۰ نفر

کارکرد انواع تست‌های کرونا را بشناسید

۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۵۷
کد خبر: 458250
کارکرد انواع تست‌های کرونا را بشناسید

یک‌ متخصص داخلی ضمن تشریح کاربرد و اخذ نمونه در انواع تست‌های کرونا، گفت: تنها تست مورد اطمینان در تشخیص به موقع بیماری کووید۱۹، تست PCR است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پیر صالحی درباره تست‌های تشخیصی کووید۱۹، گفت: مواردی که برای تشخیص کرونا از لحاظ آزمایشگاهی در دسترس داریم سه نوع تست است. تست PCR اسید نوکلئیک ویروس را بررسی می‌کند و تست آنتی بادی یا پادتن‌هایی که علیه ویروس ترشح می‌شود که به دو دسته IgM و IgG تقسیم بندی می‌شوند.

وی دقیق ترین تست برای شناسایی ویروس در مراحل ابتدایی را تست PCR معرفی کرد و افزود: در این تست با شناسایی اسید نوکلئیک ویروس و از طریق حلق ترشحات به دو صورت دهان یا بینی نمونه‌گیری انجام می‌شود. زودرس ترین تستی که منجر به شناسایی بیماری می‌شود تست PCR است؛ زیرا آنتی‌ژن از همان روز اول می‌تواند مثبت شود. از روز دوم به بعد نیز درصد موفقیت در شناسایی مورد مثبت افزایش خواهد یافت.

پیرصالحی افزود: از روز هفتم بیماری به بعد بدن شروع به ترشح ‌ IgG می‌کند. IgM آن آنتی بادی یا پروتئینی است که بدن علیه این ویروس ترشح می‌کند که در مرحله ابتدایی افزایش می‌یابد و بالا بودن آن نشانه مرحله حاد بیماری است. پس از هفته اول به بعد IgM شناسایی می‌شود پس از هفته دوم به بعد تست IgG را می‌توان در بدن شناسایی کرد.

وی درباره تست IgG، بیان کرد: این تست مربوط به ایمنی است که بدن علیه ویروس ایجاد می‌کند و پایدارتر و مقاوم‌تر است. از روز چهاردهم به بعد بدن شروع می‌کند علی این ویروس آنتی بادی به نام IgG ترشح می‌کند که اگر تیتر خوبی ایجاد کرده باشد می‌تواند تاحدودی ایمنی نسبی ایجاد کند. تست‌های IgM و IgG در هفته اول چندان موثر نیستند و در هفته اول نهایتا ۳۰ درصد بیماران را شناسایی می کنند، ولی از هفته دوم به بعد دقت شناسایی آنتی‌بادی‌ها به ۷۰ درصد می‌رسد و از هفته سوم به بعد حدود ۹۰ درصد دقت پیدا خواهند کرد. بنابراین در مراحل ابتدایی توصیه نمی‌شود IgM و IgG اندازه‌گیری شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: در تست pcr نیز میزانی از منفی‌های کاذب گزارش شده است. تست‌های pcr از ۵ تا ۴۵ درصد می‌توانند منفی کاذب باشند؛ این به آن معناست که شما بیمار باشید ولی تست منفی شود و دیگر اینجا بسته به تشخیص و تفسیر پزشک است و برای بیمار حاد منتظر این تست‌ها نمی‌مانیم و با مجموعه علائم بالینی، آزمایش خون و... تصمیم‌گیری می‌کنیم.