۰ نفر

ویتامین D علیه کووید-19

۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۴۳
کد خبر: 443046
ویتامین D علیه کووید-19

محققان کالج ترینیتی دوبلین به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف ویتامین D تأثیر شگرفی در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مقاله پزشکی جدیدی حاصل مطالعات دکتر ایمون لیر و پروفسور رز آن کنی استاد دانشکده پزشکی ایرلندی با همکاری استاد جان رودس از دانشگاه لیورپول در ارتباط بین میزان ویتامین D و مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 منتشر شده است.

نویسندگان این مقاله که به تازگی در مجله پزشکی ایرلند منتشر شده است، تمام مطالعات مربوط به جمعیت بزرگسالان اروپایی را که از سال1999 به پایان رسیده است، تجزیه‌و‌تحلیل کرده‌اند که ویتامین D را اندازه‌گیری کرده و میزان ویتامین D و میزان مرگ‌ومیر از کووید-19 را مقایسه کرده است.

ویتامین D با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست ایجاد می‌شود. سپس به کبد و بعد کلیه منتقل شده و در آنجا به یک هورمون فعال تبدیل می‌شود که باعث افزایش انتقال کلسیم از مواد غذایی در روده می‌شود. جذب کلسیم در روده‌ها، ضامن سلامت و استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان است.

اما ویتامین D همچنین می‌تواند از طریق تعدادی از مسیرهای ایمنی درگیر در مبارزه با SARS-COV-2 از سیستم ایمنی بدن حمایت کند. بسیاری از مطالعات اخیر نقش محوری ویتامین D در عفونت‌های ویروسی را تأیید می‌کنند.

برخلاف این شواهد، در این مطالعه نشان داده شد جمعیت کشورهای با عرض جغرافیایی پایین‌تر و به‌طور معمول کشورهای آفتابی، مانند اسپانیا و ایتالیای شمالی، از دریافت کم ویتامین D و میزان بالای کمبود ویتامین D رنج می‌برند. این کشورها همچنین بالاترین میزان موارد ابتلا و مرگ در اروپا در اثر کووید-19را تجربه کردند. اما کشورهای عرض جغرافیایی شمال نظیر نروژ، فنلاند و سوئد با وجود کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء‌بنفش، میزان ویتامین D بالاتری دارند، زیرا استفاده از مکمل ویتامین D و همچنین غنی‌سازی‌ مواد غذایی با این ویتامین حیاتی، در آن کشورها رایج‌تر است. این کشورهای نوردیک همچنین طبق آمار سازمان بهداشت جهانی میزان ابتلا و مرگ‌ومیر کمتری ناشی از کووید-19 داشتند. هماهنگی بین سطح کم ویتامین D و مرگ ناشی از کووید-19 از نظر آماری معنی‌دار به‌نظر می‌رسد. نویسندگان این مقاله معتقدند اگرچه بهینه‌سازی‌ سطح ویتامین D مطمئنا  سلامتی استخوان و ماهیچه‌ها را به همراه خواهد داشت، اما داده‌ها حاکی از احتمال کاهش عوارض جدی کووید-19 در پی مصرف کافی این ویتامین است.

این ممکن است به این دلیل باشد که ویتامین D در تنظیم و سرکوب پاسخ التهابی سیتوکین که موجب درگیری شدید با کووید-19 و سندروم حاد تنفسی و در نهایت مرگ‌ومیر می‌شود، نقش مؤثری داشته باشد.

پروفسور رز آن کنی می‌گوید: در انگلیس، اسکاتلند و ولز، نهادهای بهداشت عمومی از زمان شیوع کووید-19 توصیه‌ها را اصلاح کرده‌اند. هم‌اکنون توصیه‌ها بیانگر این است که همه بزرگسالان باید به‌صورت روزانه حداقل 400IU ویتامین D مصرف کنند.

هرچند هنوز شواهد کافی  از کارآزمایی‌های کنترل شده تصادفی برای به اثبات رساندن تأثیر ویتامین D بر نتایج کووید-19 وجود ندارد، اما شواهد موقعیتی محکمی از ارتباط بین ویتامین D و شدت پاسخ‌های ایمنی بدن به کووید-19 و ویروس کرونا وجود دارد، ازجمله عوارضی مانند مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس.

این مطالعه جدید از سوی استادان پزشکی ایرلندی نیز این ارتباط را تأیید می‌کند. آنها می‌گویند: ما از دولت ایرلند می‌خواهیم دستورالعمل‌ها را سریع به روز و همه بزرگسالان را به مصرف مکمل‌های ویتامین D در طول بحران کووید-19 ترغیب کند؛ کمبود این ویتامین در ایرلند کاملا مشهود است.

کمبود این ویتامین در سنین بالا، افراد چاق، مردان و اقلیت‌های قومی بیشتر دیده می‌شود و بنابراین باید نسبت به مصرف مکمل‌ها به‌خصوص در افرادی که دیابت و فشار خون بالا دارند، وسواس بیشتری به خرج داده شود.

دکتر ایمون لیر می‌گوید: ما در اینجا شاهد ارتباط ویتامین D با میزان مرگ‌ومیر هستیم. بهینه‌سازی‌ ویتامین D در دستورالعمل‌های بهداشت عمومی بی‌تردید مزایایی برای سلامت عمومی و عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد خواهد داشت.

تحقیقات ما در این زمینه هنوز اکتشافی است و برای نتیجه‌گیری بهتر به آزمایش‌های بعدی احتیاج داریم تا شواهدی راجع به ارتباط سطح ویتامین D که برای عملکرد بهینه سیستم ایمنی مورد‌نیاز است به‌دست بیاوریم.

با این حال، مطالعاتی از این دست همچنان به ما یادآوری می‌کنند که میزان دریافت ویتامین D افراد جامعه به حد قابل‌توجهی کم است (حتی در کشورهای آفتابی) این هشداری است برای تغییر سیاست برای اجبار به مصرف ویتامین D. اگر کشورهای نوردیک مجاز به انجام این کار باشند، هیچ دلیلی وجود ندارد که ایرلند، انگلیس یا بقیه اروپا نتوانند چنین قوانینی وضع کنند.

آمار پایین مرگ در عرض جغرافیایی شمال

کشورهای عرض جغرافیایی شمال نظیر نروژ، فنلاند و سوئد با وجود کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء‌بنفش، میزان ویتامین D بالاتری دارند، زیرا استفاده از مکمل ویتامین D و همچنین غنی‌سازی‌ مواد غذایی با این ویتامین حیاتی، در آن کشورها رایج‌تر است. این کشورها طبق آمار سازمان بهداشت جهانی میزان ابتلا و مرگ‌ومیر کمتری ناشی از کووید-19 داشتند