۰ نفر

علت از بین رفتن بویایی در بیماران کرونا چیست؟

۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۵
کد خبر: 455862
علت از بین رفتن بویایی در بیماران کرونا چیست؟

از بین رفتن حس بویایی شایع‌ترین علامت عصبی ویروس کروناست. به گزارش رویترز، دانشمندان به‌تازگی دریافته‌اند چگونه بیماری کووید-19 باعث می‌شود بسیاری از افراد حس بویایی خود را از دست دهند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، تحقیقات آنها خبرهای خوبی هم در برداشت؛ اینکه به‌نظر می‌رسد از بین رفتن بویایی موقت است؛ زیرا سلول‌های واقعی بینی که بو را تشخیص می‌دهند به واسطه ویروس آسیب نمی‌بینند. دانشمندان از بین رفتن موقت بویایی را آنوسمی نامیده‌اند. این اتفاق یکی از نخستین و رایج‌ترین شاخص‌های گزارش شده از بیماران کووید-19 است. درواقع مطالعات نشان می‌دهد که این علامت بیشتر از تب و سرفه موجب تشخیص ابتلا به کرونا می‌شود. اما تا مدت‌ها علت از بین رفتن حس بویایی نامشخص بود. بسیاری تصور می‌کردند آسیب یا التهاب نورون‌های حسی بویایی باعث این مشکل شده است که بعدها مشخص شد تشخیص اشتباهی است. در مقاله‌ای که اخیرا منتشر شده محققان دریافته‌اند که ویروس SARS-CoV-2به سلول‌هایی که تشخیص‌دهنده بو است، حمله می‌کند نه خود نورون‌ها.

«رابرت داتا» استاد عصب‌شناسی دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: ویروس کرونا حس بویایی را در بیماران تغییر نمی‌دهد، بلکه بر عملکرد سلول‌های پشتیبان تأثیر می‌گذارد. این خبر خوب است؛ زیرا به این معناست که عفونت احتمالا به مدارهای عصبی بویایی بیماران کووید-19 آسیب نمی‌رساند. پس از برطرف شدن عفونت، به‌نظر نمی‌رسد که سلول‌های عصبی بویایی نیاز به تعویض یا بازسازی داشته باشند، اما برای تأیید این نتیجه نیاز به داده‌های بیشتر و درک بهتر از سازوکارهای اساسی داریم. بیماران مبتلا به کووید-19به‌طور معمول طی چند هفته حس بویایی خود را بازیابی می‌کنند. در سایر عفونت‌های ویروسی که نورون‌های بویایی آسیب می‌بینند، ماه‌ها طول می‌کشد تا بیمار حس بویایی خود را دوباره به‌دست بیاورد.

  رابطه مستقیم چاقی و خطر مرگ بر اثر کرونا 

چاقی مفرط یکی از بیماری‌های زمینه‌ای خطرناک در زمان شیوع ویروس کرونا عنوان شده است. به گزارش سازمان سلامت عمومی انگلیس، چاقی نسبت مستقیمی با تعداد بیماران بستری در بیمارستان، نیازمند به درمان اورژانسی و در نهایت مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا دارد. به گفته این سازمان در کنار فاکتورهایی مانند سن، جنسیت و قومیت، چاقی یکی از فاکتورهای مهمی است که البته قابلیت تغییر دارد. چاقی و انباشت زیاد چربی در بدن می‌تواند مقاومت بدن در برابر کرونا را کم و در نهایت منجر به مرگ شود.

دکتر «الیسون تدستون» می‌گوید: شواهد نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی شما را در ریسک بیشتری از ابتلا یا مرگ ناشی از ویروس کرونا قرار می‌دهد. تئوری تأثیر چاقی در مرگ ناشی از کرونا هیچ وقت به اندازه الان قوی نبوده است.

مطالعات حاکی از آن است که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بیشترین نرخ چاقی را در جهان  دارند. نتایج این تحقیقات به‌طور واضح از تأثیر قابل توجه چاقی در مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا حکایت دارد.

  ۲۱ داروی مؤثر بر کووید ـ۱۹ 

طبق مطالعات جدید ۲۱ داروی موجود در بازار می‌تواند تکثیر ویروس کرونا در بدن مبتلایان را متوقف کند. به گزارش سی‌ان‌ان، متخصصان مؤسسه پزشکی «سنفورد» آمریکا، مجموعه‌ای از داروهای شناخته شده را مورد بررسی قرار داده‌اند تا قابلیت آنها در مقابله با تکثیر ویروس را بررسی کنند. از بین این تعداد، ۲۱ دارو مؤثر شناخته شدند و طی مطالعات به کنترل امنیت بیماران کمک قابل توجهی کردند. نکته مهم این است که ترکیب 4دارو به خوبی می‌تواند با همراهی رمدسیویر (که هم‌اکنون استانداردی برای بهبود کووید-19است) مصرف شوند. «سامیت چاندا» پروفسور برنامه تحقیقاتی این مطالعات، می‌گوید: رمدسیویر به‌عنوان دارویی شناسایی شده که می‌تواند دوره بستری در بیمارستان را کوتاه کند، اما این دارو روی همه بیماران مؤثر نیست. درواقع عملکرد کافی را ندارد. آستمیزول و کلوفازامین، داروهایی هستند که علاوه بر رمدسیویر می‌توانند برای موارد ضروری در درمان ویروس کرونا استفاده شوند. به گفته چاندا، این مطالعات احتمالات درمانی ویروس کرونا را گسترش می‌دهد؛ به‌خصوص اینکه اثرپذیری آنها از نظر ایمنی در بدن اثبات شده‌است. به این ترتیب، جامعه علوم پزشکی مجهزتر از قبل در مقابل پاندمی فعلی جهان خواهند ایستاد. هم‌اکنون این ۲۱ دارو روی حیوانات و شش‌های شبیه‌سازی شده انسان‌ها آزمایش می‌شوند و اگر نتایج به‌طور کامل امیدوارکننده باشند، طرح کلی درمانی به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه خواهد شد تا از آنها به‌عنوان درمانی برای کووید-19استفاده شود. هم‌اکنون کلوفازامین، هنفانگچین A، آپیلیمود و اونو 5334 بیشترین پتانسیل را به‌عنوان درمان برای ویروس کرونا از خود نشان داده‌اند.