۰ نفر

پناهگاهی به نام واکسن آنفلوآنزا

۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۳۱
کد خبر: 465215
پناهگاهی به نام واکسن آنفلوآنزا

آنفلوآنزا در بحبوحه شیوع کرونا تبدیل به یک موضوع ترسناک شده اما واکسن این بیماری در آستانه فصل سرما برای چه کسانی ضروری و حیاتی است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شاید برایتان عجیب باشد که بدانید آنفلوآنزای فصلی سالانه تعداد زیادی از افراد را مبتلا و برخی را حتی به کام مرگ می‌کشد. گزارش سالانه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که سالانه 140هزار تا 810هزار نفر به‌خاطر ابتلا به آنفلوآنزای فصلی بستری و از این بین 12هزار تا 61هزار نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند. مهم‌ترین راه برای کاهش این میزان ابتلا، بستری و مرگ، واکسن آنفلوآنزاست.

به همین‌خاطر است که حالا در جهان تلاش گسترده‌ای برای تزریق واکسن آنفلوآنزا به گروه‌های پرخطر وجود دارد. در واقع یک نگرانی جدی وجود دارد که برای گروه‌های پرریسک ازجمله کادرپزشکی یا افراد مسن، ابتلا به آنفلوآنزا در فصل سرما بتواند سیستم ایمنی این افراد را ضعیف کرده و ریسک ابتلای آنها به کووید-۱۹ را افزایش دهد. علاوه بر این، چنین وضعیتی می‌تواند باعث کمترشدن قدرت بدن برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ شود.

واکسن چه زمانی باید تزریق شود؟

 شاید تصور کنید هر زمانی از فصل پاییز و زمستان که همزمان با شیوع ویروس آنفلوآنزاست اراده کنید، زمان خوبی برای تلقیح واکسن است اما اینطور نیست، زمان استفاده از واکسن در میزان اثربخشی آن و محافظت از شما بسیار مهم است. به توصیه متخصصان بهترین زمان برای زدن واکسن اواخر شهریور تا اوایل مهر‌ماه است.

ویروس آنفلوآنزا در تمام طول سال وجود دارد، اما از اوایل مهر تا اواخر پاییز به‌راحتی گسترش می‌یابد و به‌طور کلی بین آذر تا دی به اوج خود می‌رسد. دلیل تعیین زمان خاص برای دریافت واکسن این است که تولید آنتی‌بادی کافی برای محافظت در برابر ویروس آنفلوآنزا حدود 2هفته طول می‌کشد. اما این محافظت به مرور کمرنگ می‌شود، بنابراین واکسیناسیون قبل از زمان تعیین‌شده ممکن است شما را نسبت به پایان فصل آنفلوآنزا آسیب‌پذیرتر کند. افراد می‌توانند مجددا اواخر زمستان و ابتدای بهار واکسن را دریافت کنند تا نسبت به ویروس در بهار نیز محافظت شوند.

چه کسانی در اولویت دریافت واکسن هستند؟

مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن (بیش از 6ماه) مانند دیابت، نارسایی قلبی و آسم، زنان باردار، کودکان 6ماهه تا 5ساله، تمام سالمندان (۶۵سال به بالا) و کارکنان بهداشت و درمان اولویت اصلی در تزریق جهانی واکسن آنفلوآنزا هستند. کودکان 6‌ماه تا 8سال به 2دوز با فاصله 4هفته نیاز دارند، بنابراین بهتر است واکسیناسیون آنها از اواسط شهریور شروع شود. واکسن آنفلوآنزا هرساله براساس تغییرات ویروس تولید می‌شود. از آنجایی که فصل آنفلوآنزای 21-2020 با بیماری همه‌گیر کووید-19همزمان شده، شرایط کمی پیچیده‌تر است. همپوشانی این دو بیماری ویروسی قطعا بار مضاعفی بر دوش بیمارستان‌ها و کادر درمان خواهد شد. زدن واکسن آنفلوآنزا می‌تواند در کاهش این بار کمک و خطر ابتلا به هر دو بیماری را کم کند.

چه افرادی نباید واکسن بزنند؟

اگر هم‌اکنون بیمار هستید، بهتر است صبر کنید تا بهبود پیدا کنید. اگر به هریک از موادی که ممکن است در واکسن استفاده شود حساسیت دارید، از تزریق آن خودداری کنید؛ موادی مانند پروتئین تخم مرغ، مونوسدیم گلوتامات، آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند نئومایسین و جنتامایسین و فرمالدئید که ویروس آنفلوآنزا را غیرفعال می‌کنند.

احتمال مبتلاشدن به کرونا و آنفلوآنزا هست؟

هنوز دانشمندان اطلاعات کاملی درباره بیماری کووید-۱۹ ندارند، به همین‌خاطر احتمال ابتلای همزمان به آنفلوآنزا و کووید-۱۹ وجود دارد و مشخص است در چنین شرایطی ابتلای همزمان به آنفلوآنزا و کرونا از ابتلا به یکی از آنها می‌تواند کشنده‌تر باشد، اما این مسئله قطعی نیست. گروهی از پزشکان هم می‌گویند ابتلا به یک ویروس مثل آنفلوآنزا می‌تواند از ابتلا به ویروس دوم جلوگیری کند. اما این مسئله‌ای شوخی‌بردار نیست و به همین دلیل کشورهای مختلف برای جلوگیری از تبدیل‌شدن این مسئله به یک بحران جدید، واکسیناسیون گروه‌های پرریسک را در برنامه‌شان قرار داده‌اند.

 زدن واکسن عوارض دارد؟

اکثر افراد پس از زدن واکسن هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. در واکسن آنفلوآنزا ویروس زنده وجود ندارد، بنابراین شما بیمار نمی‌شوید. اما برخی از افراد در محل تزریق واکنش موقتی دارند؛ سرخی و تورم جزئی که معمولا ظرف یک یا 2روز برطرف می‌شود. سایر عوارض جانبی احتمالی ممکن است شامل سردرد، سبکی سر، تب درجه پایین، دردهای عضلانی و حالت تهوع باشد.

آنفلوآنزا یا کووید-۱۹؛ مسئله این است!

واقعیت این است که علائم 2بیماری ازجمله تب، سرفه، خستگی، درد عضلانی و حتی اسهال و استفراغ مشترک هستند. تنها با تست است که تفاوت 2بیماری را می‌توان متوجه شد.

 ولی باید بدانید که هردو مسری هستند و به همین‌خاطر باید قرنطینه را درصورت داشتن علائم در دستور کار قرار دهید.