۰ نفر

درباره خطرات نوشابه‌های انرژی‌زا بدانید

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۱۷
کد خبر: 436342
درباره خطرات نوشابه‌های انرژی‌زا بدانید

معمولاً بعد از یک روز سخت کاری یا میان تمرین‌های هوازی، نوشابه‌های انرژی‌زا می‌نوشیم. حتماً می‌دانید که نوشابه‌های معمولی برای بدن ضرر دارند اما نوشابه‌های انرژی‌زا چه اثری بر بدن ما می‌گذارند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ شرکت‌های سازنده نوشابه‌های انرژی‌زا تخمین زده‌اند که در سال ۲۰۲۴ به درآمدی حدود ۷۲ میلیارد دلار دست یابند. این خبر خوشایندی برای تولیدکنندگان است ولی مشتری‌ها در واقع برای چه چیزی هزینه می‌کنند؟

دهیدراته‌شدن بدن

شاید بسیاری از ما بدانیم که در نوشابه‌های انرژی‌زا کافئین وجود دارد. براساس گزارش سازمان غذا و دارو، در هر لیوان قهوه ۱۰۰ میلی‌لیتری حدود ۸۰ میلی‌لیتر آن کافئین است. این به‌معنای مقدار زیاد نمک پنهان در نوشابه‌های انرژی‌زاست که باعث کمبود آب در بدن و بالا رفتن فشار خون می‌شود.

افزایش ضربان قلب

کسانی که بیشتر از 990گرم کافئین در روز می‌نوشند ضربان قلب و فشار خون نامنظمی تا ۴ساعت بعد از آن دارند. نوشابه‌های انرژی‌زا در بین نوجوان‌ها محبوب‌تر هستند به‌خصوص در مواقعی که ورزش می‌کنند. بنابراین مراقب فرزندان خود در استفاده از این نوشابه‌ها باشید.

تخریب دندان‌ها

نوشابه‌های انرژی‌زا نخستین تخریب را از دندان‌های ما شروع می‌کنند. به‌علت داشتن سیتریک اسید و قند، این تخریب به سرعت و شدت صورت می‌گیرد؛ زیرا که بستر از بین‌بردن مینای دندان و پوسیدگی را فراهم می‌کند. مینای دندان دیگر ترمیم نمی‌شود و دندان رنگ زرد به‌خود می‌گیرد که مستعد پوسیدگی و لک‌پذیری است. از آنجا که وجود سیتریک اسید در مشخصات نوشابه‌های انرژی‌زا درج نمی‌شود ما نمی‌دانیم بدن ما چقدر با خوردن یک لیوان، سیتریک اسید دریافت می‌کند.

نوشابه‌های انرژی‌زا و انرژی کاذب

بسیاری از ما معتقدیم که بعد از نوشیدن نوشابه احساس سر زندگی می‌کنیم درحالی‌که مواد تشکیل‌دهنده این دسته از نوشابه‌ها، تورین، الکانیتین و گلوکورونولاکتون هستند که به هیچ عنوان انرژی‌آفرین نیستند. به همین علت بعد از ازبین‌رفتن اثرات نوشابه ما خسته‌تر از گذشته هستیم. تورین و الکانیتین آمینو اسیدهایی هستند که متابولیسم بدن را بالا می‌برند و از ماهیچه‌ها بیشتر کار می‌کشند. گلوکورونولاکتون که بیش از 2برابر قند مجاز مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است، به هیچ‌وجه انرژی‌زا نیست و باعث چاقی و مقاوم شدن بدن به انسولین طبیعی در خون می‌شود.