۰ نفر

فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه:

نسبت به واکسن کرونا خوش‌بین نیستم

۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱:۲۶
کد خبر: 459252
نسبت به واکسن کرونا خوش‌بین نیستم

فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: خیلی خوش‌بین نیستم که در ماه‌های آینده واکسن کرونا به تولید و عرضه برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مهرزاد بحتویی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: همه مردم موظف هستند نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ورزند تا هم خودشان مبتلا نشوند و هم موجب ابتلای دیگران نشوند.

وی با بیان اینکه قدرت انتقال ویروس کرونا بیشتر شده است افزود: مطابق مطالعات صورت گرفته و بررسی آماری انجام شده، میزان سرایت‌پذیری ویروس کرونا بیشتر شده و باید بیشتر از قبل مراقبت صورت گیرد.

این فوق تخصص ریه در ارتباط با تولید واکسن کرونا نیز تصریح کرد: خیلی خوش‌بین نیستم که در ماه‌های آینده واکسن کرونا به تولید و عرضه برسد و اکنون چندین گروه تحقیقاتی در حال کار روی واکسن هستند ولی نتایج تحقیقات به گونه‌ای است که انتظار نمی‌رود طی دو سه ماه آینده واکسن کرونا عرضه شود.

نقش ماسک در پیشگیری

بحتویی با اشاره به تأثیرات مهم مراقبت‌های بهداشتی در نحوه ابتلاء نیز گفت: اگر ماسک بزنیم و در جاهای شلوغ تردد نکنیم، احتمال ابتلاء کاهش می‌یابد و حتی در صورت ابتلاء نیز تعداد ویروس کمتری به ما حمله می‌کنند و به احتمال زیاد نوع خفیف بیماری را می‌گیریم.

وی بیان کرد: در واقع ویروسی که به بدن حمله می‌کند، هر چه کمتر راه نفوذ داشته باشد، تأثیر کمتری روی بدن می‌گذارد و هر چه تعداد ویروسی که وارد بدن می‌شود بیشتر باشد، احتمال آسیب بیشتری وجود دارد و این‌نکته نقش ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را برجسته‌تر می‌کند.

کاهش مبتلایان کرونا در استان

وی در ارتباط با کاهش مبتلایان کرونا در استان نیز بیان کرد: خوشبختانه با رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک در جامعه، تعداد بیماران و بیماران بستری رو به کاهش است ولی این‌طور نیست که بگوییم وضعیت عادی است بلکه تا زمانی که به‌طور کامل این ویروس ریشه‌کن نشده باید خطر را حس کنیم.

اگر وارد پیک سوم بیماری شویم و تعداد بیماران روند صعودی بگیرند، ممکن است تخت‌های آی سی‌یو جوابگو نباشند
این فوق تخصص ریه به کمبود تخت‌های آی سی‌یو و امکانات درمانی در بخش مراقبت‌های ویژه اشاره کرد و افزود: اگر وارد پیک سوم بیماری شویم و تعداد بیماران روند صعودی بگیرند، ممکن است تخت‌های آی‌ سی‌یو جوابگو نباشند و این زنگ خطر است و انتظار داریم پیش‌بینی لازم اندیشیده شود.

لزوم جلوگیری از پیک سوم کرونا

وی از مسئولان ارشد استان خواست تدابیری اتخاذ کنند که مراجعه حضوری در ادارات و اماکن دولتی کاهش یابد و برنامه‌های مختلف تحت کنترل باشد، چرا که در غیر این‌صورت باید منتظر پیک سوم و خطرناک این ویروس باشیم.

 بحتویی یادآور شد: پیشنهاد می‌کنم مدارس و دانشگاه‌ها تا رفع کامل ویروس از برگزاری دوره‌های حضوری اجتناب ورزند تا شاهد گسترش ویروس نباشیم.

وی از مسئولان خواست نسبت به تأمین ماسک ارزان‌قیمت برای مردم بویژه قشر مستضعف اهتمام ورزند تا همه مردم بتوانند از ماسک استفاده کرده و زنجیره انتقال را قطع کنند.

وسواس بیش از حد خوب نیست

این فوق تخصص ریه همچنین در ارتباط با وسواس و اضطراب در این بیماری نیز ابراز داشت: باید این ویروس را جدی بگیریم و کاملاً رعایت کنیم.

۸۰ درصد مبتلایان علائمی ندارند و ۱۵ درصد نیز علامت‌دار می‌شوند و تنها ۵ درصد از بیماران نیازمند مراقبت ویژه و درمان خاص هستندوی تصریح کرد: در عین حال نباید وسواس بیش از حد داشته باشیم بلکه در صورت بروز نشانه‌ها و تداوم علائم باید نگران شویم در غیر این‌صورت نباید نگران باشیم.

 بحتویی گفت: باید به علم و تجربیات افراد متخصص اهمیت بدهیم و به گونه‌ای رعایت کنیم که کمتر و بیشتر از حد توصیه شده نباشد.

تشریح علائم بالینی اصلی ویروس

وی در ارتباط با علائم بالینی اصلی ویروس در شرایط کنونی بیان کرد: تقریباً مثل علائم سرماخوردگی شدید است که البته اگر زمان علائم طولانی شد و تب و لرز و سرفه‌های غیر قابل کنترل نیز سراغمان آمد باید به پزشک مراجعه کنیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی افزود: تنگی نفس، سرفه‌های پی در پی و آزاردهنده، بدن‌درد و سردرد شدید، کوفتگی بدن و گلودرد و از دست دادن حس بویایی و چشایی نیز از علائم این بیماری است.

۸۰ درصد مبتلایان کرونا هیچ علائمی ندارند

 بحتویی یادآور شد: ۸۰ درصد مبتلایان کرونا هیچ علائم و نشانه‌هایی ندارند و ۱۵ درصد نیز علامت‌دار می‌شوند ولی با درمان ساده و استراحت درمان می‌شوند و تنها ۵ درصد از بیماران نیازمند مراقبت ویژه و درمان خاص هستند.

فوق تخصص ریه در پایان به مردم توصیه کرد حتی‌الامکان به جاهای شلوغ نروند و اگر برای خرید و کارهای ضروری از منزل خارج می‌شوند حتماً ماسک بزنند و فاصله را رعایت کنند.