۰ نفر

کنترل شدید فشارخون ریسک تپش نامنظم قلب را کاهش می‌دهد

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۳۸
کد خبر: 437306
کنترل شدید فشارخون ریسک تپش نامنظم قلب را کاهش می‌دهد

مطالعه جدید نشان می دهد درمان شدید فشارخون بالا ریسک ابتلا به تپش نامنظم قلب را کاهش می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، فیبریلاسیون دهلیزی که نوعی تپش نامنظم قلب است می‌تواند منجر به سکته، نارسایی قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی شود. شایع‌ترین فاکتور پرخطر قابل اصلاح فیبریلاسیون دهلیزی، فشارخون بالاست.

محققان در مطالعه خود ۸۰۲۲ فرد مبتلا به فشارخون بالا را که در معرض ریسک بالا بیماری قلبی عروقی بودند بررسی کردند. این افراد دچار فیبریلاسیون دهلیزی نبودند.

نیمی از شرکت کنندگان در معرض درمان تهاجمی شدید با میزان‌های مختلف دارو قرار گرفتند تا فشار خون سیستولیک شأن، عدد بالا در هنگام خوانش فشارخون، به زیر ۱۲۰ برسد. نیم دیگر شرکت کنندگان، تحت درمان عادی فشارخون برای کاهش به زیر ۱۴۰ قرار گرفتند.

در طول ۵ سال پیگیری وضعیت این افراد، ۸۸ نفر در گروه درمان تهاجمی مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی شدند، درحالیکه در گروه تحت درمان استاندارد، ۱۱۸ نفر مبتلا به این نوع تپش قلب شدند. این یافته بدین معناست که ریسک فیبریلاسیون دهلیزی در افراد تحت درمان تهاجمی فشارخون، ۲۶ درصد کمتر است.

دکتر «السید سلیمان»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز تحقیقاتی ویک فورست کارولینای شمالی، در این باره می‌گوید: «نتایج ما نشان دهنده راهی برای پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی در افراد مبتلا به فشارخون بالاست.»

وی در ادامه می‌افزاید: «یافته های ما بسیار حائز اهمیت هستند چراکه در حال حاضر داروی ویژه خاصی برای پیشگیری از اختلال تپش قلب در افراد مبتلا به فشارخون بالا در دسترس نیست.»

پیش بینی می‌شود با افزایش جمعیت مسن، شمار افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تقریباً دو برابر شود. از اینرو کنترل فاکتورهای پرخطر فیبریلاسیون دهلیزی، بخصوص فشار خون بالا، بسیار مهم است.