۰ نفر

تایید ارتباط نارساییِ تنفسی ناشی از کرونا با گروه‌ خونی

۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۴۹
کد خبر: 444518
تایید ارتباط نارساییِ تنفسی ناشی از کرونا با گروه‌ خونی

در آزمایشات مربوط به بیماری کووید ۱۹ متخصصان چینی به نکته‌ای برخوردند که اکنون در کانون توجه کارشناسان آلمانی و نروژی قرار گرفته و بر اساس این مطالعات، شدت نارسایی‌های تنفسی در بیمارانِ گروه‌های خونی خاصی بیشتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پس از شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در کشورهای گوناگون جهان، تحقیقات اولیه متخصصان این گمان را تقویت کرد که عوامل ژنتیکی می‌توانند در چگونگی مقابله سیستم دفاعی بدن در برابر ویروس کرونا نقش زیادی ایفا کنند. 

نتایج آزمایشات جدید گروهی از متخصصان نروژی و آلمانی اکنون ارتباط میان برخی از گروه‌های خونی و تشدید نارسایی‌های تنفسی در روند رشد بیماری ناشی از ویروس کرونا در بدن را نشان می‌دهد.

این گروه به سرپرستی "تام کارلسن" از بیمارستان دانشگاه اسلو در نروژ و آندره فرانکه از دانشگاه کیل در آلمان، نمونه خون ۱۶۱۰ بیمار بدحال را که به دلیل ابتلا به بیماری کووید۱۹ در اوج این بیماری همه گیر در هفت کلینیک اسپانیا و ایتالیا بستری بودند، بررسی و مقایسه کردند. 

این کارشناسان مولکول‌های DNA بیماران را نیز که از نقاط مختلقی بودند استخراج و مورد بررسی و پژوهش قرار دادند. سپس خصوصیات ژنتیکی یافته شده در نمونه‌های خون این بیماران با خون ۲۲۰۵ نفر از افراد سالم اهداکننده خون از هر دو کشور مقایسه شدند. محققان دریافتند که افراد مبتلا به گروه خونی A + بیشتر در معرض خطر نارسایی تنفسی ناشی از بیماری کووید۱۹ هستند. نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که بدن افراد با گروه خونی نوع O در مقابل ویروس کرونا از ایمنی بهتری برخوردار است. 

تفاوت دو گروه خونی

مطالعات جدید متخصصان نروژی و آلمانی نشان می‌دهد که شدت نارسایی تنفسی در بیماران کووید۱۹ در نوع گروه خونی با کروموزوم "rs۶۵۷۱۵۲" حدود ۳۲ درصد و در نوع "rs۱۱۳۸۵۹۴۲" حدود ۷۷ درصد بیشتر از بقیه بیماران بوده است. این کروموزم‌ها تعیین‌کننده خصوصیات گروه‌های خونی در ژن‌ها هستند. 

پیش از این محققان چینی در پژوهش‌های خود به این نتیجه رسیده بودند که میانگین تعداد بیماران کووید۱۹ که دارای گروه خونی A هستند از سایر گروه‌های خونی بیشتر است. 

بنابر گزارش دویچه‌وله، علاوه بر این از مدت‌ها پیش این نکته نیز برای دانشمندان مشخص شده است که افرادی که گروه خونی O دارند کمتر دچار بیماری مالاریا می‌شوند. از طرف دیگر نتیجه تحقیقات موید آن است که بدن کسانی که گروه خونی A دارند در مقابل طاعون مقاوم‌تر است.