۰ نفر

قیمت واکسن کرونا چند تمام می‌شود؟

۲۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۲۳
کد خبر: 461042
قیمت واکسن کرونا چند تمام می‌شود؟

اعلام قیمت حدود ۳میلیون‌و۵۰۰ هزار تومانی واکسن کرونای یک شرکت چینی خیلی‌ها را درباره دسترسی گسترده و عمومی کشورها به راه‌حل کووید-۱۹ نگران کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اعلام قیمت واکسن کرونا از سوی یکی از شرکت‌های سازنده چینی باعث یک جنجال تمام عیار شده است. به گزارش رویترز، «لیو جینگژن» رئیس شرکت سینوفارم - یکی از سازندگان واکسن کووید-19 در چین - قیمت 2دوز از این واکسن را هزار یورو معادل 144.27دلار (حدود 3میلیون‌و500هزار تومان) اعلام کرده است.

به‌گفته رئیس سینوفارم، این واکسن تا پایان سال برای عرضه در بازار درمان و دارو آماده خواهد شد. واکسن کووید-19 شرکت چینی سینوفارم در حال سپری کردن مرحله سوم آزمایش انسانی در امارات است تا اثربخشی آن برای تأیید نهایی به اثبات برسد. دولت‌ها و شرکت‌های سازنده دارو در سراسر جهان از ابتدای شیوع ویروس کرونا رقابت شدیدی برای رسیدن به واکسن کووید-19 آغاز کرده‌اند، این رقابت نه‌تنها برای نجات جان انسان‌ها و اقتصاد دنیا، که برای سودهای هنگفت و نجومی است که با فروش و صادرات واکسن نصیب شرکت‌های مختلف می‌شود.

بیش از 200واکسن در سراسر جهان توسط تیم‌های مختلف در حال سپری کردن مراحل آزمایشی است که بیش از 20شرکت در مرحله آزمایش انسانی هستند. شرکت آمریکایی مدرنا که پیش از سایر واکسن‌های کاندیدا، وارد مرحله آزمایش انسانی شده بود اوایل‌ماه آگوست اعلام کرد حجم کمتری از واکسن آزمایشی آنها برای هر دوز حدود 32 تا 37دلار قیمت‌گذاری شده است. دولت آمریکا ‌ماه گذشته توافقنامه‌ای را برای تولید واکسن آزمایشی توسط Pfizer و شرکت BioNTech SE ثبت کرد تا برای جمعیت 50 میلیون نفری آمریکا هر واکسن را با 40دلار وارد بازار کند.

لیو، مدیرعامل سینوفارم در گفت‌وگو با راشاتودی می‌گوید: این واکسن هزینه هنگفتی ندارد. کافی است فرد متقاضی برای مایه کوبی 2 دوز از آن فقط هزار یوان (معادل 144دلارآمریکا و حدود 3میلیون‌و500تومان) هزینه کند. البته لیو اشاره نکرده است که آیا شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی چین بخشی از هزینه واکسن را برای مصرف‌کنندگان تحت پوشش می‌گیرند یا خیر.

درباره طرح ملی واکسیناسیون رایگان نیز هنوز خبری نیست. در کشورهای دیگر نیز روند بیمه یا اجرای طرح رایگان واکسیناسیون به برنامه‌های دولت بستگی دارد. اطلاعیه شرکت چینی سینوفارم درباره قیمت، دقیقا یک روز پس از اعلام ثبت اختراع نخستین واکسن این کشور به‌نام Ad5-nCoV ساخته شده توسط شرکت چینی دیگری به نام CanSino Biologics منتشر شد. فاز سوم آزمایش انسانی این واکسن به‌زودی در کشورهای عربستان و مکزیک آغاز خواهد شد. شرکت CanSino همچنین ابراز امیدواری کرده است آزمایش‌های مرحله سوم را در برزیل، شیلی و روسیه آغاز کند.