۰ نفر

سفت شدن سرخرگ‌ها و ارتباط آن با خواب!

۱ تیر ۱۳۹۹، ۰:۵۲
کد خبر: 447373
سفت شدن سرخرگ‌ها و ارتباط آن با خواب!

خواب ضعیف به التهاب مزمن منجر می شود که در نهایت می تواند بروز انسداد در سرخرگ ها را به همراه داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصرایران، با افزایش سن، احتمال وقوع دو مساله افزایش می یابد که یکی دشواری در به خواب رفتن هنگام شب و دیگری افزایش احتمال تشکیل پلاک در سرخرگ ها است که به بروز  آترواسکلروز (تصلب شرایین)  منجر می شود.

 این دو مساله ممکن است غیر مرتبط به نظر برسند. آترواسکلروز به واسطه یک رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن و سیگار کشیدن رخ می دهد و نه خواب. حداقل این چیزی است که همواره باور داشته ایم.

از سوی دیگر، مغزهای مسن به اندازه مغزهای جوان‌تر وارد مرحله خواب عمیق نمی شوند. بین آن و افزایش احتمال ابتلا به مثانه بیش فعال با افزایش سن، جای شگفتی نیست که با گذشت هر سال وضعیت خواب ما بدتر شود.

اما در شرایطی که به نظر می رسد هر دو مشکل دارای توضیحات قابل قبول و جداگانه هستند، پژوهشی جدید نشان داده است که مشکلات خواب و آترواسکلروز می توانند ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

خواب نامناسب و ضعیف به التهاب مزمن منجر می شود که سرخرگ ها را مسدود می کند

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، برکلی متوجه شده اند که چگونه خواب ضعیف به  تشکیل پلاک در سرخرگ ها  منجر می شود.

در این مطالعه، پژوهشگران داده های 1,600 بزرگسال میانسال و پیر را تجزیه و تحلیل کردند. آنها به دقت اعداد آزمایش های خون و کلسیم را برای ارزیابی احتمال تشکیل پلاک مورد بررسی قرار دادند.

همچنین، آنها کیفیت خواب افراد را بررسی کردند. یکی از ابزارهایی که برای بررسی شرایط خواب استفاده شد، ساعت هایی بود که طی یک یک هفته وضعیت خواب افراد را بررسی کردند. همچنین، شرکت کنندگان در این مطالعه یک شب را در یک آزمایشگاه خواب که در آن سیگنال های الکتریکی امواج مغزی آنها اندازه گیری شد، گذراندند. پس از بررسی تمام داده ها، پژوهشگران به نتایج زیر دست یافتند:

اختلال در خواب به تراکم بالاتر عوامل التهابی در خون منجر شده است. به طور خاص، این شرایط تعداد سلول های سفید خون به نام مونوسیت ها و نوتروفیل ها را افزایش داده بود که می توانند موجب ابتلا به آترواسکلروز، شرایطی که پلاک های چربی درون سرخرگ ها تشکیل شده و فرد را در معرض خطر حملات قلبی و  سکته های مغزی  قرار می دهد، شود.

به طور خلاصه، خواب ضعیف به التهاب مزمن منجر می شود که در نهایت می تواند بروز انسداد در سرخرگ ها را به همراه داشته باشد.

خواب خوب شبانه برای محافظت از قلب

پس اگر قصد دارید از سلامت قلب خود با افزایش سن محافظت کنید، توجه ویژه ای به شرایط خواب خود داشته باشید. اگر با مشکلات خواب مواجه هستید، هر کاری که در توان دارید برای بهبود این شرایط انجام دهید. شما می توانید برای افزایش کیفیت خواب خود موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

هر روز در زمانی مشخص به خواب رفته و از خواب بیدار شوید. این کار به ساعت بدن کمک می کند از زمانی که قرار است به خواب بروید، آگاه باشد.

یک ساعت پیش از خواب از رایانه، گوشی های هوشمند یا تلویزیون استفاده نکنید. نور آبی که از نمایشگر این دستگاه ها ساطع می شود می تواند اثری منفی بر ریتم شبانه روزی و توانایی به خواب رفتن شما داشته باشد.

در طول روز زمانی را برای ورزش اختصاص دهید. اگر از نظر بدنی خسته باشید، احتمال بیشتری دارد سریع‌تر به خواب رفته و برای مدت زمان طولانی‌تری خواب باقی بمانید.

هنگام صبح خود را در معرض نور طبیعی قرار دهید. این به تنظیم ریتم شبانه روزی شما که خواب را کنترل می کند، کمک می کند.

هنگام شب از مصرف کافئین یا الکل پرهیز کنید. هر دو مورد می توانند در کیفیت خواب اختلال ایجاد کنند.

اگر زیاد خروپف می کنید یا زمانی که از خواب بیدار می شوید احساس آرامش نمی کنید، احتمال ابتلا به آپنه خواب را بررسی کنید. این شرایط می تواند اثر منفی چشمگیری بر کیفیت خواب شبانه داشته باشد.

اگر به بی خوابی مبتلا هستید، با پزشک خود درباره رفتار درمانی شناختی برای بی خوابی صحبت کنید. این یکی از موثرترین روش های درمان برای بی خوابی است و می تواند به پرهیز از استفاده از داروهای خواب‌آور تجویزی کمک کند.

همچنین، حتی اگر فکر می کنید کیفیت خواب شما خوب است، ردیابی شرایط خواب برای حصول اطمینان از وضعیت خوب آن ایده خوبی است. امروزه دستگاه های بسیاری وجود دارند که می توانند به شما در این زمینه کمک کنند. اغلب اوقات، بسیاری از افرادی که فکر می کنند از شرایط خواب خوب برخوردار هستند از نتایج بررسی ها و اختلالاتی که در خواب دارند شگفت زده می شوند.