۰ نفر

۷قانون ‌طلایی ‌استفاده از ‌ماسک

۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۲
کد خبر: 451604
۷قانون ‌طلایی ‌استفاده از ‌ماسک

دیگر کمتر کسی شک دارد برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا چند روش ساده اما مهم، بیشتر نداریم. اول اینکه بهداشت فردی را بیشتر از قبل رعایت کنیم و مدام دست‌هایمان را بشوییم، دوم فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و سوم اینکه ماسک بزنیم. احتمالا در دو مورد اول مشکلی نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ چون عموما در زندگی عادی‌مان هم بهداشت فردی را رعایت می‌کردیم و قبلا هم در مواجهه با فردی که مشکوک به علائم ویروسی بود با فاصله قرار می‌گرفتیم. اما تنها کاری که ممکن است به آن عادت نداشته باشیم یا در انجام آن بخواهیم تعلل کنیم ماسک زدن است. برای همین بسیاری از دولت‌ها این روزها تلاش می‌کنند شهروندان‌شان را تشویق کنند تا بیشتر از قبل، ماسک بزنند. اما ماسک‌زدن چرا مهم است؟ چه کسانی حتما باید ماسک بزنند؟ چه ماسکی باید بزنیم؟ و اصول ماسک زدن و‌ درآوردن آن چگونه است؟

1_وقتی ماسک زده‌ایم چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

 یک ماسک استاندارد اصولا باید بینی، دهان و چانه شما را پوشانده باشد؛ پس در تمام زمانی که ماسک به‌صورت دارید نباید آن را لمس یا مدام جا‌به‌جا کنید.

  اگر مجبور به لمس ماسک شدید در نخستین فرصت دست‌هایتان را با مایع دستشویی و یا صابون معمولی حداقل ۲۰ثانیه شست‌وشو دهید و یا با الکل اتانول۷۰درصد ضدعفونی کنید. یادتان باشد اگر به ماسک دست زدید تا دست‌هایتان را ضدعفونی نکرده‌اید دست‌ها نباید با چشم، دهان و یا بینی‌تان تماس داشته باشند.

  ماسک بهداشتی که از آن استفاده می‌کنید اگر در طول استفاده، خیس، کثیف یا پاره شود آن را حتما باید با یک ماسک نو تعویض کنید.

   ماسک، وسیله شخصی است. به هیچ عنوان از آن به‌صورت مشترک استفاده نکنید.

  ماسکی که آن را استفاده کرده‌اید، حتی اگر فکر می‌کنید کثیف نشده است، به هیچ عنوان مجددا از آن استفاده نکنید.

آنچه تا امروز اثبات شده، این است که ویروس کرونا بیشتر از هر چیزی از طریق قطرک‌هایی که با سرفه یا عطسه فرد آلوده در محیط پخش می‌شود به فرد دیگر انتقال می‌یابد. ماسک تنها چیزی است که می‌تواند از انتقال یا پخش مداوم این ذرات آلوده جلوگیری کند.

2_چه کسانی حتما باید از ماسک استفاده کنند؟

 اگر احساس کردید که تب و علائم سرفه یا عطسه‌ای دارید که قبلا تجربه نکرده‌اید حتما در نخستین فرصت ماسک بزنید و خودتان را به نخستین مرکز درمانی بیماران کرونایی برسانید تا از شما تست کووید-۱۹ گرفته شود.

 اگر در تماس با بیمار کرونایی و یا فردی مشکوک به این بیماری بوده‌اید برای حفظ سلامت عمومی بدون ماسک طبی از منزل خارج نشوید.

 اگر توصیه‌ای برای قرنطینه خانگی از سوی پزشک دارید بعد از اتمام دوران قرنطینه حتما ماسک بزنید.

 اگر در دوران قرنطینه هستید در داخل خانه و محیط‌های عمومی مطلقا بدون ماسک تردد نکنید.

ماسک امروز تنها وسیله مهم برای پیشگیری از شیوع کروناست. پس اگر می‌خواهید مبتلا به این ویروس نشوید حتما باید از ماسک استفاده کنید. این درست است که کرونا واکسن ندارد اما ماسک شاید همان واکسن پیشگیری از این بیماری باشد. پس استفاده از ماسک را هیچ‌وقت فراموش نکنید و به تأخیر نیندازید.

3_به عمر ماسک توجه کنیم؟

  ماسک‌های طبی معمولی سه‌لایه عموما بین ۲تا۴ ساعت خیس می‌شوند و کارکردشان را از دست می‌دهند. پس اگر از ماسک ساده استفاده می‌کنید یک عدد ماسک، کفایت یک روز شما را نمی‌کند.

  ماسک‌های فیلتردار که عموما ما آنها را به اسم N95 می‌شناسیم مادام‌العمر نیستند. آنها هم بعد از یک روز باید تعویض شوند.

