۰ نفر

مصرف دخانیات عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس

۷ خرداد ۱۳۹۹، ۷:۴۷
کد خبر: 442034
مصرف دخانیات عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مصرف دخانیات را عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس و ترک آن را یک ضرورت برای پیشگیری از این بیماری دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آبتین حیدرزاده اظهار کرد: هر ساله به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بدون دخانیات در ۳۱ ماه می، اقدامات هماهنگ و گسترده ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات استعمال دخانیات انجام می شود.

وی با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت در سالجاری «محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند های صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتن در آنها»، انجام اقدامات برای افزایش آگاهی عمومی  به ویژه آگاهی جوانان، در خصوص تاثیر مضرات دخانیات، از سرطان تا بیماری های تنفسی مزمن و اهمیت کاهش مصرف دخانیات را  مورد تاکید قرار داد.

حیدرزاده در ادامه از کاهش سن شروع مصرف دخانیات در دهه‌های اخیر در جهان و ایران خبر داد و گفت: میانگین سن شروع مصرف روزانه دخانیات در کشور در دهه ۵۰ حدود ۲۰ سال، در دهه‌های ۷۰-۶۰ به حدود ۱۸-۱۷ سال رسید و متأسفانه امروزه میانگین سن شروع مصرف دخانیات در کشور به ۱۴ سال رسیده است که تقریباً با آمار سایر کشورها برابر است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شد: مطالعات جهانی نشان داده متوسط عمر افراد سیگاری ۱۰ سال کمتر از افراد غیرسیگاری است و هر نخ سیگار، سه دقیقه از عمر فرد سیگاری می کاهد.

وی با تاکید به این مطلب که اجرای برنامه‌های پیشگیری از شروع مصرف دخانیات یا همان نه گفتن به تجربه دخانیات، باید در ایران و سایر کشورها از سنین پایین و مدارس ابتدایی آغاز شود، گفت: از همان لحظه که فرد مصرف دخانیات را ترک می‌کند، سیستم ترمیم بدن فعال شده و اقدام به پاکسازی می‌کند و هرچه فرد دیرتر نسبت به ترک دخانیات اقدام کند زمان بیشتری طول می‌کشد که بدنش ترمیم شود.

حیدرزاده با بیان اینکه معمولاً ظرف مدت سه ماه پس از ترک دخانیات ظرفیت‌های هوایی تنفسی فرد به شکل نرمال بر می گردد، افزود: پس از یک سال خطرات بیماری‌های قلبی در وی با افراد غیرسیگاری برابر می‌شود و س ازسه سال بروز بیماری‌های ریوی در آنها تقریباً مشابه افراد غیر سیگاری است و خطر بروز سرطان‌ها نیز، پس از سه تا پنج سال در آنها تقریباً همانند افراد غیرسیگاری است.

وی یادآور شد: بر اساس نتایج مطالعات اخیر، عوارض زیان آور مصرف قلیان بیش از مصرف سیگار است. در هر پک قلیان حدود ۵۰۰ سی سی و در هر پک سیگار حدود ۵۰ سی سی دود وارد بدن مصرف کننده می‌شود. میزان مواجهه فرد با دود قلیان ۱۰ بار بیشتر است و فرد سیگاری حدود ۱۵-۱۰ پک به سیگار می‌زند در صورتی که در هنگام مصرف قلیان به ۱۵۰-۱۰۰ پک می‌رسد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی گیلان با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی خانواده ها کشیدن قلیان در جمع های دورهمی را یک رفتار عادی می پندارند و این اقدام بسیار خطرناک است، گفت: مصرف یک وعده قلیان معادل با مصرف ۱۰۰ نخ سیگار است. اینکه عبور دود از میان آب قلیان باعث تصفیه آن می‌شود یک باور غلط است زیرا دود مرطوب باعث افزایش جذب مواد سمی در بدن می‌شود.

وی ادامه داد: تنباکوی قلیان که حاوی مواد معطر یا اسانس‌های زیادی است، متاسفانه  شرایط تجزیه و ترکیب مواد سمی را مهیا می‌کند. همچنین ذغال روی قلیان منو کسید کربن بالاتری دارد از این رو  قلیان یک روش مصرف دخانیات با بیماری زایی، بیشتر است.

حیدرزاده در پایان با اشاره به ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت مجامع امور صنفی، تولیدی، توزیعی در خصوص آموزش و بستر سازی مناسب جهت جلوگیری از عرضه مواد دخانی به ویژه قلیان در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی گفت: به منظور کمک به مصرف کنندگان مواد دخانی برای ترک مصرف دخانیات، در این خصوص هماهنگی های لازم جهت ثبت وضعیت ارایه خدمات ترک دخانیات در مراکز جامع سلامت استان، در حال انجام است.

 ۶ الی ۱۲ خرداد ماه سال جاری به عنوان هفته ملی بدون دخانیات با شعار «محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا » نامگذاری شده است.