۰ نفر

قلب و نشانه‌های خاموش بروز مشکل در آن

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱:۲۴
کد خبر: 460624
قلب و نشانه‌های خاموش بروز مشکل در آن

افراد بسیاری از این که به پرفشاری خون مبتلا هستند، آگاهی ندارند، از این رو، نظارت روزانه بر فشار خون توصیه شده است. فشار خون یکی از قابل اصلاح‌ترین عوامل خطر برای مشکلات قلبی محسوب می شود.

آیا قلب شما سالم است؟ مطالعه ای که در سال 2015 در نشریه JAMA منتشر شد نشان داد که از هر 10 مرد و زن، هشت نفر دارای بافت زخمی روی عضله قلب خود بودند که نشانه ای از یک حمله قلبی در گذشته محسوب می شود و آنها از این مساله که قلبشان در معرض خطر قرار دارد، آگاه نبودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، این نوع از مشکل قلبی به نام  انفارکتوس میوکارد خاموش (SMI)  شناخته می شود. در ادامه با برخی نشانه ها و علائم که به بروز مشکل در قلب اشاره دارند، بیشتر آشنا می شویم.

با انجام هر نوع فعالیت بدنی به راحتی خسته می شوید

اگر به طور معمول یک کیلومتر در روز می دویدید اما اخیرا و به ناگاه قادر به انجام این کار نبوده و به سرعت خسته می شوید، این ممکن است نشانه ای از ناتوانی قلب شما در پمپاژ خون کافی به سراسر بدن باشد. فعالیت هایی که قبلا به راحتی آنها را انجام می دادید اما به ناگاه برای شما دشوار شده اند نشانه ای هشدار دهنده از بروز مشکل در بدن هستند. اگر خواب خوب شبانه تاثیری در رفع احساس خستگی شما ندارد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

با مشکلات جنسی مواجه هستید

اختلال نعوظ  یکی از نشانه های کلاسیک بروز مشکل در قلب است. اضطراب، افسردگی و استرس نیز می تواند موجب این اختلال شوند. اما مشکلات جنسی می توانند از گرفتگی در سرخرگ ها که مانع از جریان درست خون به سمت آلت تناسلی می شود، سرچشمه بگیرند.

اختلال نعوظ عروقی شایع‌ترین نوع اختلال عملکرد جنسی است و اغلب به واسطه دو بیماری آترواسکلروز و اختلال عملکرد اندوتلیال شکل می گیرد. آترواسکلروز یا تصلب شرایین به واسطه سخت و باریک شدن سرخرگ ها رخ می دهد که می تواند موجب حملات قلبی و سکته های مغزی شود. اختلال عملکرد اندوتلیال به رگ های خونی اجازه نمی دهد به درستی شل و منبسط شوند که جریان خون در سراسر بدن را کاهش می دهد. علائم اختلال نعوظ اغلب حداقل دو سال پیش از بروز علائم قلبی ظاهر می شوند. تشخیص اختلال نعوظ می تواند امکان مداخله و توقف بیماری قلبی را فراهم کند. چاقی، دیابت، فشار خون و کلسترول بالا، و ورزش نکردن نیز از دیگر عوامل خطر برای بیماری قلبی هستند.

به فشار خون بالا مبتلا هستید

سلامت قلب با میزان فشار خون مرتبط است.  پرفشاری خون  می تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری قلبی را افزایش دهد. اگر فشار خون خود را کاهش ندهید، این می تواند به سرخرگ ها آسیب رسانده و موجب تشکیل پلاک در دیواره آنها شود که به تدریج موجب مسدود شدن جریان خون می شود. فشار خون بالا موجب می شود تا قلب و رگ های خونی برای جریان خون در سراسر بدن سخت‌تر و با کارایی کمتری کار کنند.

افراد بسیاری از این که به پرفشاری خون مبتلا هستند، آگاهی ندارند، از این رو، نظارت روزانه بر فشار خون توصیه شده است. فشار خون یکی از قابل اصلاح‌ترین عوامل خطر برای مشکلات قلبی محسوب می شود.

به طور ناگهانی با سرفه مداوم مواجه شده اید

در شرایطی که سرفه می تواند به واسطه بیماری هایی ساده مانند سرماخوردگی شکل بگیرد اما می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی نیز باشد. گاهی اوقات، جمع شدن مایع در ریه ها به واسطه نارسایی احتقانی قلب می تواند موجب خس خس سینه و سرفه شود و این گونه به نظر برسد که فرد با آسم یا بیماری ریوی مواجه است در شرایطی که یک مشکل قلبی وجود دارد. زمانی که قلب خون را به درستی پمپاژ نمی کند، امکان جمع شدن مایع به واسطه نشت از رگ های خونی به مکان هایی غیرمعمول مانند ریه ها وجود دارد. قلبی ناسالم می تواند در پس ابتلا به  بیماری مزمن انسدادی ریه  باشد که اصطلاحی کلی برای بیماری های ریوی پیشرونده است که تنفس را دشوار می کنند.  

