۰ نفر

علت گردن درد و درمان آن +عکس

۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۲۲:۲۰
کد خبر: 451463
علت گردن درد و درمان آن +عکس

گردن درد یکی از دردهای آزاد دهنده است که برای درمان و پیشگیری از آن راه های طبیعی و خانگی نیز وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، گردن درد یکی از مواردی است که مردم به شدت از آن شکایت می کنند . عضلات گردن معمولا به دلیل حرکات بد و نامناسب بدن دچار آسیب و درد می شود . پوکی استخوان نیز می تواند یکی از علت های گردن درد شما باشد . گاهی اوقات گردن درد نشان دهنده یک مشکل جدی در فرد می باشد که گاهی اوقات این درد آنچنان شدید می شود تا جایی که فرد دچار ضعف در بازو و دست می شود و این درد کم کم به شانه های او نیز منتقل می شود . 

علائم گردن درد

علائم گردن درد شامل موارد زیر است:

 درد هایی که با نگه داشتن سر در یک پوزیشن ثابت به مدت طولانی بدتر می شوند ، مثلا فرد هنگام رانندگی و کار کردن با کامپوتر احساس درد بیشتری می کند .

 سفتی و اسپاسم عضلات

 ناتوانی در تکان دادن سر

 سردرد

 سخت شدن چرخش گردن

 درد تیز و شدید در یک ناحیه

 سوزش کلی در گردن

 ناتوانی در بلند کردن اجسام

 نارسایی روده 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم ؟

بیشتر این دردها را می توان با درمان های خانگی و رعایت کردن نکات مهم بهبود بخشید. ممکن است که این درد هر از گاهی به سراغتان بیاید و از بین برود. در غیر این صورت این درد همیشگی خواهد بود و حتی در خواب هم دست از سر شما برنمی دارد که در این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورت مواجهه با گردن درد با شرایط زیر نیز حتما به پزشک مراجعه کنید .

 درد شدید

 تداوم درد به مدت چند روز

 رسیدن درد به دست و پا

 سردرد، بی حسی، ضعف و گزگز کردن

سردرد

علت های اصلی گردن درد

گردن شما انعطاف پذیر است و وزن سر تان را تحمل می کند و در نتیجه اگر حرکتش محدود باشد، فرد با مشکلات زیادی مواجه می شود .

علت های گردن درد معمولا شامل موارد زیر است:

- سفت شدن عضلات :

کار کشیدن بیش از حد از گردن مثلا ساعات طولانی نشستن پای موبایل یا کامپیوتر نشستن باعث سفت شدن گردن و عضلات آن می شود . در این مواقع باید سعی کنید که ساعات مطالعه را کاهش دهید و زودتر به رختخواب بروید و به گردن خود استراحت دهید .

- درد مفصل ها :

گردن نیز مانند دیگر قسمت های بدن دارای مفصل است و می تواند به دلیل عوامل مختلفی تحت فشار قرار بگیرد. در نتیجه فرد با گردن درد روبرو می شود .

- فشار عصبی :

انشعابات استخوانی و عصب ها باعث می شود که عصب گردن شما تحت فشار قرار بگیرد و در نتیجه این درد از ستون فقرات به گردن شما وارد شود .

- آسیب دیدگی :

این آسیب دیدیگ می تواند از قسمت جلو یا پشت گردن فرد اتفاق بیافتد .

- بیماری ها :

بیماری های خاصی مثل رماتیسم مفصلی ، مننژیت یا سرطان می تواند باعث گردن درد شود .

روماتیسم

پیشگیری از گردن درد

بیشتر گردن دردها به دلیل موقعیت بد گردن و سن بالای فرد اتفاق می افتد . حال برای پیشگیری از این اتفاق، اقداماتی را به شما توصیه می کنیم :

- موقعیت گردن خود را اصلاح کنید :

زمانی که ایستاده اید یا نشسته اید، مطمئن باشید که خط شانه های شما مستقیم با باسن و گوش های شما نیز مستقیم با شانه هایتان موازی باشد . 

- کمی به خودتان استراحت دهید :

اگر قرار است که مسیر طولانی را رانندگی کنید یا مدت زمان زیادی را پشت کامپیوتر بنشینید، چند دقیقه ای وسط آن به خود استراحت دهید و از پشت میز بلند شوید و حرکات کششی گردن و شانه را انجام دهید . 

- میز، صندلی و کامپیوتر خود را تنظیم کنید :

مانیتور کامپیوتر شما باید مقابل چشمانتان باشد. زانوهای شما نیز باید پایین تر از باسن شما باشد و صندلی شما نیز حتما باید دستگیره داشته باشد. 

- موقع صحبت کردن با تلفن همراه:

گوشی موبایل خود را بین گوش و شانه خود قرار دهید که مجبور باشید گردن خود را خم کنید. 

- سیگار را ترک کنید :

سیگار کشیدن تا حد زیادی باعث گردن درد فرد می شود.

 - لوازم سنگین بلند نکنید:

از حمل لوازم سنگینی که وزن آن روی گردنتان است، خودداری کنید.

لوازم سنگین

- وضعیت بدن خود را هنگام خواب اصلاح کنید :

سر و گردن شما هنگام خواب باید موازی و در یک راستا باشد و همچنین یک بالشت کوچک را زیر گردن خود قرار دهید و سعی کنید که به کمر بخوابید و یک بالشت کوچک را زیر گردن تان قرار دهید تا ستون فقرات شما در حالت راحت تری قرار بگیرند و به گردن تان نیز کوچک ترین فشاری وارد نشود. 

