۰ نفر

آب را به این ۱۲دلیل داغ بنوشید

۷ خرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۱۸
کد خبر: 442227
آب را به این ۱۲دلیل داغ بنوشید

آب داغ مصرفی باید دمایی بین ۱۲۰تا ۱۴۰درجه فارنهایت (۴۸.۹تا ۶۰درجه سلسیوس) داشته باشد و گرمای آب نباید به اندازه‌ای باشد که موجب سوزاندن جوانه‌های چشایی زبان شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، نوشیدن آب یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای حفظ سلامت بدن خود انجام دهید. به طور خاص، آب داغ می‌تواند فواید بیشتری نیز ارائه کند.

نوشیدن آب می‌تواند به جایگزینی مایعات مورد نیاز بدن کمک کند. همچنین، این اقدام می‌تواند به بهبود گوارش، رفع احتقان و حتی کسب آرامش کمک کند. افراد بسیاری نوشیدن آب داغ را به عنوان یک روش درمانی در نظر گرفته و صبح‌ها آن را با معده خالی می‌نوشند.

به گزارش "اکتیو تایمز"، آب داغ مصرفی باید دمایی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت (۴۸.۹ تا ۶۰ درجه سلسیوس) داشته باشد و گرمای آب نباید به اندازه‌ای باشد که موجب سوزاندن جوانه‌های چشایی زبان شود. دمای ۱۶۰ درجه فارنهایت (۷۱.۱ درجه سلسیوس) یا بیشتر آب می‌تواند به سوختگی قابل توجه منجر شود.

برای کسب فواید بیشتر می توانید به لیوان آب داغ خود مقداری آبلیموی تازه یا برش‌های لیموترش اضافه کنید.

کمک به گوارش

آب داغ می‌تواند دستگاه گوارش را تسکین داده و فعال کند. نوشیدن آب داغ می‌تواند خطر ابتلا به یبوست را کاهش دهد، زیرا به گوارش سریع‌تر غذا نسبت به آب سرد یا گرم کمک می‌کند. به همین دلیل است که برخی افراد به نوشیدن چای برای تسکین ناراحتی معده خود علاقه دارند.

کمک به سم‌زدایی بدن

آب داغ به بدن در دفع سموم از طریق عرق و ادرار کمک می‌کند. دمای بدن با مصرف آب داغ افزایش خواهد یافت که موجب تعریق می‌شود. از این رو شاید نیازی نباشد تا رژیم‌های غذایی سم‌زدایی مرسوم را دنبال کنید.

بهبود گردش خون

نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن بدن می‌تواند به درمان علائم آنفلوآنزا کمک کند. اما آب داغ می‌تواند به گردش بهتر خون نیز کمک کند. آب داغ به عنوان یک گشادکننده رگ‌های خونی عمل کند که به افزایش جریان خون منجر ‌می‌شود. عضلات شما نیز در نتیجه نوشیدن آب داغ شل می‌شوند که به جریان خون بهتر کمک می‌کند. حتی یک حمام گرم آرامش‌بخش نیز می‌تواند به گشاد شدن رگ‌های خونی و بهبود جریان خون کمک کند.

کمک به تسکین درد

برخی زنان در زمان مواجهه با کرامپ‌های قاعدگی از یک کمپرس داغ برای تسکین درد استفاده کرده و آن را روی شکم خود قرار می‌دهند. نوشیدن آب داغ نیز می‌تواند از درون بدن به تسکین کرامپ‌ها کمک کند. حرارت آب گرم مصرفی به افزایش جریان خون، شل شدن عضلات و تسکین درد کمک می کند.

کمک به کاهش وزن

مواد غذایی بسیاری وجود دارند که مصرف آنها می‌تواند به کاهش وزن کمک کند اما آیا می‌دانستید که نوشیدن آب داغ نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد؟ نوشیدن آب فراوان به واسطه احساس پری و پیشگیری از پرخوری می‌تواند به کاهش کیلوهای اضافه بدن شما کمک کند. همچنین آب داغ دمای بدن را افزایش می‌دهد که می‌تواند نرخ سوخت و ساز را افزایش داده و به کالری‌سوزی بیشتر کمک کند.

تسکین علائم آشالازی

آشالازی یک اختلال نادر است که عبور غذا و مایعات از مری به سمت معده را دشوار می سازد. افراد مبتلا به این شرایط ممکن است احساس کنند که غذا در مری آنها گیر کرده است یا به طور کامل در بلع با مشکل مواجه باشند. نوشیدن آب داغ ممکن است به تسکین برخی علائم آشالازی کمک کرده و می‌تواند فشار اسفنکتر پایینی مری را کاهش دهد که بلع غذا یا نوشیدنی‌های سرد را دشوار می‌سازد.

تسکین یبوست

مصرف آب ناکافی می‌تواند به یبوست منجر شود. آب داغ به انقباض روده‌ها کمک می‌کند که حرکت غذا به سمت پایین در دستگاه گوارش را حفظ می‌کند. اگر بدن با کم‌آبی مواجه باشد، یبوست می‌تواند حرکات روده را دردناک سازد که ممکن است موجب هموروئید و نفخ شود. آب گرم به تجزیه سریع‌تر غذا کمک کرده و درد را تسکین می‌دهد. همچنین آب گرم برای روده آرامش بیشتری به همراه دارد.

آبرسانی به پوست

مصرف آب ناکافی می‌تواند موجب خشکی، سفتی و پوسته‌پوسته شدن پوست شود. پوست خشک هرچه بیشتر مستعد بروز چین و چروک است.

تسکین احتقان بینی

چه احتقان بینی ناشی از یک سرماخوردگی باشد و چه از آلرژی های فصلی سرچشمه بگیرد، آب داغ می‌تواند به تسکین این شرایط کمک کند. نوشیدن آب داغ می‌تواند به کاهش غلظت مخاط و حرکت سریع‌تر آن کمک کند و در نتیجه، سرفه و فین کردن کارایی بیشتری در رفع احتقان خواهند داشت. استنشاق بخار آب نیز می‌تواند به شل شدن مخاط کمک کند.

کاهش استرس

استرس به روش‌های مختلفی می‌تواند بر سلامت بدن انسان تاثیر منفی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به اختلال در خواب اشاره کرد. مطالعه‌ای که در نشریه Psychopharmacology منتشر شد، نشان داد که مایعات داغ، مانند چای یا قهوه، می‌توانند به تسکین استرس و کاهش احساس نگرانی کمک کنند. بنابر نتایج این مطالعه، اگرچه کافئین ممکن است سهمی در این اثر داشته باشد اما گرمای نوشیدنی‌ها نیز در کسب آرامش و بهبود خلق و خوی شرکت‌کنندگان موثر بوده است.

بهبود سوخت و ساز بدن

مطالعه‌ای که در نشریه The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شد، نشان داد که نوشیدن دو لیتر آب در روز می‌تواند به افزایش نرخ سوخت و ساز به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کمک کند. این شامل آب گرم می‌شود که دمای بدن را افزایش داده و به سوخت و ساز سریع‌تر منجر می‌شود.

البته به این نکته توجه داشته باشید میزان تغییر در سوخت و ساز بدن در نتیجه مصرف آب داغ چندان زیاد نخواهد بود و وزن، سن و ژنتیک تاثیر بیشتری بر سوخت و ساز بدن دارند.

تسکین گلودرد

آب داغ یک درمان طبیعی عالی در زمان سرماخوردگی است. آب داغ به شل شدن مخاط غلیظ ترشح شده توسط غشاهای مخاطی و دفع آن از دستگاه تنفسی کمک می‌کند.