوان تخلف گزارش دهند، افزود: بیمارانی که در سیستم ثبت نام می‌کنند، پرونده پزشکی‌شان نمایش داده می‌شود و اگر فاقد بیماری زمینه‌ای و یا سن بالا باشند، قادر به خرید واکسن نخواهند بود.

صبور خاطرنشان کرد: امسال که اکثر افراد جامعه از ماسک استفاده می‌کنند، پیش بینی می‌شود شیوع آنفولانزا کمتر باشد.

وی با بیان اینکه برخی واکسن‌ها با ارز یورو و قسمی دیگر با دلار وارد کشور شده است، گفت: واکسن آنفولانزا با ارز دولتی وارد شده و قیمت هر دوز کمتر از ۵۰ هزار تومان خواهد بود.

صبور در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید آیا دانش آموزان نیز باید از واکسن استفاده کنند، گفت: در این حوزه دکتر نمکی صاحب نظر هستند ولی به طور کلی یا باید ۶۰ درصد جمعیت کشور واکسن دریافت کنند که ایمنی بسیار خوبی ایجاد می‌شود و یا با توجه به بضاعت کشور، حدود ۵۰ میلیون واکسن باید تزریق شود که عددی بسیار بزرگ خواهد بود و با توجه به مشکلات ارزی و تحریم دارو، مسائل خاصی برای کشور ایجاد می‌شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان استان تهران ادامه داد: افراد از مراجعه به داروخانه‌ها خودداری کنند و فقط افرادی که دارای مشکل هستند با کارت ملی اقدام به خرید واکسن آنفولانزا نمایند.

صبور همچنین در خصوص داروی کرونا که در ناصرخسرو به فروش می‌رسد، گفت: این داروها به صورت تقلبی از کشورهای همسایه وارد شده و فاقد ماده موثره است ولی افرادی که در بیمارستان‌ها بستری هستند، توسط کادر درمان از دریافت داروی مناسب برخوردار می‌شوند.