خروپف می کنید یا در تنفس هنگام خواب با مشکل مواجه هستید

آپنه انسدادی خواب اغلب موجب خروپف و وقفه های تنفسی هنگام خواب می شود. این مشکل با خطر بیشتر حملات قلبی یا فیبریلاسیون دهلیزی، نوعی آریتمی قلبی، پیوند خورده است. افراد مبتلا به آپنه خواب زمانی که به خواب می روند کاهش سطوح اکسیژن را تجربه می کنند و بدن دچار هراس شده و به منظور افزایش جریان اکسیژن به قلب و مغز به رگ های خونی دستور می دهد تا منقبض شوند که موجب وقفه های تنفسی می شود.

افراد مبتلا به آپنه خواب اغلب در معرض خطر بیشتری برای فشار خون بالا قرار دارند که نشانه ای دیگر از قلبی ناسالم است.

اخیرا با ریزش موی پاهای خود مواجه شده اید

پاهای بی مو می تواند به معنای عدم ارسال خون کافی به این قسمت از بدن در نتیجه مواردی مانند باریک شدن سرخرگ ها و کاهش جریان خون باشد. بدون خون سرشار از مواد مغذی و اکسیژن، فولیکول های مو نمی توانند رشد کنند. در صورت ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی، شما می توانید ریزش مو یا رشد کند مو روی پاها را به واسطه گردش خون ضعیف تجربه کنید.

پاهای شما متورم شده اند

اگر متوجه تنگ شدن جوراب یا کفش های خود شده اید، این ممکن است نشانه ای از بروز مشکل در قلب باشد. زمانی که قلب به درستی خون را پمپاژ نمی کند، سیاهرگ ها با انباشت خون مواجه شده و مایع اضافه به بافت های بدن نشت می کند که موجب تورم در بخش هایی مانند پاها، شکم و حتی کیسه بیضه ها می شود. اگر متوجه تورم در بخش های غیرمعمول شده اید، پوست خود را فشار دهید. اگر حفره ای در پوست ایجاد شود، این به معنای وجود مایع اضافه در بافت است و باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

با گردن درد یا فک درد مواجه هستید

بیشتر مردم فکر می کنند که سینه درد نخستین نشانه بروز مشکل در قلب است اما علائم قلبی در واقعیت می توانند در دیگر بخش های بدن نیز خود را نشان دهند. زنان در مقایسه با مردان احتمال بیشتری دارد که این علائم غیرمعمول را تجربه کنند که می تواند اغلب به عدم تشخیص بروز مشکل در قلب و عدم رسیدگی به آن منجر شود. از علائم حمله قلبی در زنان می توان به حالت تهوع و خستگی اشاره کرد. احساس درد در گردن یا فک نیز می تواند نشانه ای از آنژین، یک مشکل قلبی که به واسطه عدم دریافت خون سرشار از اکسیژن کافی رخ می دهد، باشد. آنژین ممکن است شبیه به فشاری منقبض کننده در سینه احساس شود اما درد می تواند به بخش های دیگر بدن مانند گردن، فک، پشت و شانه ها نیز گسترش یابد.

با تنگی نفس مواجه هستید

اگر هنگام بالا رفتن از پله ها یا دویدن با تنگی نفس غیرمعمول مواجه می شوید، این به طور معمول یکی از نشانه های هشدار دهنده بروز مشکل در قلب است. افراد باید از این مساله آگاه باشند که چه شرایطی برای آنها عادی است تا زمانی که با مساله ای غیرمعمول مواجه می شوند به سرعت آن را تشخیص دهند.

لثه های شما متورم هستند

برای قلبی سالم به دهانی سالم نیاز دارید. افراد مبتلا به بیماری لثه اغلب با لثه هایی متورم ناشی از التهاب مواجه هستند و التهاب در بدن می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. افراد مبتلا به بیماری پریودنتال اغلب با سطح بالای التهاب مواجه هستند. التهاب می تواند محرکی برای بروز التهاب بیشتر در بدن باشد.

تپس قلب دارید

ضربان سریع یا ضربان نامنظم قلب می تواند نشانه ای از بروز مشکل در دستگاه قلبی‌عروقی شما باشد. عدم رسیدگی مناسب به آریتمی یا ضربان غیرعادی قلب ممکن است به بروز مشکلات قلبی جدی در آینده منجر شود. ضعیف بودن قلب می تواند موجب اختلال در ریتم آن شود. ضربان سریع یا ضربان نامنظم قلب ممکن است نشانه ای از بروز مشکل در یک دریچه قلب باشد.