۰ نفر

تاثیر کرونا در مبتلایانِ دیابت

۸ خرداد ۱۳۹۹، ۲:۲۴
کد خبر: 442268
تاثیر کرونا در مبتلایانِ دیابت

یک فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم، گفت: احتمال ابتلای بیمار دیابتی به کرونا با یک فرد سالم، برابری می‌کند، اما اگر فردی که دیابت دارد به کرونا مبتلا شود، در صورت اینکه قند وی مناسب نباشد ممکن است بیماری کووید- ۱۹ برایش پر عارضه‌تر باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید عادل جاهد با اشاره به موضوع تاثیر ویروس کرونا بر افراد مبتلا به دیابت، گفت: کرونا تاثیر زیادی روی افرادی که مبتلا به دیابت هستند، می‌گذارد. البته باید توجه کرد که بیماری دیابت به خودی خود احتمال ابتلای افراد به کرونا را افزایش نمی‌دهد. بر این اساس احتمال مبتلا شدن بیمار دیابتی به کرونا با یک فرد سالم، برابری می‌کند،  اما اگر فردی که دیابت دارد به کرونا مبتلا شود، در صورت اینکه قند وی مناسب نباشد ممکن است بیماری کووید- ۱۹ برایش پر عارضه‌تر باشد.

وی افزود: بد حال شدن، بستری شدن در بیمارستان، بستری شدن در آی سی یو و حتی مرگ به علت کرونا در افراد دیابتی چهار تا پنج برابر دیگر افراد جامعه است، تاکید کرد: بیماران دیابتی قرار نیست از دیگر افراد جامعه بیشتر به کرونا مبتلا شوند، اما اگر مبتلا شدند کنترل قند آنها بسیار حائز اهمیت و مهم است. قند این افراد باید به نسبت گذشته بیشتر کنترل شود؛ چراکه این مسئله بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه مصرف داروی افراد دیابتی مبتلا به کووید- ۱۹، تحت نظر پزشک معالج و یا تیم پزشکی درمانی می‌تواند دچار تغییراتی شود، گفت: اما به طور کلی شیوع بیماری کووید- ۱۹ تأثیری روی تغییر داروهای کنترل‌کننده قند خون (انسولین یا قرص) تجویز شده توسط پزشک ندارد. به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت باید مطابق گذشته به مصرف داروهای خود طبق نظر پزشک‌شان ادامه ‌دهند.

این فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم همچنین گفت: ما به بیماران دیابتی توصیه می‌کنیم که برای مصرف دو تا سه ماه داروی ذخیره در منزل داشته باشند تا تعداد دفعات مراجعه آنها در روزهای کرونایی به داروخانه کمتر شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سامانه ۴۰۳۰، جاهد با بیان اینکه مدیریت مشکلات تنفسی ایجاد شده فرد مبتلا به دیابت در بیماری کرونا نباید منجر به غفلت از کنترل و مدیریت دیابت شود، گفت: وضعیت کنترل قند خون فرد در بهبود بیماری تاثیرگذار است. به همین دلیل مراکز مرتبط با بستری بیماران کرونا باید در زمینه کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت با متخصصان داخلی و غدد همکاری داشته باشند.