۰ نفر

استرس و اضطراب در ایجاد بیماری موثر است

۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۰:۵۱
کد خبر: 450987
استرس و اضطراب در ایجاد بیماری موثر است

یک متخصص روانشناسی سلامت با اشاره به اینکه استرس و اضطراب هم در ایجاد بیماری و هم در بهبود بیماری نقش بسزایی دارد، گفت: یکی از مشکلات موجود برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا، انگ اجتماعی است که به آنها زده می‌شود؛ این موضوع باعث می‌شود اگر فردی به کرونا مبتلا شد بیماری خود را پنهان کند که در این حالت ممکن است بیماری افزایش یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امین رفیعی‌پور با بیان اینکه به طور کلی عوامل زیستی، روانی و اجتماعی در ایجاد، انتشار و بهبود بیماری دخیل هستند، اظهار کرد: استرس و اضطراب هم در ایجاد بیماری و هم در بهبود بیماری نقش بسزایی دارد؛ بخش‌های متعددی مانند سیستم عصبی،‌ سیستم روانی، سیستم ایمنی و غدد داخلی مهم‌ترین بخش‌های تنظیم‌کننده بدن هستند که هریک از آنها هنگام بروز مشکل جسمانی وظایفی را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه روان انسان در مدیریت بیماری و افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است، درباره تاثیر مشکلات روانی مانند استرس و اضطراب در عود بیماری کرونا توضیحاتی ارائه داد و گفت: از نظر روانشناختی زمانی که سطح استرس افزایش یابد بالطبع سیستم ایمنی بدن کاهش می‌یابد که ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن موجب افزایش آسیب‌زایی بیماری خواهد شد. در واقع هنگام افزایش استرس، بدن در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد که اگر میزان استرس به مقدار قابل توجهی در بدن بالا باشد میزان کورتیزول بدن افزایش می‌یابد.

این متخصص روانشناسی سلامت معتقد است که به طور کلی افزایش نشاط، شادی و شادکامی موجب بهبودی روند بیماری خواهد شد و این یعنی هنگام بیماری باید استرس و اضطراب فرد مدیریت شود، در این مسیر می‌توان از طریق مدیتیشن (تسلط بر ذهن)، شوخ طبعی و افزایش نشاط و... میزان استرس فرد مبتلا را مدیریت کرد تا سیستم ایمنی فرد بیمار فعال‌تر و مقابله با بیماری سریع‌تر و راحت‌تر شود.

وی با بیان اینکه حمایت خانواده در بهبودی بیماری فرد نیز بسیار موثر است، تاکید کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات موجود برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا، انگ اجتماعی است که به آنها زده می‌شود؛ این موضوع باعث می‌شود اگر فردی به کرونا مبتلا شد بیماری خود را پنهان کند که در این حالت ممکن است بیماری افزایش یابد، لذا باید تاثیر سیستم حمایتی و آموزش‌های مدیریت استرس در بهبود بیماری کرونا را جدی بگیریم.

رفیعی‌پور در ادامه به فعالیت این سازمان در راستای ارتقای سلامت روان بیماران مبتلا به کرونا اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر در راستای بهبود بیماری‌های جسمانی و حتی در زمینه پیشگیری از روانشناسان بهره‌گیری می‌شود. باتوجه به تاثیر سلامت روان و داشتن روحیه در بهبود بیماری کرونا، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با سامانه ۴۰۳۰ همکاری داشته است.