۰ نفر

آیا مصرف لیمو، داروی قطعی برای نابودی ویروس کروناست؟

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰:۵۸
کد خبر: 454370
آیا مصرف لیمو، داروی قطعی برای نابودی ویروس کروناست؟

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت: برخی بر این باورند مصرف لیمو ترش، لیمو شیرین و زنجبیل داروی قطعی برای نابودی ویروس کروناست در حالیکه طرح این تبلیغات دروغین به غیر از سوء استفاده علت دیگری ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، زهرا پور منتصری، اظهار داشت: البته استفاده از این محصولات به صورت جوشانده و دمنوش می‌تواند مفید باشد اما اینکه این روزها طعمه تبلیغات قرار گرفته است نباید به آن تکیه کرد.

این پزشک متخصص ادامه داد: برای مقابله با ویروس کرونا ماده غذایی مخصوصی وجود ندارد، اما بهتر است مواد غذایی مصرف شود که دارای مواد پروتئینی و ویتامین فراوان است و در سریع‌ترین زمان می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

وی اضافه کرد: آنچه اکنون بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد، آموزش و اطلاع رسانی شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس به ویژه هنگام پرستاری از یک بیمار کرونایی است و این موضوع از آنجایی ضرورت بیشتری پیدا می‌کند که بسیاری از بیماران مشکوک توسط پزشکان به خانه‌هایشان هدایت می‌شوند تا در قرنطینه خانگی دوران نقاهت را بگذرانند و در صورتی که به مشکل تنفسی جدی برخورد کردند در مراکز بیمارستانی بستری می‌شوند.

پور منتصری افزود: استراحت و قرنطینه خانگی یکی از روش‌های طی کردن دوره بیماری ناشی از ویروس کووید- ۱۹ به شمار می‌آید اما به دلیل خاص بودن و خطرناک بودن این ویروس در مقایسه با دیگر ویروس‌های خانواده کرونا، پیش از قرنطینه خانگی باید به نکات مهمی توجه کرد.

وی گفت: چنانچه فرد دارای علائم عادی ویروس کرونا همچون تب، سردرد یا سرفه باشد قرنطینه خانگی بهترین روش است زیرا در محیط خانه می‌توان شرایط روانی مناسبی برای بیمار فراهم کرد تا دوران نقاهت را سپری کند ولی چنانچه فرد بیمار دارای تنگی نفس شدید و گرفتگی سخت قفسه سینه باشد باید به مراکز درمانی مراجعه و تحت نظر پزشکان قرار گیرد.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا بیان داشت: همچنین در شرایطی که تب بیمار کاهش یابد و مجددا تب کند و یا اینکه سرفه‌های وی منجر به تنگی نفس شود باید بیمار را از قرنطینه خانگی خارج کرد و به مراکز درمانی ارجاع داد.

به گفته پورمنتصری، خود درمانی از نظر پزشکی ممنوع است، اما در شرایط فعلی بیماران می‌توانند داروهایی از خانواده تب‌برها و محلول شست و شوی بینی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: بیماران باید از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها حتما پرهیز کنند زیرا مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به دلیل تقویت ویروس‌ها و ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی به شدت خطرناک و ممکن است به قیمت جان فرد بیمار تمام شود.

پورمنتصری افزود: بیماران بهتر است داروهای مصرف شده و در حال مصرف خود را با پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی و یا مراکز ارزیابی کرونا در میان بگذارند و از توصیه آنها استفاده کنند.

این پزشک متخصص ادامه داد: برخی بر این باورند در صورت یک بار ابتلا به کرونا بار دیگر به آن مبتلا نمی‌شوند در حالیکه چنین نیست، همان طور که ممکن است در یک برهه زمانی کوتاه چند بار به بیماری سرماخوردگی یا آنفلوانزا دچار شویم، در برابر کرونا نیز شرایط به همین گونه است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده تا ظهر امروز ( سی و یکم تیرماه ۹۹) تاکنون ۲۷۸ هزار و ۸۲۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۲۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۴ هزار و ۶۳۴ نفر رسید.