۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ویتامین D باعث جلوگیری از ابتلا به کرونا می‌شود؟

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۰۷
کد خبر: 439944
ویتامین D باعث جلوگیری از ابتلا به کرونا می‌شود؟

با وجود اینکه هنوز اطلاعات کافی در خصوص بیماری کووید-19 در دسترس نیست، اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که وجود میزان کافی از ویتامین D در بدن، سبب تقویت سیستم ایمنی شده، که این مسئله سبب کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی می‌شود.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ بر اساس گزارش ارائه شده توسط فوربس، سوالی که امروزه مطرح شده این است که آیا کمبود ویتامین D افراد را مستعد ابتلا به بیماری کووید-19 می‌کند؟ برخی از مطالعات این احتمال را مطرح کرده‌اند، با این حال پیش از باور به این مسئله باید شواهد موجود مورد بررسی قرار گیرند.

اگر بر این باور باشیم که ویتامین D تنها برای سلامت استخوان‌ها کاربرد دارد، ممکن است باعث تعجب شود که چه رابطه‌ای با بیماری کووید-19 دارد. برخی مطالعات نشان داده که ویتامین D ممکن است روی اجزای مختلف سیستم ایمنی و واکنش آنها در برابر عفونت‌ها تاثیر داشته باشد. این ویتامین  ممکن است به تعدیل لنفوسیت‌ها و مواد شیمیایی برای مبارزه با التهاب‌ها که اجزای مهم واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها هستند، کمک کند.

این موضوع ممکن است با بیماری کووید-19 در ارتباط باشد، زیرا ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن می‌تواند به مشکلات حاد تنفسی ناشی از ویروس کرونا به شدت واکنش نشان دهد. از آنجایی که بدن به ویروس کرونا عادت ندارد، پس تقویت سیستم ایمنی بهترین راه برای مقابله با آن به شمار می‌رود.

جالب توجه است که یک بررسی انجام شده در سال 2017 بیان کرد که ویتامین D چگونه ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی را کاهش دهد. این آزمایش نشان داد افرادی که مکمل‌ ویتامین D را مصرف کرده بودند، 12درصد کمتر احتمال ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی را داشتند.

photo_2020-05-17_19-05-27

اگرچه محققان این آزمایش اثبات کردند که ویتامین D بی‌خطر است و بدن را در برابر ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی محافظت می‌کند، اما مقاله دیگری اذعان داشت که افراد نباید در مصرف این ویتامین زیاده‌روی کنند؛ زیرا مصرف بیش از حد آن نیز خطراتی دارد. 

علاوه بر این، در حالی که این بررسی‌های منظم نشان داد مکمل ویتامین D قادر به کاهش احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی می‌شود اما هنوز اثبات نکرده که به صورت کامل می‌تواند از ابتلا به اینگونه عفونت‌ها جلوگیری کند.

از طرفی نیز به دلیل اینکه شواهد اندکی از بیماری کووید-19 تا کنون در دسترس است، نمی‌توان تاثیر مصرف ویتامین D بر این بیماری را با قاطعیت اثبات کرد.

مطالعه دیگری که اخیرا بر اساس داده‌های ارائه شده توسط کشورهای آلمان، کره‌جنوبی، چین، سوئیس، ایران، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آمریکا انجام شده، نشان داد که 17.3درصد از مبتلایان به بیماری کووید-19، کمبود شدید ویتامین D داشتند.

همچنین، مطالعه دیگری که در مجله پزشکی ایرلند منتشر شد نشان می‌داد کشورهای دارای افراد مسن‌تر که دارای کمبود شدید ویتامین D هستند، مانند اسپانیا و ایتالیا، نرخ مرگ و میر بالاتری دارند.

در کل، به گفته متخصصان و بر اساس شواهد علمی موجود، وجود ویتامین D در سطح لازم بدن برای مقابله با ویروس کرونا، بهتر از عدم وجود آن است.

علاوه بر مصرف قرص‌های مکمل ویتامین D، افراد می‌توانند با استفاده از رژیم غذایی مناسب (ماهی، زرده تخم‌مرغ و لبنیات غنی شده)، میزان کافی این ویتامین را برای بدن خود تامین کنند. استفاده بیش از حد آن نیز می‌تواند سبب مشکلاتی همچون انباشت کلسیم بیش از حد، مشکلات حاد دستگاه گواش، تحلیل رفتن استخوان و حتی نارسایی کلیه شود.