۰ نفر

با ورزش کردن خطر "آپنه خواب" را کاهش دهید

۵ تیر ۱۳۹۹، ۷:۲۳
کد خبر: 448445
با ورزش کردن خطر "آپنه خواب" را کاهش دهید

پژوهشگران استرالیایی در بررسی جدید خود دریافتند که فعالیت فیزیکی و ورزش می‌تواند میزان خطر بروز آپنه خواب را کاهش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پژوهشگران "دانشگاه آدلاید"(University of Adelaide) استرالیا در بررسی جدید خود دریافتند که افزایش فعالیت فیزیکی می‌تواند "وقفه تنفسی در خواب" یا "آپنه خواب"(Sleep apnea) را کاهش دهد. این پژوهش، بزرگترین پژوهشی است که رابطه میان آپنه خواب و سطح فعالیت فیزیکی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پژوهشگران در این پروژه، داده‌های مربوط به سبک زندگی، سوابق پزشکی و خواب را در بیش از ۱۵۵ هزار شرکت‌کننده مورد بررسی قرار دادند که ۶۰ درصد آنها زن و ۴۰ درصد مرد بودند و میانگین سنی آنها نیز ۴۶ سال بود. آنها با ارزیابی فعالیت شرکت‌کنندگان دریافتند که افزایش فعالیت فیزیکی از جمله راه رفتن می‌تواند خطر ابتلا به آپنه خواب را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. پژوهشگران توانستند ارتباط میان فعالیت فیزیکی و آپنه خواب را به دقت بررسی کنند.

"لایل پالمر" (Lyle Palmer)، استاد دانشگاه آدلاید و از پژوهشگران این پروژه گفت: نتایج ما، اهمیت فعالیت فیزیکی را به عنوان یک عامل پیشگیری آپنه خواب نشان می‌دهند. یکی از یافته‌های جالب ما این بود که نه تنها فعالیت شدید بدنی، بلکه حتی پیاده‌روی هم می‌تواند خطر ابتلا به آپنه خواب را کاهش دهد.

پژوهشگران باور دارند که افزودن ۲۰ دقیقه زمان به راه رفتن و هشت دقیقه به فعالیت فیزیکی روزانه می‌تواند خطر ابتلا به آپنه خواب را کاهش دهد. یافته‌های این پژوهش، کاملا مستقل از عواملی مانند جنسیت، سن، قومیت و اضافه‌وزن بررسی می‌شوند.

پالمر ادامه داد: میزان آپنه خواب در کودکان و بزرگسالان رو به افزایش است؛ در نتیجه درک نقش عوامل محافظتی در مورد آپنه خواب، مهم است. ورزش کردن، یکی از این عوامل محافظتی است که اثرات مثبت زیادی بر سلامت عمومی دارد.