۰ نفر

بروز لختگی‌های خونی در عروق پای بیماران کووید ۱۹

۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱:۳۳
کد خبر: 454130
بروز لختگی‌های خونی در عروق پای بیماران کووید ۱۹

مطالعه جدید نشان می دهد بیماری کووید۱۹ با لختگی های خطرناک خونی در عروق خونی پا مرتبط است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با علائم تأمین ناکافی خون برای اندام تحتانی در مقایسه با افراد سالم دارای علائم مشابه، با ایجاد لخته‌های بزرگ‌تر خونی و نرخ بالاتر قطع عضو و مرگ روبرو هستند.

ارتباط کووید ۱۹ با لختگی خون در عروق ریوی به خوبی اثبات شده است. اما گزارشات کمی در مورد ارتباط ویروس با ترومبوز عروق اندام تحتانی وجود دارد. ترومبوز مشکلی با خصیصه لخته شدن خون در شریان‌های است که مانع از جریان خون حاوی اکسیژن به اندام تحتانی می‌شود.

در اوج بیماری همه گیر کووید ۱۹ در شهر نیویورک، رادیولوژیست‌های مرکز پزشکی مونته‌فیور شاهد افزایش بیماران کووید ۱۹ مثبت همراه با ترومبوز شریانی اندام تحتانی در آزمایشات آنژیوگرافی CT بودند. بیماران با علائم سردی، درد و یا تغییر رنگ پاهای خود به بیمارستان مراجعه کرده بودند. غالباً این علائم ایسکمی ساق پا، شرایطی که جریان خون به سمت اندام تحتانی محدود می‌شود، همراه با ناراحتی تنفسی، سرفه، تب و وضعیت روحی متغیر بود.

محققان در این مطالعه ۳۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را که طبق آنژیوگرافی CT دارای لختگی خون حداقل در یک پایشان بودند، را با گروه کنترل مقایسه کردند. انها دریافتند لختگی خون در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مقایسه با گروه کنترل به مراتب بزرگ‌تر بود. حتی مرگ یا قطع عضو هم در این گروه از بیماران شیوع بیشتری داشت.

محققان ارتباط ترومبوز عروق اندام تحتانی با کووید ۱۹ را ناشی از ترکیب فاکتورهای نظیر افزایش تمایل به لخته شدن خون، آسیب به پوشش درونی شریان‌ها و واکنش‌های ایمنی مرتبط با ویروس کرونا و عفونت کووید ۱۹ عنوان می‌کنند.