۰ نفر

جلوگیری از تکثیر ویروس کرونا با درمان نیتریک اکسید

۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۵۳
کد خبر: 454750
 جلوگیری از تکثیر ویروس کرونا با درمان نیتریک اکسید

مطالعات اخیر محققان دانشگاه جرج واشنگتن نشان می‌دهد درمان نیتریک اکسید در جلوگیری از تکثیر ویروس کرونا موثر است. این درمان یکی از گزینه‌های درمانی کووید ۱۹ در برنامه‌های اضطراری سازمان غذا و داروی آمریکاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نیتریک اکسید یک مولکول ضدمیکروبی و ضدالتهابی است که نقش مهمی در عملکرد عروق ریوی در زمینه عفونت‌های ویروسی و سایر بیماری های تنفسی دارد.

در سال ۲۰۰۳ میلادی در دوران شیوع سارس (سندرم حاد تنفسی)، اکسید نیتریک از طریق واکنش‌های سیتوتوکسیک و از طریق واسط‌هایی مانند پراکسینیتریت، تکثیر ویروس را مهار کرد.
مطالعات جدید محققان دانشگاه جرج واشنگتن نشان می‌دهد اکسید نیتریک در حفظ عملکرد طبیعی عروق و تنظیم التهاب منجر به آسیب ریه و سندرم حاد تنفسی نقش دارد.

با توجه به اینکه هنوز هیچ دارو و واکسن قطعی برای این بیماری کشف نشده است، توجه به راهکارهایی مانند نیتریک اکسید درمانی می‌تواند از گسترش و تکثیر ویروس جلوگیری کند.
در حال حاضر این درمان یکی از گزینه‌های درمانی کووید ۱۹ در برنامه‌های اضطراری سازمان غذا و داروی آمریکاست.
ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.
نتایج این مطالعه در نشریه Nitric Oxide منتشر شده است.​