۰ نفر

مؤثرترین راه برای در امان ماندن از زوال عقل شناسایی شد

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱:۲۹
کد خبر: 456800
مؤثرترین راه برای در امان ماندن از زوال عقل شناسایی شد

نتایج یک بررسی گسترده نشان می‌دهد، خوردن کمتر، ورزش بیشتر و ترک الکل و سیگار می‌تواند میزان بروز زوال عقل را تا ۴۰درصد کاهش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نتایج یک بررسی گسترده که به تازگی صورت گرفته نشان می‌دهد، خوردن کمتر، ورزش بیشتر و ترک الکل و سیگار می‌تواند میزان زوال عقل را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

یک تیم ۲۸ نفره از متخصصان برجسته دمانس در جهان طی پژوهش اخیر خود دریافتند، گردش خون ضعیف به شدت تحت تأثیر رژیم غذایی، ورزش و عادات نوشیدنی قرار دارد.

در نقطه مقابل، قرار گیری در معرض آموزش و پرورش دارای اثر محافظتی در برابر زوال مغز است؛ یک مطالعه بزرگ نشان می‌دهد، صدها هزار نفر با استفاده از یک سبک زندگی سالم می‌توانند از زوال عقل در امان باشند.

محققان سازمان جهانی آلزایمر (ADI) در گزارش سال ۲۰۱۵ خود در لندن پیش‌بینی کردند که شمار بیماران مبتلا به زوال عقل در جهان تا سال ۲۰۵۰ سه برابر و به ۱۳۱٫۵ میلیون نفر برسد.

یک بررسی جامع از شواهد نشان می دهد که حدود ۴۰ درصد از موارد ابتلا به زوال عقل قابل اجتناب یا تأخیر است.

اکنون درک رو به رشدی وجود دارد که نشان می‌دهد گردش خون ضعیف که بسیار تحت تأثیر رژیم غذایی، ورزش و نوشیدن است تأثیر قابل توجهی در مغز دارد و افراد با پیروی از سبک زندگی سالم می‌توانند خود را از بیماری‌های بسیاری از جمله زوال عقل در امان نگه دارند.

محققان به تازگی دریافتند، آلودگی هوا و همچنین افسردگی در پیری خطر  ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد؛ در سال ۲۰۱۷، مجله پزشکی لانست ۹ عنصر را شناسایی کرد که زمینه بروز زوال عقل را فراهم می‌کنند.

مقاله جدید این موضوع را به روز می‌کند و سه عامل خطر جدید را اضافه نیز می‌کند؛ مصرف الکل، آلودگی هوا و آسیب دیدگی سر می‌تواند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

محققان  که دانشمندان برجسته انگلیس در دانشگاه کالج لندن، کمبریج، اکستر،  ادینبورگ و منچستر را شامل می‌شوند تأکید کردند که به میزان قابل توجهی می‌توان احتمال بروز زوال عقل در سال‌های بعدی زندگی را کاهش داد.

به گفته آنها، یافته های جدید نشان می‌دهد که مردم از قدرت بسیار زیادی برای تعیین سرنوشت خود در زمینه ابتلا به این بیماری برخوردار هستند.

کارشناسان تأکید کردند، سیاستمداران باید مسئولیت کاهش برخی از خطرها را به عهده بگیرند، به ویژه با پرداختن به مشکل رو به رشد آلودگی هوا که در افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل نقش دارد.