۰ نفر

تاثیر ویروس کرونا روی سلامت روان دانش‌آموزان

۱۶ شهریور ۱۳۹۹، ۰:۵۱
کد خبر: 464822
تاثیر ویروس کرونا روی سلامت روان دانش‌آموزان

بسیاری از دانش آموزان امروز یا طی روز‌های آتی به مدرسه برمی گردند، جایی که باید با قوانین جدید بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم کنند. قوانینی که شامل فاصله اجتماعی، قوانین دقیق‌تر بهداشت عمومی و در برخی از مدارس نیز الزام پوشیدن ماسک است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، برخی از متخصصان روانشناسی معتقدند که با همه تمهیدات ویژه مدارس برای مبارزه با کرونا بازگشایی مدارس می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر شاخص‌های سلامت روان کودکان بگذارد.

نشریه گلوبال تایمز در بررسی خود می‌گوید: اکثر کودکان "بسیار قوی" هستند و از بازگشت به همنشینی با همسالان خود بسیار هیجان زده خواهند شد. اما بعضی از آن‌ها نیز از تمهیدات کرونایی مدارس و جو عجیب فعلی مضطرب خواهند شد. نحوه بروز واکنش‌ها بسته به سن کودک متفاوت است.

برای کودکان کم سن و سال (در سنین مهد کودک‌ها تا دبستان)، این اضطراب می‌تواند شامل درد‌های شکمی، افزایش تحریک پذیری، احساس افسردگی یا حتی شب ادراری باشد. برای کودکان بزرگتر، پاسخ‌های اضطراب آور می‌تواند شبیه پاسخ‌هایی باشد که در بزرگسالان دیده می‌شود. مشغولیت فکری، بی حواسی، عدم تمرکز، کابوس دیدن یا افزایش و کاهش اشتها می‌تواند از نتایج شرایط فعلی باشد. بر اساس تفاوت‌های خلق و خوی کودک ممکن است شما انواع مختلفی از واکنش‌های اضطرابی را در کودکان مشاهده کنید.

نقش مهم والدین

والدین تأثیر شگفت آور زیادی در نحوه واکنش فرزندانشان در بازگشت به مدرسه دارند. برخی از کودکان ممکن است از احتمال بیمار شدن والدین خود ترسیده و یا دچار اضطراب جدایی شده باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به تجدید نظر در زمینه اجتماعی شدن و یادگیری غیرآنلاین داشته باشند.
اگر والدین کودک دائماً احساس وحشت می‌کردند یا مثلاً یکی از اقوام خود را از دست داده اند ممکن است در مورد بازگشت به مدرسه کودکان حساس منفی بیشتری را تجربه کنند و همین احساسات منفی را به کودک منتقل کنند. اگر والدین اطلاعات آرامش بخش را به کودکان خود بگویند، کودک نیز احساس آرامش بیشتری تجربه خواهد کرد.

پرسه زدن کودکان در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند بسیار خطرناک باشد چرا که شبکه‌های اجتماعی سرشار از اطلاعات نادرست و خطرناکند. درواقع نقش والدین در کنترل شرایط کودکان بسیار مهمتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. آن‌ها پیش از هر شخصی می‌فهمند کودک دچار استرس و اضطراب شده است یا نیاز به حمایت روانی دارد.

به کودکان آموزش دهید چگونه بهداشت فردی و عمومی خود را در مدرسه رعایت کنند، همچنین در خانه به آرامش روانی کودک و احساس امنیت وی کمک کنید.