۰ نفر

پلاسما درمانی چگونه به درمان بیماران کرونایی کمک می‌کند؟

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۰:۱۹
کد خبر: 462337
پلاسما درمانی چگونه به درمان بیماران کرونایی کمک می‌کند؟

یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: دو شرط برای استفاده از پلاسما برای درمان بیماران کرونایی وجود دارد؛ نخست اینکه فرد اهداکننده پلاسما حتما به کرونا مبتلا شده و شرط دوم این است که سطح آنتی بادی خونش به حد قابل قبولی رسیده باشد و اینطور نیست که در خون همه بهبودیافتگان آنتی بادی خوبی موجود باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، "میثم یوسفی" درباره پلاسما درمانی در بیماران کرونایی اظهار کرد: براساس آنتی بادی که در بدن علیه ویروس ساخته می شود، از پلاسمای بیماران بهبودیافته برای بیمارانی که تازه به کووید 19 مبتلا شده اند، کمک می گیریم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: وقتی ویروس وارد بدن می شود، سیستم های ایمنی مختلف در مقابل ویروس واکنش نشان می دهند که از جمله آنها سیستم هومورال یا خونی است که علیه ویروس، آنتی بادی می سازد.

یوسفی تصریح کرد: حقیقتا اینکه این آنتی بادی چقدر می تواند علیه ویروس موثر باشد، هنوز مشخص نیست اما مطالعاتی در دنیا انجام شده که می گوید ممکن است این آنتی بادی بتواند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد و در مقابله با ویروس کرونا موثر باشد اما به چه میزان موثر هست، هنوز ثابت نشده است.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری بیان کرد: مطالعات مفیدی در ایران و کشورهای دیگر بوده و بر این اساس می گویند افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده و در بدنشان آنتی بادی هایی از نوع Igm و به ویژه Igg تولید شده، که این را به صورت آماده در گردش خونشان تا مدتی دارند، بنابراین در این افراد پلاسما را دریافت و آنتی بادی موود را برای کسی که تازه دچار بیماری می شود، استفاده کنیم.

وی افزود: بین ورود ویروس تا ساخته شدن آنتی بادی علیه آن مدت زمانی طول می کشد که با کمک پلاسما درمانی این زمان را کوتاه تر کرده و آنتی بادی فردی که قبلا مبتلا شده را در اختیار بیمار جدیدی که هنوز به اندازه کافی آنتی بادی در بدنش تولید نشده است، می دهیم

یوسفی اظهار کرد: یک تست وجود دارد که برخی افراد علاقمند به انجام آن هستند، اما به لحاظ تشخیصی اهمیتی برای ما ندارد، تست آنتی بادی است که میزان آن را در خون بدانند. تست سرولوژی با آنتی بادی ارزش تشخیصی و ارزشی در روند درمان ندارد اما می تواند نشان دهد آنتی بادی در چه سطحی در بدن فرد وجود دارد و اگر سطح آن خوب باشد می تواند طی دو هفته تا یک ماه از فرد بهبودیافته، به فرد دیگری انتقال داده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: مانند اهدای هر محصول خونی دیگر باید یکسری اصول درباره پلاسما و انتقال آنتی بادی به بیمار کرونایی رعایت شود تا واکنش در بدن فرد گیرنده اتفاق نیفتد و تبعات نداشته باشد.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: حتما باید فرد مبتلا به کرونا شده باشد تا آنتی بادی در بدنش ایجاد شده و حتی کسانی که بی علامت باشند ممکن است آنتی بادی خوبی داشته باشند.

وی اظهار کرد: دو شرط برای استفاده از پلاسما برای درمان بیماران کرونایی وجود دارد؛ نخست اینکه فرد اهداکننده پلاسما حتما به کرونا مبتلا شده و شرط دوم این است که سطح آنتی بادی خونش به حد قابل قبولی رسیده باشد و اینطور نیست که در خون همه بهبودیافتگان آنتی بادی خوبی موجود باشد.

یوسفی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: همچنان راه های متفاوت درمانی در کشور ما و در دنیا دنیا تجربه می شود و هر روز ممکن است یک بحث درمانی جدید باز و مطرح شود اما هنوز هیچ درمان قطعی در هیچ جای دنیا برای کرونا وجود ندارد.