درمان های خانگی برای از بین بردن گردن درد و درمان آن

در ادامه چندین روش برای درمان گردن درد بدون دارو رو گفته ایم که میتوانید با مشورت پزشک از آنها استفاده کنید.

1. یخ

یخ یکی از ساده ترین راهکارهای درمان گردن درد است . دمای پایین و سرد به فرد کمک می کند که التهابات کاهش یابد و درد گردن خود را تسکین ببخشد. در این شرایط یک کیسه یخ روی گردن کمک بسزایی می کند.

کافی است که چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و کیسه را با حوله بپوشانید و سپس آن را به مدت 15 دقیقه روی گردن خود قرار دهید و هر دو الی سه ساعت یک بار به مدت 24 ساعت این کار را انجام دهید و هرگز یخ را مستقیما روی پوست خود نگذارید. 

2. هیدروتراپی

هیدروتراپی یکی دیگر از درمان های خانگی برای گردن درد است و می توان به راحتی آن را در هنگام دوش گرفتن انجام داد زیرا نیروی آب باعث می شود که درد و سوزش محل آسیب دیده از بین برود .

سه الی پنج دقیقه در محل آسیب دیده آب گرم بگیرید و سپس به مدت 30 الی 60 ثانیه آب را سرد کنید. این کار را تا هر چند بار که لازم می دانستید، تکرار کنید زیرا آب گرم باعث افزایش گردش خون می شود و سفتی عضله گردن را از بین می برد . آب سرد نیز به کاهش التهابات کمک می کند پس زمانی که در حال دوش گرفتن هستید ، حتما گردن خود را صاف نگه دارید و هرگز آن را به هیچ جهتی نچرخانید . 

3. حمام نمک فرنگی یا نمک اپسوم

نمک فرنگی گرفتگی ماهیچه را از بین می برد و باعث کاهش فشار و استرس می شود و در نتیجه درد به یکباره از بین می رود . سولفات منیزیم موجود در نمک باعث می شود که گردن به طور ناخوداگاه با کاهش درد و التهاب روبرو شود.

یک الی دو فنجان نمک فرنگی را در وان حمام بریزید و 15 الی 20 دقیقه بدن خود را مخصوصا ناحیه گردن را در این آب قرار دهید و روزانه چند بار این کار را انجام دهید تا گردن شما به طور کامل بهبود پیدا کند . اگر مشکل قلبی ، فشار خون بالا و یا دیابت دارید، هرگز این کار را انجام ندهید . 

4. سرکه سیب

سرکه سیب یک آنتی اکسیدان قوی و ضد التهاب است که به سرعت درد گردن را از بین می برد . همچنین یک ماده مغذی برای فرد محسوب می شود.

یک حوله را به سرکه سیب آغشته کنید و سپس آن را روی گردن خود اعمال نمایید ، یکی دو ساعت صبر کنید و دوبار در روز این کار را تکرار کنید یا این که می توانید دو فنجان سرکه سیب را در آب ولرم بریزید و 15 دقیقه در آن دراز بکشید .

یک بار در روز این کار را انجام دهید تا کاملا ریکاوری و بهبود یابید . 

5. ورزش دادن گردن

تمرین های زیادی برای گردن وجود دارد که می تواند درد آن را کاهش دهد . تمرین کردن باعث قوی ساختن ماهیچه ها و استقامت آن می شود و در نتیجه فشار را از روی آن برمی دارد . قبل از تمرین حتما از یک دستگاه مخصوص برای گرم کردن گردن خود استفاده کنید.

گردن خود را به آرامی به صورت دایره ای بچرخانید و به آرامی به جلو و عقب و چپ و راست تکان دهید. تمام حرکات باید در کمال آرامش و به آهستگی انجام شود . 

6. روغن لاوندر

این روغن می تواند همراه با ماساژ درمانی انجام شود و درد گردن را از بین ببرد و همچنین عضلات را آرام می کند تا راحت تر بخوابید. دوش آب گرم بگیرید و سپس روغن لاوندر را با حرکات دایره ای به مدت 10 دقیقه روی گردن خود ماساژ دهید و این کار را هر روز تکرار کنید. می توانید روغن نارگیل یا زیتون را نیز با لاوندر مخلوط کنید.

اگر با ماساژ دادن گردنتان درد می گیرد ، از این کار اجتناب کنید. 

7. زردچوبه

زردچوبه یکی از مهم ترین مواد ضد التهابی است که درد را تسکین می دهد و همچنین باعث افزایش گردش خون می شود و ریکاوری را سرعت می بخشد .

یک قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر بریزید و آن را روی شعله کم گرم کنید. بعد از کمی خنک شدن، آن را با عسل مخلوط کنید و دوبار در روز بنوشید. 

8. زنجبیل

زنجبیل نیز ضد التهاب است و جریان خون را افزایش می دهد.

یک تکه کوچک ریشه زنجبیل را برش دهید و آن را در دو فنجان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس کمی عسل به آن بیفزایید و به عنوان چای می توانید تا سه فنجان از آن را در طول روز بنوشید .

زنجبیل

9. فلفل قرمز

فلفل قرمز نیز حاوی کاپسایسین است که خواص ضد التهابی دارد و درد گردن را از بین می برد .

یک قاشق چای خوری از فلفل قرمز را با دو قاشق چای خوری روغن زیتون در آب ولرم بریزید و سپس آن را به قسمت هایی از گردن که دچار سوزش است، اعمال کنید و این درمان خانگی را دوبار در روز انجام دهید.

همچنین می توانید از کرم کاپسایسین خریداری کنید و به آرامی آن را به گردن خود بزنید و این کرم را چند بار در روز استفاده کنید.