۰ نفر

کودکان می‌توانند ناقلان کرونا به بزرگسالان باشند

۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۰۱
کد خبر: 447069
کودکان می‌توانند ناقلان کرونا به بزرگسالان باشند

عضو کمیته کشوری اپیدیمولوژی کووید ۱۹ با تاکید بر اینکه کودکان بالای دو سال نیز می‌توانند ناقلان مهم ویروس کرونا به بزرگسالان باشند، استفاده ماسک مناسب برای این رده سنی را در کاهش و قطع انتقال کرونا اثرگذار دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بسیاری از کودکان در طول این روزهای کرونایی ممکن است بارها برای بازی با دوستان و هم سن و سال های خود به کوچه و خیابان رفته و پس از ساعاتی به منزل بازگردند، یا همراه والدین خود به مراکز عمومی همچون پاساژهای خرید بروند، آن هم در شرایطی که ممکن است در خانه با بزرگسالان از جمله پدربزرگ و مادربزرگ هایشان در ارتباط باشند.

حال این سوال جدی مطرح است که آیا کودکان می توانند ناقل ویروس کرونا از بیرون از خانه به افراد بزرگسال و مسن اطراف خود باشند یا خیر؟

احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست، رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران می گوید: شواهد علمی نشان می دهد میزان ابتلای کودکان به این ویروس احتمالا به اندازه ابتلای افراد بزرگسال به این بیماری است، اما بیماری در کودکان و نوجوانان بیشتر به فرم های خفیف و بدون علامت بروز می کند. 

وی با بیان اینکه، بستری کودکان در بیمارستان و مرگ آن ها ناشی از بیماری کرونا کمتر از سایر گروه های سنی است، افزود:اکثر کودکانی که در بیمارستان بستری می شوند نیز دارای یک بیماری زمینه‌ای مانند بیماریهای ریوی، قلبی‌عروقی و یا بیماری های نقص سیستم ایمنی بدن هستند و علایم بیماری با افزایش سن در کودکان هم تشدید می شود.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران در ادامه اظهارکرد:از آنجا که احتمال ابتلای افرادی که با افراد آلوده در یک خانه زندگی می‌کنند ۶ برابر بیشتر از افرادی است که در بیرون از خانه با آنها در تماس نزدیک بوده‌اند، این موضوع نقش کودکان را در گسترش ویروس به سایر اعضای خانواده بیشتر نشان می دهد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت رعایت فاصله اجتماعی و پیشگیری روزمره برای همه گروه های سنی به خصوص کودکان بالای دو سال گفت: باید مراقبت کرد که کودکان نیز برای نزدیک شدن به افراد مسن و یا دارای بیماری زمینه ای که در معرض ابتلا به فرم های شدیدتر بیماری هستند، از ماسک استفاده کنند و ملاحظات بهداشتی دیگر را نیز رعایت کنند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران درعین حال به خانواده ها توصیه کرد: درصورتی که کودکشان به بیماری‌های مزمن یا حاد مانند نقص ایمنی، مشکل ریه، آسم یا سایر بیماری‌های خاص مبتلاست، در مورد نوع ماسک (پارچه‌ای یا فیلتردار) و شیوه کاربرد آن از  پزشک اطفال راهنمایی دریافت کنند.

دلایل فرم های خفیف تر بیماری در کودکان چیست؟

اما دکتر مصطفوی در ادامه در پاسخ به دلائل ابتلا خفیف تر کودکان به ویروس کرونا نیز با اشاره به اینکه، دلایل متعددی برای ایمنی نسبی کودکان علیه کووید-۱۹ مطرح شده است، افزود: برخی از محققین معتقدند به علت اینکه سیستم ایمنی بدن کودکان برای مقابله با سرماخوردگی های ناشی از کروناویروس ها حالت تهاجمی دارد، در برابر ویروس عامل کووید-۱۹ از خانواده ویروس هاواکنش مناسب نشان می دهد.

این اپیدمیولوژیست همچنین اظهارکرد: به نوعی سرماخوردگی می تواند باعث ایمن شدن نسبی بدن در برابر فرم های شدید کووید-۱۹ شود.

عضو کمیته کشوری اپیدیمولوژی کووید ۱۹ ادامه داد: این البته بدان معنی نیست که کودکان به هیچ وجه به کرونا ویروس مبتلا نمی شوند، بلکه بیشتر به این معنی است که آنها به فرم های شدید بیماری کرونا مبتلا نمی شوند.

وی با بیان اینکه، تحقیقات نشان می دهد که کودکان در هر سال به طور متوسط ۱۲ بار و افراد بزرگسال به طور متوسط ۳ بار سرما می‌خورند، افزود:به همین دلیل لنفوسیت‌های T که نقش مهمی در ایمنی کودکان برای مقابله با کووید ۱۹ را به عهده دارند، آمادگی بیشتری برای مقابله با این ویروس را دارند.

مصطفوی در عین حال گفت: البته نکته مهم دیگر آن است که اکثر کودکان ریه های سالم تری نسبت به بزرگسالان دارند، ضمن اینکه افزایش سن نیز با تضعیف سیستم ایمنی بدن همراه است.