۰ نفر

افراد چاق، خواب را دست کم نگیرند

۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۸:۱۸
کد خبر: 450476
افراد چاق، خواب را دست کم نگیرند

یک دکتری فیزیولوژی بالینی ورزش پنج راهکار ساده کاهش وزن را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سعید دانشیار اظهار کرد: پدیده افزایش وزن و تلاش‌های غیر موفق برای این مهم یکی از معضلات مهم جامعه امروزی است.

وی با اشاره به راهکارهای مؤثر کاهش وزن گفت: باید افسار اشتها را به دست بگیرید و آن را کنترل کنید.

این دکترای فیزیولوژی بالینی ورزش پنج راه‌کار ساده را برای کنترل اشتها پیشنهاد کرد و افزود: یکی از این راهکارها نوشیدن نیم الی یک لیوان آب نیم ساعت قبل هر وعده غذایی است.

وی اضافه کرد: همچنین قبل هر وعده غذایی یک سیب یا کمی سالاد (بدون سس) میل کنید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی (ره) ادامه داد: برای کاهش و کنترل اشتها از بشقاب و قاشق کوچک برای خوردن غذا استفاده کنید و قبل شروع غذا خوردن به اندازه کافی (نه زیاد و نه کم) غذا رو داخل بشقاب بریزید.

دانشیار عنوان کرد: باید به‌آرامی و با لذت غذا میل کنید و برای این کار بهتر است، هر قاشق یا هر لقمه غذا رو خوب بجویید.

وی با بیان اینکه نباید خواب را دست کم بگیرید، بیان کرد: مطالعات نشان داده‌اند، اختلال خواب (کم‌خوابی) یکی از عوامل مهم چاقی است و متخصصان بر این باورند که کنترل خواب به‌اندازه کنترل اشتها، در کاهش وزن اهمیت دارد.

این متخصص کاهش وزن تصریح کرد: این موضوع بر پایه پژوهش‌ها توصیه می‌شود، ۷ الی ۸ ساعت بخوابید و ساعت ۱۱ شب به رختخواب  بروید.

دانشیار با بیان اینکه چنانچه دو مورد قبلی را انجام دهید یعنی اشتها را کنترل و خواب را متعادل کنید، در حقیقت یک بال برای پرواز دارید، یادآور شد: برای پرواز باید دو بال داشته باشید. تمرین ورزشی نیز بال دیگری است.

وی خاطرنشان کرد: اگر غذای کم بخورید و در کنار آن، تمرین منظم ورزشی مثل پیاده‌روی داشته باشید، به‌صورت شگفت‌انگیزی متابولیسم بدن بالا رفته و چربی‌سوزی تصاعدی افزایش می‌یابد.

این دکترای فیزیولوژی بالینی ورزش گفت: برای جلوگیری از چاقی روزانه نیم الی یک ساعت پیاده‌روی کنید.