  دقت کنید که ماسک، وسیله‌ای یک بار مصرف است و پس از هر بار استفاده، باید دورانداخته شود.

4_در چه مکان‌هایی ماسک بزنیم؟

  همه ما در معابر عمومی شلوغ و پرتردد ممکن است در معرض عطسه و سرفه قرار بگیریم و چون این احتمال وجود دارد که افرادی که عطسه می‌کنند ناقل هم باشند، پس برای حضور در تجمعات و مکان‌های عمومی حتماً از ماسک استفاده کنید.

  اگرمسافر اتوبوس، مترو، تاکسی و... هستید برای استفاده از ماسک تردید نکنید.

  ممکن است به هر علت اورژانسی گذرتان به مراکز درمانی بیفتد. قبل از مراجعه حتما ماسک بزنید.

  در محل کار (به‌خصوص اگر کارمند بانک‌ها یا اداراتی هستید که مراجعه‌کننده زیاد دارد) در تمام مدتی که کار می‌کنید ماسک به‌صورت داشته باشید.

5_از ماسک چگونه استفاده کنیم؟

   قبل از اینکه از ماسک استفاده کنید، طبق پروتکل‌های بهداشتی حتما دست‌هایتان را ۲۰ثانیه با آب و صابون بشویید.

   اگر امکان شست‌وشوی دست‌هایتان را ندارید با استفاده از الکل اتانول ۷۰درصد دست‌ها را ۲۰تا۳۰ ثانیه ماساژ دهید تا همه‌جای دست کاملا ضدعفونی شود.

   ماسک باید تمام سطح بینی، دهان و چانه را بپوشاند.

   دقت کنید بندهای ماسک کاملا پشت هر دو گوش قرار بگیرند تا حین استفاده از صورت جدا نشوند.

   اگر از ماسکی استفاده می‌کنید که بندهای گره‌زدنی دارد، بندها را در پشت و با فاصله طوری گره بزنید که مطمئن شوید ماسک فاصله‌ای با صورت‌تان ندارد.

   گیره بینی ماسک را با انگشت اشاره و شست کمی فشار دهید تا کاملا گیره به بینی متصل شود.

   اگر همه این مراحل را درست انجام داده باشید اصولا نباید فضای زیادی در اطراف ماسک وجود داشته باشد که هوا بتواند از آن عبور کند.

6_از چه ماسک‌هایی استفاده کنیم؟

    تحقیقات جدید نشان داده است ماسک‌های فیلتردار چون جریان هوا را از داخل به بیرون منتقل می‌کند برای بیماران مبتلا به کرونا و پیشگیری از سرایت آن به دیگران مناسب نیست.

    ماسک‌های معمولی طبی سه‌لایه، هم ارزان هستند و هم در دسترس؛ پس برای اینکه گرفتار آسیب‌های این ویروس نشوید وسواس را کنار بگذارید و به استفاده از همین ماسک‌ها رضایت بدهید.

    تنها استفاده از ماسک برای محافظت کافی نیست، وقتی ماسک به‌صورت دارید باز هم باید فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

7_ماسک را چگونه از صورت برداریم؟

    از آنجا که ماسک در تماس مداوم با هوای بیرون از یک طرف و تنفس از طریق دهان و بینی از سوی دیگر است، بنابراین باید توجه کنید که با کمترین تماس با ماسک آن را از صورت‌تان جدا کنید.

    حتما برای درآوردن ماسک از بندهای آن استفاده کنید.

    اگر بندهای ماسک را به پشت سر گره زده‌اید ابتدا گره بندهای پایینی و سپس گره بندهای بالایی را باز کنید. با این کار از افتادن ماسک جلوگیری می‌کنید.

    ماسک جداشده را بلافاصله به سطل زباله بیندازید و در سطل را ببندید.

    بعد از اینکه ماسک را در سطل زباله انداختید دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید یا با الکل ضدعفونی کنید.

رعایت بهداشت دست‌ها در زمانی که ماسک به‌صورت می‌زنید، یادر طول زمانی که از آن استفاده می‌کنید و هنگام جداکردن ماسک از صورت بسیار مهم است.

سخت اما قابل تحمل

استفاده از ماسک هرچند عادت بسیاری از ما نیست و می‌تواند سختی‌های خاص خود را داشته باشد اما اگر به فکر سلامت خود و اطرافیانتان هستید این سختی را تحمل کنید؛ چاره‌ای نیست

پنبه بگذارید

ممکن است بند ماسک‌ها سبب زخم‌شدن پشت گوش یا ایجاد حساسیت دردآور در این ناحیه شود؛ برای جلوگیری از بروز این مشکل پنبه‌ای را به اندازه پشت گوش خود تهیه کنید و آن را به پشت گوش بچسبانید و بند ماسک را روی آن قرار دهید؛ با این کار می‌توان از حساسیت دردآور این ناحیه از گوش جلوگیری کرد