۰ نفر

امکان شیوع کرونا در استان‌های سفید

۱۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۰
کد خبر: 450259
امکان شیوع کرونا در استان‌های سفید

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این بیماری تا آخر امسال با ماست، گفت: تعریف وضعیت‌های قرمز، نارنجی و سفید برای استان‌ها و شهرستان‌ها از نظر ابتلا به کرونا نسبی است و اتفاقاً نگرانی ما در مورد استان‌های سفید بیشتر است، زیرا اوج شیوع در آنها هنوز اتفاق نیفتاده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قاسم جان بابایی در سفری به استان آذربایجان شرقی، به همراه دکتر گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روند رسیدگی به مبتلایان کووید ١٩ در این استان و همچنین وضعیت بیمارستان های معین کرونا را سفر کردند.

در این سفر با حضور معاون درمان وزارت بهداشت، ۵ طرح بهداشتی و درمانی در کلیبر و اهر افتتاح شد. در این راستا، مرکز دیالیز ۱۱ تختخوابی بیمارستان امام خمینی (ره) کلیبر، مرکز جامع سلامت شهری و روستایی آبش احمد و مرکز جامع سلامت روستای نجف تراکمه کلیبر به بهره برداری رسید. در اهر نیز بخش اعصاب و روان بیمارستان باقرالعلوم و مرکز خدمات جامع سلامت روستای رواسجان در یک هزار و ۱۰۰ مترمربع و هزینه ۲۷ میلیارد ریال، افتتاح شد.

جان بابایی، همچنین به همراه جمعی از مدیران و مسئولان استانی از پروژه های دیالیز و تسهیلات زایمانی(LDR) شهرستان اهر  و بیمارستان باقر العلوم این شهرستان بازدید و ضمن ارزیابی روند رائه خدمات از بیماران میتلا به کووید ۱۹ عیادت کردند.

در ادامه نیز معاون درمان وزارت بهداشت با سفر به شهر تبریز، عملکرد بخشهای مختلف مرکزآموزشی درمانی امام رضا(ع) را مورد ارزیابی قرار داد.

وی در حاشیه این بازدید بیان کرد: با توجه به ارزیابی هایی صورت گرفته به جرات می توان گفت، بیمارستان امام رضا (ع) تبریز به عنوان سانتر اصلی مراقبت از بیماران کرونایی و یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی کشور است که در این ایام عملکرد مناسبی داشته است.

جان بابایی تصریح کرد: سال‌ های گذشته اقداماتی که در توسعه تخت‌ های بیمارستانی در بیمارستان امام رضا تبریز صورت گرفته، کنون به یاری استان آمده است.

وی خاطرنشان کرد: درصد بهبودی مردم در بیمارستان‌ ها، وابسته به تبحر تیم درمانی و مراقبتی است که خوشبختانه این دانشگاه در کشور بهترین است و گروه ‌های متعدد متخصصان طب اورژانس، متخصصان عفونی، داخلی، فوق تخصصی ریه و هم بخش مراقبت‌های ویژه با بهترین عملکرد خدمات ارائه می‌ دهند.

گفتنی است، معاون درمان وزارت بهداشت با حضور در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا و استماع گزارش آخرین وضعیت شیوع کرونا ویروس در استان در آذربایجان شرقی، گفت: اگر توسعه زیرساخت های درمانی و بهداشتی در دولت های یازدهم و دوازدهم اتفاق نمی افتاد، مدیریت کرونا به این خوبی انجام نمی گرفت و وضعیت وخیم می شد.

وی با تاکید بر لزوم هم افزایی برای مدیریت و کنترل شیوع کرونا، اظهار کرد: اگر مهار بیماری اتفاق نیفتد، هر چه زیرساختها را زیاد کنیم، وقتی بار بیماری زیاد شود، قدر مطلق مرگ و میر و سوز و داغ خانواده ها بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه کرونا بیماری نیست که وضعیت ابتلا به آن امروز قرمز و فردا سفید شود، بلکه هنوز در پیک اول آن قرار داریم، ادامه داد: تجربه جهانی نشان می دهد هر محدودیتی که نادیده گرفته شود، این بیماری به شکل سینوسی افزایش می یابد.

جان بابایی با اشاره به اینکه این بیماری تا آخر امسال با ماست، گفت: تعریف وضعیت های قرمز، نارنجی و سفید برای استان ها و شهرستان ها از نظر ابتلا به کرونا نیز نسبی است و اتفاقاً نگرانی ما در مورد استان های سفید بیشتر است، زیرا اوج شیوع در آنها هنوز اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین خطر این بیماری برای سالمندان است و کودکان نیز از نظر چرخه انتشار مهم هستند، هر استان باید با توجه به رفتارشناسی خاص خود، نسخه متفاوتی برای مدیریت شیوع ویروس بپیچد.

وی با تاکید بر لزوم اعمال دقیق پروتکل های بهداشتی در اماکن و مجتمع های تجاری و واحدهای کسب و کار، اضافه کرد: اگر کسی کسب و کاری را راه انداخته است که پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کند، باید تعطیل شود تا برای دیگران الگوسازی رفتاری شود.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: باید تغییر رفتارها به عنوان شاخص تاثیرگذار در افزایش آمار مبتلایان مدیریت شود.

به گزارش وبدا، وی گفت: زمانی که کشور آلوده است، هیچ استانی نمی تواند بگوید که سفید هستم و سفید باقی می مانم.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین ضمن ابراز رضایت از اقدامات انجام شده در زمینه توسعه زیرساخت‌های درمانی آذربایجان شرقی، یادآور شد: امسال ۴۰ تخت ویژه به امکانات درمانی استان اضافه و تجهیز بیمارستان مردانی آذر آغاز می شود.